Supistusten väli UUDELLEEN synnyttäjällä, kun pitäisi sairaalaan lähteä?
Kommentit (21)
haluaisin tietää, jos nyt synnytys sattuisi käynnistymään. Viikkoja 38 ja risat.
Muistelisin nimittäin esikoisen kohdalla ohjelappusesta lukeneeni useaan otteeseen, että ensisynnyttäjän tulee lähteä sairaalaan, kun supisttusten väli on 5min (muistaakseni)
Uudelleensynnyttäjän kohdalla oli eri ohje, en vaan muista sitä enää.
-ap-
eikö näissä ole?
itse kyllä muistelen että 5 min välein ja 2 tuntia ja sitte piti mennä.
Toisen synnytysaika on minulla 2 tuntia 30 min niin siksi luulen, että minun pitää mennä herkemmin :) oikeasti oli pidempi, mutta tätylit ei uskonu, olin osastolla jo.
uudelleensynnyttäjän on lähdettävä kun supistukset ovat säännöllisiä ja kestävät kerrallaan vähintään 30 sekunttia.
verinen vuoto ja voimakas kipu niin heti.
lapsivesi mennyt ja lapsi perätilassa niin makuullaan.
Ja edelliset hävisivät muutossa aikanaan. No.. pitää kysellä neuvolasta sitten.
-ap-
Tosin just tällä viikolla mua kehotettiin tulemaan jo, kun säännölliset supistukset tulee vartin välein. Ja siis oikeat, ihan kipeet supistukset. Ensimmäinen tuli sektiolla, niin toisesta sain ohjeet 7,5 minuutin välein xD Kätilö teki kompromissin, kun ei tiennyt lasketaanko ensi-vai uudelleensynnyttäjäksi =)
avautuminen kokonaan 10-15 min välein tulleilla supistuksilla :)
Se oli tässä paksussa vihkossa: meille tulee vauva. mutta tuskin tuota vihkoa muuten tarvit ko sulla on jo ollu vauva niin osaat ehkä jo hoitaa...
Lulis jokaisen nyt sen verran tajuavan, että lähtee sitten kun ei enään kotona pysty olemaan. Poikkeuksena pitkänmatkalaiset.
Jos sairaala lähellä, niin hyvin voi odotella kotona niin kauan, kuin pystyy. Tyhmää mennä sairaalaan, että nyt supistellut 2h 5min. välein, vakkei edes kovin kipeetä tekis, mutta kun lappuset sanoo että pitää mennä*huoh*=/
Lulis jokaisen nyt sen verran tajuavan, että lähtee sitten kun ei enään kotona pysty olemaan. Poikkeuksena pitkänmatkalaiset. Jos sairaala lähellä, niin hyvin voi odotella kotona niin kauan, kuin pystyy. Tyhmää mennä sairaalaan, että nyt supistellut 2h 5min. välein, vakkei edes kovin kipeetä tekis, mutta kun lappuset sanoo että pitää mennä*huoh*=/
Paitsi, että synnärillä ei henkilökunta mielellään ota vastaan tuollaisia "olin niin kauan kotona ku pystyin ja tää syntyy nyt". Kyllä sitä varmaan jokainen tajuaa, että kun synnytys on käynnistynyt ja supistuksia tulee säännöllisesti se 10 min väleinkin, niin soittaa sinne synnärille ja varmasti saa sieltä ohjeet, tullako heti vai myöhemmin.
Itsellä 5 lasta, eikä ole tarvinnut soittaa eikä ihmetellä, että milloin pitää sairaalaan lähteä.
Ja kyllä ne synnärillä suosittelee kotona olo mahdollisimman pitkään(ei tietty kivunlievityksen suhteen liian myöhään).
Meidätkin kotiutettiin ja sanottiin, että tule sitten kun et enää kotona pysty olemaan!!!
kipeitä supistuksia tulee 5min välein/tullut 2h tai jotain vastaavaa, olisin siinä vaiheessa jo maannut kuolleena kotona :(
Lähtisin siis ennemmin herkästi jos yhtään vuotoa (mut pelasti se, että lähdin terkan neuvon mukaan 'lähde sairaalaan heti jos on enemmän kuin peukalon verran verta'), kun supistukset kipeitä (paitsi jos on historiaa nopeista synnytyksistä niin lähtisin heti kun tuntuu MITÄÄN) ja ylipäätään jos on mitään epätavallista. Vesien menostakin lähtisin heti jos on ollut nopeat synnytykset, utta kannattaa soittaa sinne synnärille aina.
Mulla itsellä on ollut käsky tulla heti näytille koska synnytykset on olleet niin nopeita.
mulla kun alko tuntua, että nyt supistelee säännöllisesti enkä voi enää nukkua, niin vauva syntyi 42 minuutin kuluttua...
odottelemaan yhtä kauan kuin ekasta.
