Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koskeeko subjektiivinen päivähoito oikeus koulun loma aikoja?

Vierailija
28.09.2011 |

Lapseni ovat virike hoidossa ja kesällä tuli lappu että eivät saa olla siellä kesä-heinäkuussa ja nyt tuli lappu etteivät saa olla syyslomalla.

Eli kysymys kuuluu rikkooko kunta lakia?

Ja kiitos tieden että jos tekee lapsia pitää jaksaa hoitaa ne itse ja tiedän että lapsikin tarvitsee lomaa!! Eikä tässä nyt ole oleellista se että ovatko lapseni olleet menossa lomalla hoitoon vai ei tai miksi ylipäänsä ovat hoidossa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

subjektiivinen päivähoito-oikeus ei mitenkään riipu siitä, mikä vuodenaika tai kuukausi on, ja se koskee myös koulujen loma-aikoja - tosin tietysti vain allekouluikäisillä lapsilla, ei koululaisilla.

Käytännössä tietysti en näe, miksi lapsia ei yhtä hyvin voisi pitää kotonakin loma-aikoina, jos kerran itse on kotona. Tämä siis siitä huolimatta, että muuten kyllä ymmärrän virikehoidon ja erilaiset pätkä- ja epätyypilliset hoitotarpeet.

Vierailija
2/15 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin omakin järkeni sanoo :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa olla vaikka läpi vuoden hoidossa.

Kunnilla tuntuu olevan paljon eri käytäntöjä subjektiivisen päivähoidon suhteen.

Meidän kunnassa hoitopaikkaa ei saa jos ei ole töitä/koulua.

Vierailija
4/15 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä edes usko että noin on, koska siitä kyllä älähdettäisiin ja pahasti. Hoitopaikka kuuluu kaikille jotka sitä haluavat hakea, riippumatta onko työtä vai ei. Näin sanoo laki.

Vierailija
5/15 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä edes usko että noin on, koska siitä kyllä älähdettäisiin ja pahasti. Hoitopaikka kuuluu kaikille jotka sitä haluavat hakea, riippumatta onko työtä vai ei. Näin sanoo laki.

Hain ajoissa hoitopaikkaa,laitoin siis paperit noin 3kk ennen kuin hoitovapaa loppui..ei ollut työpaikkaa odottamassa,mutta kursseille olin hakemassa.

Sanottiin,ettei ole oikeutta hoitopaikkaan ennen kuin on paperi kädessä,jossa on mustaa valkoisella,että todellakin aloitan kurssin. No jouduin sitten aloittamaan kurssin viikon myöhässä,koska en saanut ajoissa hoitopaikkaa.

Ja tiedän pari muutakin vastaavaa tapausta,tottahan tuosta voisi valituksen tehdä.

Vierailija
6/15 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tyytyy kunnan laittomaan toimintaan.

Vierailija
7/15 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain ajoissa hoitopaikkaa,laitoin siis paperit noin 3kk ennen kuin hoitovapaa loppui..ei ollut työpaikkaa odottamassa,mutta kursseille olin hakemassa. Sanottiin,ettei ole oikeutta hoitopaikkaan ennen kuin on paperi kädessä,jossa on mustaa valkoisella,että todellakin aloitan kurssin. No jouduin sitten aloittamaan kurssin viikon myöhässä,koska en saanut ajoissa hoitopaikkaa. Ja tiedän pari muutakin vastaavaa tapausta,tottahan tuosta voisi valituksen tehdä.

että hoitoa pitää hakea väh. 4kk aiemmin, ja kun hait liian myöhään, päätee sääntö, että sen saa heti, kun on duuni tms viimeistään kahdessa viikossa, eli väärinymmärrys teillä, ja sun moka.

Vierailija
8/15 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastattiin, että ei. Eli olis saanut hoitoa (kyseessä eskarilainen joka klo 8 - 16 hoidossa).

Vierailija
9/15 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain ajoissa hoitopaikkaa,laitoin siis paperit noin 3kk ennen kuin hoitovapaa loppui..ei ollut työpaikkaa odottamassa,mutta kursseille olin hakemassa. Sanottiin,ettei ole oikeutta hoitopaikkaan ennen kuin on paperi kädessä,jossa on mustaa valkoisella,että todellakin aloitan kurssin. No jouduin sitten aloittamaan kurssin viikon myöhässä,koska en saanut ajoissa hoitopaikkaa. Ja tiedän pari muutakin vastaavaa tapausta,tottahan tuosta voisi valituksen tehdä.

että hoitoa pitää hakea väh. 4kk aiemmin, ja kun hait liian myöhään, päätee sääntö, että sen saa heti, kun on duuni tms viimeistään kahdessa viikossa, eli väärinymmärrys teillä, ja sun moka.

Vierailija
10/15 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma moka jos tyytyy kunnan laittomaan toimintaan.

No kerrohan että mitä itse tekisit, jos et vain saisi hoitopaikkaa lapselle? Ja jos kunt sanoo ettei paikkoja ole tarpeeksi ja että ne harvat jotka vapautuu menee niille joiden vanhemmilla on jo töitä. Ihan mielenkiinnolla kuuntelen sun vastauksen. Että mitä siis konkreettisesti tekisit??

