Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jo 420e menny täihäätöihin ja ongelma vaan koululla jatkuu! Mitä tehdä?

Vierailija
04.10.2011 |

Olen ollut yhteydessä kouluun ja terveydenhoitajaan. Olen ehdottanut, että päät tarkistettaisiin yksitellen terkalla ja jokainen saisi suljetussa kuoressa tiedon tarkastuksesta ja rasti ruutuun: lapsellanne on todettu täitä ja ohjeet tai lapsellanne ei ole todettu täitä ja ohjeet. Lapussa olisi alaosa joka tulisi palauttaa: olemme vastaanottaneet täitä koskevan tiedotteen ja allekirjoitus.

Koulusta tulisi olla tartunnan saaneiden pois kunnes päät on hoidettu!

Minulla on 5 lasta ja tämä alkaa käydä jo talouden päälle sillä tuo kulu on tullut pienen ajan sisään.

Ohjeiden mukaan hoito tulisi uusia 10 pvän kuluttua edellisestä varmistuakseen, ettei munista joita on hiuksiin ehkä jäänyt niin kuoriutuisi tai pienet alut kuolisi samantien ennnen munimista.

Meillä aikuisia täitä vilisee koululaisten päässä jo 5 päivää hoidosta eli en enään tiedä mitä tehdä?

Taidan pitää lapset kotona kunnes ongelma on ohi. :(

Terkka kun kieltäytyi tarkastamasta kun oppilaita on niin paljon (150).

Mutta minä kieltäydyn enään siivoamasta kuin hullu ja tekemästä jatkuvaa täihäätöä kotonani, pakastinkaan ei enään sisällä ruokaa vaan pipoja ja harjoja.

Pidennyksetkin irrotin itseltäni kun menevät ihan huonoon kuntoon shampoista, samoin oma hius kaikilla. Puhumattakaan päänahasta.

Vanhimmalla pojalla ei ole ollut kun eri koulussa, mutta hoidettu on silti hänetkin joka kerta.

Ainoa keino rikosilmoitus? Sen kun voi tehdä aiheesta kun aiheesta ja poliisi ainakin valvoo kansalaisen oikeuksia ja turvallisuutta sekä lakia. Minusta lapseni oikeuksiin kuuluu saada elää ilman täitä ja poliisi voisi sitten toimia oman valintansa mukaan selvittääkseen missä ongelman ydin on. Koulun tiedottaminen asiasta on onnetonta, vaikka joka kerta olen sitä vaatinut.

Minulta loppuu keinot ja voimat kesken.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikille koululaisilleni laitan täinestosuihketta ja lisäksi huivin päähän. Poikien tukat olen ajanut lyhyeksi (alle 1 cm). Ikinä ei ole täitä tullut,vaikka luokassa onkin ollut epidemia.

Vierailija
22/26 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kasvaa kesään mennessä pidemmäksi.

Alle 5 mm hiuksiin täit ei tartu ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täikammat olen pessyt jollain vessanpesuaineilla tai muilla kovilla myrkyillä. Ja se harjaaminen on ihan oleellista. Kahden tunnin istuntoja ollaan pidetty per pää, eli jos on monta lasta niin kyllä siinä saa viikonlopun kulumaan.

Ruokaoljystä jää ikävä haju, mutta senkin saa shampoolla pois. Täit tukehtuvat öljyyn ja kampaa liukuu sujuvasti tukassa.

Kaikille omat kammat, harjat ja pipot plus esim. omat sängyt (ei tulla äidin viereen nukkumaan) varoaikana.

Vierailija
24/26 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsillesi selvät ohjeet siitä, että panevat päähineensä tiukasti omaan reppuun / laukkuun tai takin hihaan, ei vapaasti naulakkoon. Lisäksi mitään, mikä on mahdollisesti ollut jonkun toisen päässä (esim. kammat, hiuskoristeet, näytelmävaatteet jne) ei saa panna omaan päähän. Jos koulussa on sohvia, tyynyjä tai pehmoeläimiä, ei niihin saa koskea. Jos kouluikäinen lapsi noudattaa näitä ohjeita, on tartunnan riski minimaallinen. Meillä on joka vuosi lasten koulussa täitä, mutta vain yhden kerran on tullut tartunta yli 10 vuoden aikana.

Pitäisin paljon todennäköisempänä, että teillä häätö on epäonnistunut kuin sitä, että lapset saavat tartunnan aina uudestaan näin lyhyen ajan kuluessa. Olethan muuten aina keittänyt täikamman yhden lapsen käsittelyn jälkeen, jotta saivareet / mahdollisesti eloon jääneet yksilöt eivät pääse vahingossa siirtymään lapsesta toiseen?

Ihmettelen myös teillä kulunutta rahamäärää. Meillä sen yhden tartunnan hoitoon riitti viidelle hengelle (2-3 käsittelyä / henkilö) kaksi pulloa täishampoota (noin 20 euroa / pullo) ja yksi kunnon metallinen täikampa (17 euroa).

Tuo kaipaamasi terveydenhoitajan tarkistus ei myöskään välttämättä ratkaise ongelmaa. Meillä lapsi meni terveydenhoitajan tarkistettavaksi heti, kun päässä rupesi kutisemaan. Th ei löytänyt päästä mitään. Ei löytänyt parturikaan, joka muutama päivä myöhemmin leikkasi lapsen tukan. Vasta, kun minä löysin omasta päästäni kammatessani elävän täin (olin aikaisemmin lainannut kampaani lapselle), oli diagnoosi selvä.

Vierailija
25/26 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niitä täitä vilisee päässä, niin tietysti peset taas shampoolla. Voit myös ostaa halpaa hoitoainetta ison pullollisen ja kammata sen avulla joka päivä hiuksista munat pois. Englannissa neuvoivat niin kun ei siellä täit tokene enää myrkyillä. Toimii ja on halvempaa. Mutta tosiaan päivittäin pitää tehdä. Pipot aina hihassa ja muut neuvot lapsille varmaan tiedätkin.

hiusten värjäys auttaa

ja hiusten kuivaaminen kuumalla föönillä vähintään 5 min

Paremmin kuin täoshampoo

Vierailija
26/26 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tea-tree- shampoota. Siitä ei täit tykkää. Ne ei pysty tarttumaan jotenkin niihin hiuksiin ja päänahkaan sitten. Tekee suojaavan kalvon päänahkaan. Käytämme aina jokun kuukauden kun koululta tulee "täilappu." Olemme toistaiseksi säästyneet.

Tai sitten ostat tea-tree- öljyä, ja tiputat sitä muutamia tippoja shampoopulloon.