Olin silmälääkärissä jossa mitattiin silmänpaineet
Ne olivat 19 ja 20. Lääkäri ei määrännyt mitään jatkotutkimuksia, sanoi vain että ovat jokseenkin korkeat paineet. Pitäiskö mun olla huolissaan jotenkin?
Kommentit (11)
kunnallisessa silmäklinikalla, sillä silmänpaineeni on ongelmallinen...
Minulla oli jokunen vuosi sitten lukema 20, ja lääkäri sanoi että raja on 20, joten pitäisi käydä ½ vuoden kuluttua tarkistamassa. Miehelläni on 14 paine, eli OK.
En mennyt kun en tajunut ...
Sitten kun seuraavan kerran meni vuosien kuluttua oli paine jo liian korkea, 28...
Kohonnut silmänpaine tuhoaa näköhermon, joka ei enää koskaan tule paranemaan...
Nyt olen neljä viimeistä vuotta ollut tiheään kontrolleissa, onneksi pääsin kunnalliselle puolelle, kun yksityinen maksoi n,90€ ja pitää välillä käydä 1-3 kk välein, koska lääkkeet eivät auttaneet enää.
Olen saanut useita silmätippoja, mutta paine on ollut silti lähes 30. Aamuisin tipat ja iltaisin vielä kahdet eri tipat, ei auttanut..
Sitten lisättiin sisäinen lääkitys tippojen lisäksi, Ödemin-tabletit ja en tiedä auttoiko lääkkeen lisäys vai tippojen ottojärjestys, painon pudotus vai mikä, mutta vihdoin oli 20,2 viimeksi.
Lääkäri on monesti halunut leikkausta koska lääkkeitä ei muka enää löydy...Tuli punaiset silmät säilöntäaineesta jolloin piti määrätä kertispipettejä, joissa rajoitettu määrä painelääkettä, ei siis valinnanvaraa merkeillä.
Tehtiin jo ns. laserointi, jotain aukkoja silmiin että neste pääsisi kiertoon ...silmässähän on oma nestekierto ja paine johtuu liasta nesteestä silmässä.
Voit lukea googlesta silmänpaineesta, mutta käy ihmeessä ajoissa kontrolleissa.
Minua harmittaa kun en ottanut silloin vakavasti sitä lukua 20 vaan vuosia meni.
Näköä on kuitenkin hyvin jostain syystä, liekö se että syön mustikkakapseleita joka päivä sekä B-vitamiinia ja kaikki kolmet lääkkeet..
Hyvää jatkoa...
Maaliskuussa 24 molemmissa silmissä. Silmälääkäri sanoi ,että kannattaa käydä vuoden päästä tarkistuttamassa.
KÄvin kuitenkin optikolla heinäkuussa ja pyysin mittaamaan paineet, ne olivtkin 31 ja 32.
Sain "käskyn" mennä heti silmälääkärille ja sain ajan ykstyiselle seuraavaksi päiväksi. Paineet olivat 29 ja 31 ja sain lähetteet silmäpolille julkiselle puolelle.
Sieltä tuli kutsu jo heinäkuun lopulle ja kun paineet oli edelleen 31 ja 32 sain silmätipat. Kuukauden käytön jälkeen paineet oli 21 ja 19.
Minulle sanotiin ,että paineet täytyy saada 18 tai alle.
Normaali paine on 11-21. kontrolli on taas ensi viikolla.
näkökenttätesti minulle tehtiin ja siinä ei onneksi ollut vielä puutteita, silmänpohjan kuvaus voidaan kuulemma tehdä,sitten kun paineet on saatu tarpeeksi alas.
Onneksi tämä huomattiin näin ajoissa. Ikää minulla on 28v. ja tämän ikäisellä glaukooma on harvinainen.
Mutta siis tuo 20 on vielä normaalin rajoissa.
Tosin voithan käydä ihan optikolla säännöllisesti mittauttamassa paineet. Maksaa muutaman euron.
minulla oli optikolla 29 ja 26, passitti silmälääkäriin, siis ei tarvi sinun vielä huolestua.
Minkälainen toimenpide toi silmänpaineiden mittaus on? Tulee vaan mieleen verenpainemittarin silmäversio. :D =)
Specsaverillä usein tarjous. Silmänpaineen mittaus, kuvaus ja silmälasit 29,-
Niitälaseja ei pakko ottaa jos ei taho.
Voi käydä joka vuosi....
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 14:33"]
Voi käydä joka vuosi....
[/quote]Silmänpohjia juu kuvataan, mutta kukaan ei osaa tulkita niitä.
Käykää lääkärissä otattamassa paineet. Ysi puhuu asiaa. Siinä on omat erikoisuutensa.
Minä olin tänään muista syistä Hyksin silmäklinikalla ja mpaineet mitattiin minultakin, olivat 19 kummassakin silmässä. Sekä sh että erikoistuva silmälääkäri sanoivat, että ovat ok, kunhan ovat alle 22.
Noh, tästä ketjusta innostuneena taidan ottaa vielä asian puheeksi kun seur aikani sinne on, 3vkon kuluttua. Siihen asti minulla on mm kortisonitippakuuri ja mustuaista laajentava kuuri päällä, käsittääkseni ensimmäinen voi nostaa noita painelukuja..
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 14:33"]
Voi käydä joka vuosi....
[/quote]Silmänpohjia juu kuvataan, mutta kukaan ei osaa tulkita niitä.
[/quote]
Varsinkin jos on sukurasitusta tai aiemmin ollut paineet koholla, niin kävisin kyllä ihan silmälääkärillä. Mulle on yksi yli-innokas optikko aiheuttanut unettomia öitä, kun hänen mukaansa oli paineet jo vaarallisen korkealla. Sain lähetteen silmälääkärille, joka vasta sai minut rauhoittumaan. Oikeasti paineet siis oli ihan normaalilla tasolla ja sukurasitteenkin vuoksi lääkäri kehotti palaamaan vasta viiden vuoden päästä.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 14:32"]
Minkälainen toimenpide toi silmänpaineiden mittaus on? Tulee vaan mieleen verenpainemittarin silmäversio. :D =)
[/quote]
Silmänpaineen mittaus on nopea toimitus, kehoitetaan katsomaan seinällä näkyvää valoa ja laitteella napsautetaan silmiin vuorotellen. Ei ole kivulias lainkaan.
ja ikaa 40 v, lisaksi vahva sukurasitus glaukoomaan. Kayn vuosittain glaukoomaan erikoistuneella laakarilla paineiden mittauksessa, silmanpohjan kuvauksessa seka nakokenttatutkimuksessa. Ovat siis siina rajalla etta ovat normaalit, normaalin raja-arvo on 21. Kylla noita pitaa vuosittain seurata mutta ei sen kummempaa.