Vierailija
11/15 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerrohan että mitä itse tekisit, jos et vain saisi hoitopaikkaa lapselle? Ja jos kunt sanoo ettei paikkoja ole tarpeeksi ja että ne harvat jotka vapautuu menee niille joiden vanhemmilla on jo töitä. Ihan mielenkiinnolla kuuntelen sun vastauksen. Että mitä siis konkreettisesti tekisit??

ja soitin, soitin ja soitin ja laitoin sähköpostia alueen vastaavalle moneen kertaan. Tsädäm, viikkoa ennen kuin olin laittanut että viimeistään paikka halutaan oli paikka lähipäiväkodissa varmistunut. Pitää vain IHAN ITSE pitää oikeuksistaan kiinni eikä luovuttaa.

Vierailija
12/15 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meidän kunnassa hoitopaikkaa ei saa jos ei ole töitä/koulua."

Sama täällä. Tämä on totta joissakin kunnissa, ikävä kyllä. Me saatiin lopulta päivähoitopaikka lääkärinlausunnolla, mutta vain puolipäiväinen, vaikka oltiin haettu kokopäiväpaikkaa melkein vuosi sitten. Ilman lääkärinlausuntoa ei olisi irronnut puolipäiväistäkään paikkaa. Lopulta saatiin kokopäiväiset päivähoitopaikat lisäselvitysten ja uusien lääkärinlausuntojen myötä, mutta päivähoitopaikkojen saamisprosessi kesti yhteensä noin vuoden hakemuksen laittamisesta. Ja sitten vielä jotkut haluaisivat purkaa subjektiivisen päivähoito-oikeuden (silloin ei varmaan saisi enää edes puolipäiväistä paikkaa lääkärinlausunnolla).

Kunnalla ei ole oikeutta rajoittaa hoidontarvetta, jos se ei muodostu lapsen kannalta kohtuuttomaksi. Kohtuuttomana pidetään yleisesti yli 10 tunnin päivähoitopäiviä sekä alle 6 viikon lomia vuodessa (yhteensä). (Itse pidän säännöllisiä 10 tunnin päivähoitopäiviä kohtuuttomina lapsen kannalta, mutta ymmärrän ne tilapäisinä ratkaisuina rajoitetun ajan.)

Itsellä lapset hoidossa myös syys- ja talvilomat subjektiivisella oikeudella (perustellusti, kahden eri lääkärin lausunnot), mutta lomia tulee muuten lapsille riitävästi. Lapset lomalla 8 viikkoa vuodessa, sekä tämän lisäksi muista syistä päivähoidosta pois noin 6 viikkoa vuodessa.

Vierailija
13/15 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja soitin, soitin ja soitin ja laitoin sähköpostia alueen vastaavalle moneen kertaan. Tsädäm, viikkoa ennen kuin olin laittanut että viimeistään paikka halutaan oli paikka lähipäiväkodissa varmistunut. Pitää vain IHAN ITSE pitää oikeuksistaan kiinni eikä luovuttaa.

Eli sait paikan soittamalla. Sun "ääritoimi" oli soittaminen.. Olipa hankalaa. Sanko kertoa että sait paikan aika helpolla.

Enkä kysynyt tuota. Vaan kun sanoit ettet itse tyytyisi moiseen. Eli kerro nyt mitä tekisin jos ET saisi paikkaa. Vaikka tuhannesta soitosta huolimatta. Jos paikkoja EI olisi mitä jakaa?

Vierailija
14/15 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli kerro nyt mitä tekisin jos ET saisi paikkaa. Vaikka tuhannesta soitosta huolimatta. Jos paikkoja EI olisi mitä jakaa?"

En ole ko. kommenttia kirjoittanut, mutta minä

1) ottaisin toistuvasti yhteyttä kuntaan ja päivähoitoon, ja vaatisin paikkaa, veisin lausuntoja ja perusteluja päivähoidon tarpeesta, vaatisin kirjallisena sen, että päivähoitopaikkaa ei ole (tarvittaessa ottaisin sosiaaliasiamiehen mukaan)

2) tekisin virallisen valituksen kunnan päätöksestä (hidas tie, kestää pahimmillaan 1-2 vuotta).

Vierailija
15/15 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli kerro nyt mitä tekisin jos ET saisi paikkaa. Vaikka tuhannesta soitosta huolimatta. Jos paikkoja EI olisi mitä jakaa?" En ole ko. kommenttia kirjoittanut, mutta minä 1) ottaisin toistuvasti yhteyttä kuntaan ja päivähoitoon, ja vaatisin paikkaa, veisin lausuntoja ja perusteluja päivähoidon tarpeesta, vaatisin kirjallisena sen, että päivähoitopaikkaa ei ole (tarvittaessa ottaisin sosiaaliasiamiehen mukaan) 2) tekisin virallisen valituksen kunnan päätöksestä (hidas tie, kestää pahimmillaan 1-2 vuotta).

tekisin.

Ja väittäisin että tuohon hitaampaan tiehen ei edes jouduta, paikka kyllä löytyy jostain, ei välttämättä lähipäiväkodista mutta joku ratkaisu aina löytyy kun on tarpeeksi sinnikäs.