Olen etä-äiti. Haluatko kysyä jotain?
Olen ollut etä-äiti jo 12 vuotta. Lapseni asuu isänsä luona eri paikkakunnalla. Erosimme kun lapsi oli 2 v.
Kommentit (7)
Oletko saanut paljon peetä niskaan, tyyliin äiti on aina lapselleen paras lähivanhempi ?
ollut jo kymmenen vuotta. Ja vaikka en ap olekkaan voinen vastata että itse olin/olen itseni pahin tuomitsija.... ikävä ja tuska ei poistu koskaan, syytökset itseä kohtaan parina ekana vuonna aivan järkyt.... nyt ehkäpä viitisen vuotta ollut helpompi hengittää. Suoraan ei ole kuin kourallinen ihmisiä "loukannut", viranomaisista ei kukaan, mutta tiedän kyllä että varmasti minusta puhutaan ja arvostellaan.
mutta enemmänkin nostaisin hattua rohkeasta päätöksestä. On kummallista, miten yhteiskunta "tuomitsee" etä-äitiyden, etä-isyys on taasen ihan normi juttu. Enpä nimittäin ole koskaan kuullut, että isää olisi haukuttu.
Pääasia on kuitenkin lapsen etu, asui hän sitten isän tai äidin luona.
Ei ole kukaan koskaan tullut sanomaan, ettenkö olisi äiti.
Asuin pienellä paikkakunnalla, jossa oli (ja on edelleen) valtava työttömyys. Siksi muutin isompaan kaupunkiin töiden perässä. Työni oli aluksi epäsäännöllistä ja vuorot vaihtelivat, joten oli viisainta lapsen asua isänsä luona, ja pitää hänellä normaali päivärytmi.
Tapaan lastani vaihtelevasti joko joka viikonloppu tai joka toinen viikonloppu, sekä kaikki lomat.
Lapsi itse on sanonut, ettei koe järjestelyä kummalliseksi, ja että kokee minulle voivan puhua mistä vain.
Heti kun hän alkoi enemmän puhua pienempänä, soittelimme joka päivä.
Ikävä on kova, mutta senkin kanssa oppii elämään. Exän kanssa välit erinomaisessa kunnossa.
Nykyisellään lapsella on sisarpuoli isän uudesta liitosta, ja kaikki tulemme hienosti juttuun.
Aina näin ei tosin ole ollut, mutta olen alusta alkaen ollut sitä mieltä, ettei lasten takia kannata olla yhdessä. Haluan antaa lapselle parisuhdemallin jossa aidosti rakastetaan. Uskoisin että tein oikean ratkaisun.
Nykyäänkin koen, että ratkaisu oli kaikkien kannalta oikea. En olisi halunnut äitiyden nimissä jäädä työttömänä pienelle paikkakunnalle. YH työttömänä, ei ollut haaveeni.
Minulla ei ole anonyymiä emailia, mutta voin sellaisen tehdä, jos joku haluaa keskustella meilitse.
mutta rohkean päätöksen olet tehnyt ja ratkaisu vaikuttaisi ihan oikealta. Miksi isä ei voisi olla lähivanhempi ja vastaavasti etä-äiti voi olla loistava vanhempi vaikka voi olla "vain" etä.
Pidät kuitenkin enemmän yhteyttä lapseesi kuin moni etävanhempi, joten eihän tuossa mitään kummallista ole! Ihmisillä vain nyt on tapana kivittää eronneita, vaikka kuinka yrittäisi hoitaa eron järkevästi ja oikein.
Tsemppiä sulle ja jos jatkatte samaan malliin, välisi lapseesi tulee varmasti olemaan hyvä lapsen aikuistuttuakin.
Voisin vaihtaa kokemusia, itse vasta vähän aikaa sitten etä-äidiksi alkaneena.