Onko kellään muulla lasta, joka ei "sovi" tavalliseen suomalaiseen koulujärjestelmään?
Keskimmäinen lapsemme (8 v.) on tällainen. Luova taitelijasielu, haaveilija. Taiteellisesti ja liikunnallisesti lahjakas ja tuottelias, mutta ei oikein pärjää järjestelmällisyyttä tai tarkkaa ohjeiden noudattamista vaativissa tehtävissä.
Ymmärrän täysin, että jos aikoo koulun luovia läpi, täytyy pystyä myös siihen järjestelmällisyyteen. Ja tietenkin siihen lasta kannustan ja häntä tuen. Mutta samaan aikaan huolettaa, tappaako koulu lapsen luovuuden. Annetaanko siellä tilaa erilaisuudelle?
Kommentit (30)
koulun tehtävä on tarjota yleissivistys kaikille ja opettaa toimimaan yhteiskunnan jäsenenä.
Kukin ihminen on sitten järjestelmällinen kykynsä mukaan. Sinun tehtäväsi on kannustaa ja mahdollistaa lapsellesi sitten sen luovuus mitä se sitten onkin.
tuo eräskin äiti saisi koulun ottamaan huomioon lapsensa kyvyt eläinten kanssa :) Aivan uskomatonta, että tarjotaan tällaisia "superlahjakkuuksia" aivan kuin vastineeksi koululaitokselle. Lapsi ei halua opiskella kouluaineita, mutta hänhän on eläinrakas...
Muutenkin monet tuntuvat sekoittavan lahjakuuden ja ominaisuuden. Jonkun on helppo tulla toimeen eläinten kanssa, minusta se on lähinnä ominaisuus eikä lahjakkuus.
tällä palstalla on suurin osa suomen tymimmistä ja ilkeimmistä ihmisistä. Poikkeus tietenkin vahvistaa säännön.
Ap ei missään kirjoituksessaan sanonut, että lapsi häiriköisi koulussa.
Ja kyllä, suomen koulujärjestelmä ja -maailma ovat hyvin ankeita paikkoja erityislapsille.
Hitaamapaa joukkoa pyritään auttamaan, mutta suurin resurssimenee näihin riehujiin.
Sitten kaiken ulkopuolelle jää lahjakkaat lapset.
Meidän kuopus on lahjakas monella saralla. Sosiaalisesti, liikunnalliseti, kielellisesti, erityisesti matemaattisesti. Hänelle mikään ei koskaan ole tuottanut koulussa ongelmia.
Mutta hän jää kaiken opetuksen ulkopuolelle.
Matikassa tekee omiajuttujaan paljon edellä muista ilman minkäänlaista opetusta, päin vastoin on apuopettajan usein.
Kielten tunneilla lukee omia kirjojaan kun muuta tankkaa sanoja jne. Taas jää kaiken opetuksen ulkopuolelle.
Hänelle vaan jää asiat helposti mieleen ja on nopea oppija ja omaksuja.
Suomen laki sano, että jokaisella on oikeus omantasoiseen opetukseen, tämä ei lapsemme kohdalla toteudu ollenkaan.
Olemme itse häntä sitte kota käsin kanustaneet ja ohjeneet eteenpäin.
2 vanhempaa ovat myös hyviä koulussa, 9 oppilaita, mutta heillä ei ole ollut läheskään samaa ongelmaa kuin kuopuksella.
Lahjakas lapsi ei sovi tavalliseen suomalaiseen koulujärjestelmään. Oli lahjakkuus sitten millä saralla tahansa.