Itsellä 5 lasta, eikä ole tarvinnut soittaa eikä ihmetellä, että milloin pitää sairaalaan lähteä. Ja kyllä ne synnärillä suosittelee kotona olo mahdollisimman pitkään(ei tietty kivunlievityksen suhteen liian myöhään). Meidätkin kotiutettiin ja sanottiin, että tule sitten kun et enää kotona pysty olemaan!!!
Mutta synnärillä nimenomaan pyytävät ilmoittamaan tulosta etukäteen. Ja kyllä mullekin on aina sanottu, että tulla kun ei pysty enää kotona olemaan, mutta soittaa sinne pitää silti. Joko siellä on ihan erit neuvot, ohjeet ja käytännöt, tai sitten et ole itse perillä niistä. Että jokatapauksessa ap sinne voi soittaa, kun supparit on säännöllisiä.
Lulis jokaisen nyt sen verran tajuavan, että lähtee sitten kun ei enään kotona pysty olemaan. Poikkeuksena pitkänmatkalaiset.
Jos sairaala lähellä, niin hyvin voi odotella kotona niin kauan, kuin pystyy. Tyhmää mennä sairaalaan, että nyt supistellut 2h 5min. välein, vakkei edes kovin kipeetä tekis, mutta kun lappuset sanoo että pitää mennä*huoh*=/
10min. Supistukset ei vielä tuntuneet edes kovin pahoilta tuolloin. Vauva syntyi n. 30min. siitä kun pääsin sairaalaan. Kolmas lapsi, aiemmat ei mitenkään nopeita synnytyksiä. Jos olisin jäänyt odottelemaan että ne supistukset tuntuu pahoilta enkä enää pysty olla kotona niin lapsi olis syntynyt kotiin. Joskus siis kannattaa mennä niiden lappusten mukaan.
pitää lähteä kuin itsestä siltä tuntuu! Mä en ainakaan ole ikinä odotellut kivuliaita supistuksia. Kolmannella kerralla lähdin "liian aikaisin" olosuhteista johtuen, vaikka supistuksia oli tullut säännöllisesti alle 10min välein yli 9h ajan! Mutta kahdella ekalla kerralla olen kyllä hyvin tuntenut, koska pitää lähteä!
uudelleensynnyttäjän on lähdettävä kun supistukset ovat säännöllisiä ja kestävät kerrallaan vähintään 30 sekunttia.
verinen vuoto ja voimakas kipu niin heti.
lapsivesi mennyt ja lapsi perätilassa niin makuullaan.
kuopus olisi syntynyt kotiin tai autoon.
Supistusten kesto oli nimittäin parikymmentä sekuntia.
Heti kun synnyttäjästä siltä tuntuu
Löytyihän täällä yksi hyväkin ohje.
Uudelleen synnyttäjälle niillä supistusten väleillä tai kestoilla ei ole mitään merkitystä. Kun synnytys lähtee käyntiin, synnyttäjä yksin tietää alkaako se jo tulemaan jos tietää. Jollain ei vaadi montaa supistusta, että pääsee ponnistamaan.
Ei kannata arkailla niitä vääriä hälytyksiäkään. Tulee ainakin reitti harjoiteltua. Meillä neljä lasta ja jokaisen kohdalla on harjoiteltu sinne menoa. Joidenkin kohdalla useamminkin. Meillä laskettu aika on aina ylittynyt, mutta joka kerta vähän tarkempi.
komppaan tota että lähtö tosiaan kun siltä tuntuu! Ekan kerran meni vedet ensin ja sillon lähettiin rauhallisesti mutta aika pian kumminkin, lapsi syntyi 10h vesistä... Tokalla alkoi supistella ja soitettiin hoitajaa esikolle, ja uudestaan ja kolmannella kerralla tunnin sisään jo käskin tulemaan kiireellä kun tuntu siltä.
Perillä pistettiin piuhoihin ja sanottiin että tullaan 15 minsan kuluttua tarkastamaan vaikka rukoilin että kattokaa nyt heti... "oi joi, täähän on ihan auki jo, lähetääs saliin!" -no sitähän mä vähän koitin sanoa...
Synnytys oli kyllä vasta 5 tuntia ekoista supistuksista ja kerkesin saamaan haluamani epiduraalin, mutta nyt kolmosta odotellessa meinaan olla jämäkämpi ja "vaatia palvelua" jos siltä tuntuu! Kamala jos toi edellinen 5 tuntia vielä puolittuu niin tulee hippasen kiire!
minulle oli kyllä toiselta ihan samat ohjeet ko ekalta.
Kolmannelle tulee ehkä erit... toinen tuli aika nopsaan.