Miksi niin monelle on ihmetystä aiheuttavaa kun en vielä anna vauvalle kiinteitä?
Täysimetän 4kk ikäistä vauvaa, hän kasvaa hyvin. Ja myös nukkuu yönsä hyvin.
Nyt on alkanut jo pikkuhiljaa rassaamaan nämä ihmisten kommentit "pitäisi kyllä jo alkaa maistelemaan kiinteitä" ja "hyväähän ne kiinteät jo tekis".
Olen yrittänyt nätisti sanoa, että nykyisin suositellaan 6kk täysimetystä ja kiinteiden aikasempaa alotusta katotaan sitten yksilöllisesti. Ja itse katselen rauhassa mennäänkö 6kk asti rintamaidolla vai joko kohta alettaisiin maistelemaan. Tähän saan lähes aina kommentiksi, kyllä kannattaa alkaa jo maistelemaan.
Onko pelkällä rintamaiodolla kasvava vauva nykyaikana ihmetys?
Kommentit (25)
Eikö täällä keskustella. Minulle on ihan sama koska muut on alkaneet antamaan kiinteitä yms. Ja toisaalta on ihan sama miten minua neuvotaan, kunhan nyt vain ihmettelin koska asia on ollut puheissa useamman tuttavan kanssa.
En tee itsestäni mitenkään parempaa, enkä ole koskaan imettämiseenkään mitenkään intohimoisesti suhtautunut.
Outoa että näin moni kuitenkin suuttuu kysymyksestäni. Minulla tosiaan on sitä muutakin elämää, en siis istu 24/7 pohtimassa lapseni elämää.
Ja kiitos asiallisille keskustelijoille.
että hanki elämä. Ei jaksa ihmisiä, joilla on näin vaikeaa kaikki.
Ja sinulla se on oikeus avautua?
Mitenkään tollanen ei liity miten maitoa tulee. Oletko itse luovuttanut maitoa?
Siihen sun viestin pointti perustuu että imetät kun maitoa tulee. Ei se estä alkamasta maistattamaan eikä maistattaminen kaada maailmaa tai ole väärää kuten sekään että imettää. Nämä on joskus valintoja.
Ja me ollaan perheenä valittu kiinteiden maistattelu vaikka maitoa tulee yli oman tarpeen. Olisi voinut valita toisin. Miltei vuoden ikään olen lapsiani imettänyt. Se riitti sitä koska siirryttään tavalliseen maitoon..
Teet elämän hemmetin vaikeaksi jos sinulle ei voisi kukaan kertoa mitään, vaan kaikkien pitää ymmärtää sinua ja misä kritisoit sitten muita.
Annahan olla.
19
Nimenomaan jos perheessä ON allergioita, suositellaan jatkamaan täysimetyksellä 6kk ikään asti. :) AP, mun esikoiseni kasvoi upeasti vajaa 6kk ikään saakka täysimetyksellä, ihmiset toki ihmetteli ja varsinkin sitä kun vauva oli sellainen hassu pullukka pienine läskimakkaroineen. ;) Nyt hän on hoikka ja eläväinen 10-vuotias. Kiinteät oli tosi hauska ja helppo aloittaa siinä vaiheessa kun lapsi jo istui tanakasti ja oli hirveän kiinnostunut ruuasta, katseli muiden syömistä ja aukoi itse suutaan.
ovat muuttuneet. Ennen suositeltiin imetystä mahdollisimman pitkään, jopa yli 6 kk allergiaperheissä. Nyt taas suositellaan kiinteiden aloitusta 4 kk iässä allergiaperheissä. Ja tämähän ei nyt tarkoita sitä, että imetys pitäisi lopettaa vielä pitkään aikaan.
suositusta on taas muutettu? 2009 neuvolan suositus oli aloittaa kiinteät 4kk jälkeen, syynä allergiariskin kasvu mitä myöhemmin aloitetaan.
mutta veikkaan, että seuraavassa tarkastelussa suositus muutetaan taas 4 kuukauteen. On siis nyt 6 kk täysimetystä. Allergia- ja lastenlääkärit suosittavat tuota 4 kk aloitusikää pohjautuen uusiin tuloksiin.
että hanki elämä. Ei jaksa ihmisiä, joilla on näin vaikeaa kaikki.