tällä palstalla on suurin osa suomen tymimmistä ja ilkeimmistä ihmisistä. Poikkeus tietenkin vahvistaa säännön. Ap ei missään kirjoituksessaan sanonut, että lapsi häiriköisi koulussa. Ja kyllä, suomen koulujärjestelmä ja -maailma ovat hyvin ankeita paikkoja erityislapsille. Hitaamapaa joukkoa pyritään auttamaan, mutta suurin resurssimenee näihin riehujiin. Sitten kaiken ulkopuolelle jää lahjakkaat lapset. Meidän kuopus on lahjakas monella saralla. Sosiaalisesti, liikunnalliseti, kielellisesti, erityisesti matemaattisesti. Hänelle mikään ei koskaan ole tuottanut koulussa ongelmia. Mutta hän jää kaiken opetuksen ulkopuolelle. Matikassa tekee omiajuttujaan paljon edellä muista ilman minkäänlaista opetusta, päin vastoin on apuopettajan usein. Kielten tunneilla lukee omia kirjojaan kun muuta tankkaa sanoja jne. Taas jää kaiken opetuksen ulkopuolelle. Hänelle vaan jää asiat helposti mieleen ja on nopea oppija ja omaksuja. Suomen laki sano, että jokaisella on oikeus omantasoiseen opetukseen, tämä ei lapsemme kohdalla toteudu ollenkaan. Olemme itse häntä sitte kota käsin kanustaneet ja ohjeneet eteenpäin. 2 vanhempaa ovat myös hyviä koulussa, 9 oppilaita, mutta heillä ei ole ollut läheskään samaa ongelmaa kuin kuopuksella. Lahjakas lapsi ei sovi tavalliseen suomalaiseen koulujärjestelmään. Oli lahjakkuus sitten millä saralla tahansa.
ja sinne on rantautunut näitä "neroja".
Osaa on paapottu ja näkee ettei heidän ole tarvinnut todellakaan tehdä mitään jos ei ole huvittanut.
Näistä hemmotelluista helmistä me yritämme taikoa ammattitaitoisia ihmisiä.
Päivittäisistä tilanteista saisi kirjan joka olisi taatusti bestseller.
ei täällä kukaan äiti ole osoittanut olevansa lapsiaan hemmotteleva pikkutyranneja kasvattava jyrä-äiti. Ne kuuluvat eri ketjuun. Itse oletan kyseessä olevan aivan toinen taipumus. Opettajalta myös kyseenalaista kommentointia.. On olemassa lukemattomia tutkimuksia, että nämä todelliset taivaanrannanmaalarit ovat keskivertoa lahjakkaampia taideaineissa ja heillä on usein myös todettu poikkeavuuksia havaintomenetelmissä. He ovat usein myös visualistisempia, joten perinteiset opetusmetodit ovat haasteellisia. Kurjaa, että koette tämän asian näin jyrkästi. Te itse annatte lapsillenne melko suppean ja ahdasmielisen kuvan. Tarkoitus lienee, että lapset voivat hyvin ja saavat kasvaa onnellisiksi omine taipumuksineen. Nykyisin opettajat ymmärtävät aika kivasti nämä taipumukset ja valitettavasti resurssien vuoksi koululaitos on melko suoraviivainen. Sen tarkoituksenahan on antaa perustieto ja valmiudet. Tsemppiä haaveilijoille!
Kuopukset oppivat vanhemmilta lapsilta. Kysy ei ole aina lahjakkuudesta, vaan jo opitusta.
mitä mieltä sinä itse haluat. Mä tiedän totuuden:)
Ja koulukin, mut pyrittelee vaan päätään, et ei ole resursseja.
Ei meillä kuopus ole ollut tekemässä matikänläksyjä tai muitakaan sisarustensa kanssa.
ja sinne on rantautunut näitä "neroja". Osaa on paapottu ja näkee ettei heidän ole tarvinnut todellakaan tehdä mitään jos ei ole huvittanut. Näistä hemmotelluista helmistä me yritämme taikoa ammattitaitoisia ihmisiä. Päivittäisistä tilanteista saisi kirjan joka olisi taatusti bestseller.
ei täällä kukaan äiti ole osoittanut olevansa lapsiaan hemmotteleva pikkutyranneja kasvattava jyrä-äiti. Ne kuuluvat eri ketjuun. Itse oletan kyseessä olevan aivan toinen taipumus. Opettajalta myös kyseenalaista kommentointia.. On olemassa lukemattomia tutkimuksia, että nämä todelliset taivaanrannanmaalarit ovat keskivertoa lahjakkaampia taideaineissa ja heillä on usein myös todettu poikkeavuuksia havaintomenetelmissä. He ovat usein myös visualistisempia, joten perinteiset opetusmetodit ovat haasteellisia. Kurjaa, että koette tämän asian näin jyrkästi. Te itse annatte lapsillenne melko suppean ja ahdasmielisen kuvan. Tarkoitus lienee, että lapset voivat hyvin ja saavat kasvaa onnellisiksi omine taipumuksineen. Nykyisin opettajat ymmärtävät aika kivasti nämä taipumukset ja valitettavasti resurssien vuoksi koululaitos on melko suoraviivainen. Sen tarkoituksenahan on antaa perustieto ja valmiudet. Tsemppiä haaveilijoille!
