Onko kaikkien 8-10 vuotiailla pojilla ns. paras kaveri
Meidän 9-vuotiaalla ei ole koskaan ollut ns. bestistä. Leikkii kadun lapsien kanssa porukassa, mutta tuntuu olevan niin, että kelpaa kaveriksi vain jos muita ei ole saatavilla. Eli on se viimeinen vaihtoehto, jolle soitetaan tai jota pyydetään leikkimään. Poika on ikäisekseen vielä lapsellinen ja selvästi sosiaalisesti kehittymättömämpi kuin ikäisensä, mutta silti iloinen ja lojaali kaveri.
Kommentit (11)
Meidän vanhin poika on aina ollut sosiaalinen ja kaikkien kaveri ja siksi on paljon kavereita, mutta vaihtelee kenen kanssa jaksaa viettää milloinkin aikaansa.
Tämän pojan luokalla on myös kiusaamisia ja "vittuilua" eikä löydy hyviä kavereita kun aina ollaan kilpailemassa "kuningaspaikasta".
Toinen poika on taas hitaasti lämpenevä ja sillä on muodostunut aika tiivis 4 pojan kaveriporukka jotka ovat joko kaikki yhdessä tai välillä kaksin jonkun kanssa jos muut eivät pääse. On nyt 10 v ja tutustunut hyvin myös muihin luokan poikiin ja hyvät välit ja kaveria myös niiden kanssa, mutta vapaa-ajat menee bestisten kanssa ja koskaan ei tässä porukassa syrjitä ketään.
On kavereissaan valikoiva ja leikkii etupäässä 3 kaverin kanssa. Harmittaa että on niin valikoiva koska olisi kiva jos hänellä enemmän kavereita, mutta parempi ettei bestistä ole, niin tulee leikittyä edes erilaisten lasten kanssa.
Tykkää kulkea porukassa eikä edes viihdy kerralla vain yhden kanssa. Kokee sen jotenkin stressaavaksi.
kulkevat porukoissa usein. 3-5 on tavallinen määrä.
Aina on kaveri löytynyt ja usein soitetaan ja käydään hakemassa.
Isommalla paras kaveri "löytyi" viime vuonna, sitä ennen oli aina monia kavereita.
Pienemmällä on ollut paras kaveri jo ihan pienestä pitäen, nyt kun ovat eri kouluissa, on koulussa toinen paras kaveri.
tytöillä taas bestikset vaihtuu harva se viikko.
on aika selkeä kaveripiiri. Koulussa hänellä on kaksi parasta kaveria, pihalla taas kaksi poikaa, joiden kanssa leikit sujuu. Poikani ei ole mitenkään helposti kaverustuva ja on kaverisuhteissaan hyvin valikoiva. Ei rupea kaveeraamaan ihan kenen tahansa kanssa, vaan kemian täytyy loksahtaa heti kohdalleen. Onneksi on luokalle sitten osunut kaksi samanlaista poikaa, joten näiden kolmen kaveruus on päässyt muodostumaan näin hyväksi.
ylitse muiden. Viimeksi eskarissa oli paras kaveri.
paras kaveri. Vaikka heillä on yli vuosi ikäeroa, mutta ystävyys on säilynyt. Lapsi nyt 11. Joskus toivoisin, että olisi enemmänkin kavereita, siis haluaisi leikkiä useammin muidenkin kanssa.
Aina soi puhelin ja pyydetään mukaan. Mutta varsinaista parasta kaveria ei taida olla, on monta hyvää, jotka kaikki samalla viivalla. Muutenkin pojilla tuntuu usein olevan ennemminkin monia ns. samanarvoisia kavereita ja tytöillä sitten se yksi paras.
joiden kanssa pyörii joko kaksin tai kolmisin. Kolmisin on hiukan huono, kun silloin aina tuntuu joku jäävän porukasta. Sitten hänellä on pari muuta luokkakaveria, joiden luona kyläilee / jotka kyläilee meillä harvemmin, kerran parissa viikossa maks. Muita alueen ikäisiään tapaa jos mä järjestän sen, eli kahvittelen jonkun luokkakaverinsa äidin kanssa tms.
Viikonloppuisin meidän pihalle kertyy sellainen lössi,jossa on tyttöjä ja poikia heidän luokalta 4-8 kpl. Tykkäävät tulla tänne, kun asutaan suht keskellä asuinaluetta ja tässä 100 m:n sisällä asuu 5 luokaltaan.
Just pari päivää sitten välipalapöydässä juteltiin poikien kanssa kavereista, toinen meidän pojan kavereista sanoi että hänellä on viisi kaveria, toinen mainitsi kolme.
Nää hyvät kaverit meidän pojalle on tullu niin, että toinen asuu meidän kanssa samassa yhtiössä, ja toinen on mun hyvän kaverin lapsi, joten ovat vauvasta asti tottuneet toisiinsa.
Aina sanotaan ettei pojilla ole sellaisia "bestiksiä" vaan juuri pyörivät isommissa porukoissa. Toisaalta meidän poika pyörii pääsääntöisesti vain näiden kahden kanssa?
Itse olin ala-asteikäisenä aina se ylimääräinen tyttöjen porukassa, pyörin parissa kolmen tytön porukassa ja ne muut oli bestiksiä keskenään ja mä se joka kelpasin mukaan. Silloin se hiukan suretti, mutta aikuisena olen silti osannut hankkia ystäviä ja ihan hyvän elämän saanut. =)