Te joilla kokemuksia nukahtamislääkkeistä
Olen kärsinyt unettomuudesta (nukahtamisvaikeuksista, heräilystä ja aikaisesta heräämisestä) lapsen syntymän jälkeen (ei ole enää vauva ja nukku yönsä, mutta minulle unihäiriö jäi päälle).
Kävin nyt viimein lääkärissä, kun en taas yhtenä yönä saanut lähes ollenkaan unta. Hän määräsi Zopiclone-nukahtamislääkettä ja sanoi, että minun tulee ottaa viikon ajan joka ilta lääke ja että se parantaa unettomuuden.
Olen nyt kahtena iltana ottanut lääkkeen ja kyllähän siinä saa nukuttua (ei tosin ihan yhtä laadukasta unta kuin ilman). Mutta sitä jäin miettimään, että toimiiko tämä lääkitys tosiaan niin, että viikon päästä kun lopetan sen ottamisen, niin osaan taas nukkua? Näin lääkäri siis sanoi. Ihmetyttää, koska kuvittelisi, että sitten nukahtaminen olisi entistäkin vaikeampaa, kun ei ole sitä lääkettä..
Onko kellään kokemusta unettomuudesta ja lääkkeistä? Kaikki kokemukset otan ilolla vastaan, kun olen niin noviisi näissä asioissa.
Kommentit (4)
kausiluontoisesta unettomuudesta, ja kyllä mulla on auttaneet nukahtamislääkkeet ihan tuolla tavalla kuuriluontoisesti, vaikka olenkin yleensä syönyt niitä hieman pitemmän ajan (esim. kuukauden). TUosta kyseisestä valmisteesta ei ole kokemusta.
Ihan hyvin voi käydä niin, että sulla auttaa tuo viikko ja sen jälkeen nukut hyvin. Toisaalta voi käydä toisinkin, on varmasti hyvin yksilöllistä.
Mulla pisin unettomuusjakso on parin vuoden pituinen, siihen söin psyykenlääkkeitä. Mutta se olikin ihan eri luokan unettomuutta, siihen eivät tavallisimmat nukahtamislääkkeet auttaneet ollenkaan (eivätkä ole auttaneet oikeastaan sen jälkeen, yhtä tiettyä valmistetta lukuun ottamatta).
(eri lääke kun sulla)
otin aluksi max annoksen lääkettä joka ilta hetken aikaa. Sen jälkeen vähensin puolikkaaseen pilleriin. Sen jälkeen otin vaan sillon tällön tarvittaessa. Nyt en ole tarvinnut enää aikoihin ollenkaan.
ja ehkä sitten kun lopetat sen lääkkeen, se tieto saattaa helpottaa että tarvittaessa saat unta sitten lääkkeellä. Ei tavallaan tarvitse pelätä sitä unettomuutta ja voit rentoutua. Silloin unettomuudesta ei tule sellaista kauheaa kierrettä. Tuo viikon kuuri voi katkaista sen.
Yksilöllistähän silti kaikki on.
Itse joudun ottaan nukahtamislääkkeen noin kerran kuussa. Eri valmiste kuin sulla.