että vika on aika opettajassa. Kuten tämäkin kirjoittaja otsikossa totesi "opettajalla nyt pahasti lukemisen ymmärtämisongelmia"
Mitähän kirjoittaja haluaa tälläkin sanoa "heillä on usein myös todettu poikkeavuuksia havaintomenetelmissä" Missä ihmeen menetelmissä?
Kuopukset oppivat vanhemmilta lapsilta. Kysy ei ole aina lahjakkuudesta, vaan jo opitusta. mitä mieltä sinä itse haluat. Mä tiedän totuuden:) Ja koulukin, mut pyrittelee vaan päätään, et ei ole resursseja. Ei meillä kuopus ole ollut tekemässä matikänläksyjä tai muitakaan sisarustensa kanssa.
tekemässä, mutta kuopukset kuulevat paljon hyödyllisiä asioita. Jos lapsesi on niin nerokas, hänhän voi hypätä luokan yli.
sopisi esim. Ranskaan kouluun, jossa koululaitos on kuin meidän koulumme 1950-luvulla? Tämän tarkoitus oli oikeastaan se, että jos lapsesi ei "sovi" maamme koulujärjestelmään, joka ymmärtää kaikkia ja kaikkea, ei hän sovi yhtään minnekään muuallekaan.
Jos lapsi on oikeasti luova, ei se luovuus mihinkään kuole. Jos kuolee, ei sitten niin voimakas piirre ollutkaan. Oikeasti taiteellisen ihmisen luovuus on niin voimakas piirre, että se määrittelee häntä aina. Luovankin ihmisen on syytä oppia laskemaan ja lukemaan, eikä yleissivistyskään ole pahaksi.
Onko tässä tilanne, että Nico-Petteri on tuleva Einstein-Beethoven, eikä kukaan muu kuin äiti tajua asiaa mummonsa lisäksi?
sopisi esim. Ranskaan kouluun, jossa koululaitos on kuin meidän koulumme 1950-luvulla? Tämän tarkoitus oli oikeastaan se, että jos lapsesi ei "sovi" maamme koulujärjestelmään, joka ymmärtää kaikkia ja kaikkea, ei hän sovi yhtään minnekään muuallekaan.
Jos lapsi on oikeasti luova, ei se luovuus mihinkään kuole. Jos kuolee, ei sitten niin voimakas piirre ollutkaan. Oikeasti taiteellisen ihmisen luovuus on niin voimakas piirre, että se määrittelee häntä aina. Luovankin ihmisen on syytä oppia laskemaan ja lukemaan, eikä yleissivistyskään ole pahaksi.
Onko tässä tilanne, että Nico-Petteri on tuleva Einstein-Beethoven, eikä kukaan muu kuin äiti tajua asiaa mummonsa lisäksi?
On niin paljon hienompaa sanoa, että lapseni on luova, boheemi taiteilijasielu, kuin että tämä on levoton ja huolimaton häirikkö.
tilaa erilaisuudelle. Vastaan: valitettavasti annetaan. Kaiken maailman häiriköt saavat terrorisoida oppilaita, jotka haluaisivat opiskella. Näistä erilaisista lapsista ollaan pääsenättömissä.
on "Taiteellisesti ja liikunnallisesti lahjakas ja tuottelias"
Mitähän tämä vesseli tuottaa? Muuta kuin harmaita hiuksia opettajalleen! Olen pöyristynyt näistä äideistä, jotka luulevat lapsiensa olevan jotain neroja ihan vaan sen peruusteella, etteivät pysty keskittymään kouluasioihin.
Normaali lapsi liikkuu. Taiteellinen lahjakkuus on hyvin subjektiivinen kokomus, kuten oma lapsi muutenkin. Loistavat urheilijat eivät ole useinkaan loistavia taiteilijoita. Taiteen luominenkin vaatii keskittymiskykyä, jota tällä nico-petterillä ei ole, joten laittaisin hänet kategoriaan vilkas lapsi, joka ei jaksa keskittyä. Huippiurheilijatkin keskittyvät eivätkä kahkoa suuna päänä.
ja oikeastaan siitä on myös hyötyä. Osaan myös yrittää olla huolellinen ja tajuta myös muita, jotka pitivät minua jotenkin käsittämättömänä ja typeränä. Moni kouluaine meni rimaa hipoen, koska ei kiinnostanut tai matikkaa en vain oikeasti tajunnut.
Olin pitkään tv-alalla ja kyllästyin kilpailuun, joten nyt olen mainostoimistossa.
Nykyajan koulu toki antaa enemmän mahdollisuuksia olla omanlaisensa. Toki myös taidealoilla on aina liikaa kilpailua ja paikka ainoastaan parhaille, joten ihan hyvä jos koulussa on jo vähän kovaa.
Jos ei ole ihan torspo, peruskoulusta luovii kyllä.
nämä tappaako koulu lapseni luovuuden....
ARGGGGHHHH!
Miten kuvittelet, että "suuri lahjakkuus" jotenkin katoaisi koulussa?
Jos joku "tappaa luovuuden" niin se on kyllä kaiken ymmärtävät vanhemmat, jotka eivät tajua vaatia "luovuuden helmiltään" taitoja (esim. järjestelmällisyyttä, toisten huomioimista, ikävien asioiden tekemistä, pettymysten sietämistä jne) joita koulussa ja yleensäkin elämässä tarvitaan, jotta pärjää!
meillä 2 kolmesta lapsesta juuri tuollaisia.. Eivätkä häiriköi! Kuitenkin saan jatkuvasti vääntää opettajien kanssa kun ovat huolissaan. Ne omat vahvuudet kun eivät näy koulussa. Vanhempi poika on esim. uskomaton ihmistuntija. Jo eskarissa perusteli muiden käytöstä fiksummin kuin monet aikuiset. Haaveilee ja piirtelee oppitunnit ja kaiken tekeminen kestää ikuisuuden. Nuorempi taas eläinhullu. Kesyttää hetkessä kurittomammatkin elukat.. Ja oikeasti meiän kaikki karvakasat makaa aina hänen kyljessään sulassa sovussa. Kerran yksi opettaja, ei kylläkään näiden, totesi, että voi kun nämä saisivat hyödynnettyä persoonansa koulumaailmaassa.. No, ollaan tuettu sitten muualla.
meillä 2 kolmesta lapsesta juuri tuollaisia.. Eivätkä häiriköi! Kuitenkin saan jatkuvasti vääntää opettajien kanssa kun ovat huolissaan. Ne omat vahvuudet kun eivät näy koulussa. Vanhempi poika on esim. uskomaton ihmistuntija. Jo eskarissa perusteli muiden käytöstä fiksummin kuin monet aikuiset. Haaveilee ja piirtelee oppitunnit ja kaiken tekeminen kestää ikuisuuden. Nuorempi taas eläinhullu. Kesyttää hetkessä kurittomammatkin elukat.. Ja oikeasti meiän kaikki karvakasat makaa aina hänen kyljessään sulassa sovussa. Kerran yksi opettaja, ei kylläkään näiden, totesi, että voi kun nämä saisivat hyödynnettyä persoonansa koulumaailmaassa.. No, ollaan tuettu sitten muualla.
opettaa kaikkiea aineita joissa nico-petterit ovat hyviä. Koulussa opitaan pohja oppimiselle. Jokainen voi vapaa-aikanaan kehittää mielenkiinnonkohteitaan ja lopulta hakeutua alalle, johon lahjat viittaavaat. Kukaan ei voi kuitenkaan suoraan hyödyntää kykyjään, vaikka olisikin 6-vuotiaana jo loistava ihmistuntija.
Jokaisella meistä on taitoja, joita ei ole muilla, mutta pelkkä taipumus ei valitettavasti vie minnekään yksinään. Tarvitaan koulua ja koulutusta sekä kovaa työtä ja perslihaksia.
että toinen näistä boheemeista lapsistani varmaan toteaisi teille, joita hänen kaltaisensa "tarkkaavaisuushäiriöiset" ärsyttää, että erilaisuus aina provosoi. Ne joilla ei ole kokemusta tai ymmärrystä kritisoivat eniten ... ja jatkaisi piirtämistä :)
siis ihmetyttää kannattaako tuollaista pohtia jos ei tosissaan aio pitää kotikoulua vaihtoehtona?
jos et siis aio itse käyttää seuraavia 9-12 vuotta lapsesi kouluttamiseen niin ole vaan tyytyväinen et lapsi pääsee ilmaiseen kouluun. se on juuri niin kuin tuolla sanottiin edellä, et todellinen luovuus ei kuole koulussakaan. niin kuin ei näemmä muutkaan "vahvuudet" jos esim eläinrakkautta voi sellaisena pitää.
siis ihmetyttää kannattaako tuollaista pohtia jos ei tosissaan aio pitää kotikoulua vaihtoehtona?
jos et siis aio itse käyttää seuraavia 9-12 vuotta lapsesi kouluttamiseen niin ole vaan tyytyväinen et lapsi pääsee ilmaiseen kouluun. se on juuri niin kuin tuolla sanottiin edellä, et todellinen luovuus ei kuole koulussakaan. niin kuin ei näemmä muutkaan "vahvuudet" jos esim eläinrakkautta voi sellaisena pitää.
Jos ei ole talenttia joutuu raataa perse verellä. Sit voikin kadehtia aikuisiän kun naapurilla paremmin. Onneksi mä sain olla aikoinani luova ja boheemi. Itsevarmuuteni on loistava ja onnistun kaikessa sillä teen vain mitä oikeasti haluan. Älkää näistä lahjattomista välittäkö.. Rohkaiskaa lapsianne ja opettakaa, ettei ole yhtä oikeaa tapaa elää. Etsikää elämäänne kaltaisianne ihmisiä ja nauttikaa! Nämä tasapäistetyt pikkusielut eläkööt omaansa!
sain itse lapsia, olin paljon jyrkempi ihminen, enkä ollenkaan ymmärtänyt, että eri lapset tarvitsevat vähän eri juttuja. Itselläni on tokaluokkalainen poika, joka on melko älykäs (ei nero) tällaisilla "perinteisillä alueilla" kuten matematiikka ja kielelliset kyvyt, ja voin kuvitella, että päänsilitystä ei tulisi läheskään yhtä paljon, jos poika olisi vaikka sosiaalisesti lahjakas. Vaikka kuten opettaja on sanonut, jää poika vähän jalkoihin, koska hänellä ei ole ongelmia, eikä se niinkään saisi tietenkään mennä.
Mutta olen kyllä huomannut, että koulunkäynti tappaa välillä tehokkaasti oppimisen ilon ja uteliaisuuden. Poika osasi kirjoittaa ennen koulua, koska halusi kirjoittaa pieniä tarinoita yms. eli se tekstin sisältö oli tärkeintä (kuten siis lukemisen oppimisessakin). Koulussa kirjoittaminen onkin sitten sitä, että opitaan vetämään viivoja kirjaan tiettyjen viivojen väliin juuri oikealla tavalla. Ymmärrän, että säällinen käsiala on tärkeä, mutta painopiste voisi ihan hyvin olla jossain muussa "luovemmassa", ei vain mekaanisissa rutiinisuorituksissa. Myös matematiikassa voisi suurin osa tehtävistä olla jotain muuta muotoa kuin 24+11. Näitä peruslaskujakin tarvitaan, mutta kiinnostavien ongelmien ratkominen voisi paremminkin innostaa matematiikkaan myös heitä, joita se ei muuten kiinnosta. Ja tämä siis vielä tapauksessa, jossa luokan opettaja on ihan mainio ja yrittää eriyttää opetusta parhaansa mukaan, ymmärtää erilaisia luonteita jne.