Kellään BICON FRISÉTÄ kotosalla?
Millainen koira luonteeltaan? Oletko tyytyväinen? Räksyttääkö? Oppiko helposti sisäsiistiksi?
Mites allergian kanssa?
Kommentit (11)
" Bichon frisé ja koira-allergikot
Joitakin koirarotuja, kuten esim. Bichon frisétä, villakoiria ja vehnäterriereitä kaupitellaan erilaisissa julkaisuissa attribuutein " hypoallerginen" , " sopii allergisille" jne. - meillä on paljon bichonin-omistajia, jotka sanovat rodun valinnan syyksi juuri sen, että tämä rotu ei aiheuta heille allergiaa, samoin myös bichon frisé -kasvattajien joukossa on henkilöitä, jotka ovat mielestään allergisia muille koiraroduille, mutta eivät kuitenkaan bichonille. Allergioita on kuitenkin niin kovin monenlaisia samoin kuin ihmisiäkin ja on väärin luvata pennunostajalle, että joku rotu ei varmasti aiheuta kenellekään allergiaa.
Allergiasairaalassa on tutkittu useita hypoallergiseksi väitettyjä koirarotuja ja heidän tutkimustensa mukaan niissä kaikissa on allergeeneja (allergeeneja eivät ole pelkästään koiran hilse, vaan myös sylki ja esim. virtsa). Jos koira-allerginen perhe ottaa bichonin, heidän on itse ratkaistava kantansa mahdolliseen koiran aiheuttamaan allergiaan. Aikuisella ihmisellä on oikeus itse päättää, minkälaisia riskejä hän ottaa elämässään, mutta mitä lapsiin tulee, niin vanhemmilla on vastuu päätöksestä ¿ pieni lapsi ei ole kykenevä ratkaisemaan mahdollisesti koko loppuelämäänsä vaikuttavaa asiaa.
On vastuutonta kasvattajalta myydä koiranpentu ihmisille niin, että annetaan ostajan uskoa, että bichon frisé ei aiheuta lainkaan allergiaa; tämä käsitys perustuu ainoastaan tuntumaan, ei ole olemassa mitään tieteellisiä tutkimustuloksia, jotka tukisivat tätä väitettä. Vastuuntuntoinen, koiristaan aidosti välittävä kasvattaja ei myy pentua niin, että lupaa ostajalle jotakin, mistä ei voi olla varma ja pahimmassa tapauksessa pentu maksaa siitä hengellään. Luopumispäätös ei ole helppo kummallekaan, ei omistajalle eikä koiralle. Ennen ostopäätöstä ostajan tulee riittävästi perehtyä rotuun ja epäiltäessä koira-allergiaa, riittävän pitkän aikaa altistaa itseään koirille esim. vierailemalla perheissä, joissa on bichon frisé.
Suuri osa näistä kasvattajista, jotka mainostavat rotuamme ¿allergiaa aiheuttamattomaksi¿, eivät kuulu rotujärjestöömme ja nämä ns. ¿kasvattajat¿ ratsastavat vastuuntuntoisten, rodusta aidosti välittävien hyvien kasvattajien ja heidän koiriensa maineella. Rotujärjestö tekee mahdollisuuksiensa mukaan valistustyötä, jotta saisimme uudet pennunostajat tietoisiksi rodun ominaisuuksista ja ostajan oikeuksista ja siitä mikä merkitys on hyväluonteisilla, terveillä vanhemmilla ja pennun oikealla hoidolla jo kasvattajan kodissa pennun tulevan elämän kannalta ¿ auta sinä pennunostajana rotujärjestöä tekemällä pennunostopäätöksesi asiallisen informaation ja riittävän harkinnan perusteella! "
Kyllä tällä palstalla saa aina paskaisen kohtelun, kysyi sitten mistä aiheesta tahansa =( Mitä tein väärin kysyessäni?
Kysyin kokemuksia. Onko teillä edellisillä kotona Bichonia?
Ja anteeksi kirjoitusvirheeni. Olen melko paha ihminen, allerginen ja huolimaton kirjoittaessani. Tuskin ansaitsen lemmikkiäkään ;)
ap
joku informoi sinua allergia-asiasta, ihan asiallisestikin. Totuus on ettei ei-allergisoivaa koirarotua todellakaan ole olemassa.
Alkuperäiseen kysymykseesi: itse en rotua kovin hyvin tunne, mutta turkinhoito on vaativaa jos sen yhtään nättinä haluaa pitää.
Luonne on lempeä ja touhukas.
Oppii aikas nopeasti sisäsiistiksi ja karvanlähtö ongelmia ei ole, kun karvat lähtee sellaisina pikku kiharatuppoina, jotka on helppo noukkia lattialta.
Se mitä allergisuuteen tulee niin veljeni jolla oli hieman koira allergiaa ei saanut oireita koko 12v aikana kun koira meillä oli, joten kait voit sanoa, että sopii lievästi koira allergisille???
Suosittelen rotua lämpimästi!
oikeasti en viitannut kirjoitusvirheeseesi, vaan siihen että tuo koirarotu kuulostaa mielestäni AINA ranskalaiselta liharuualta hienosti aseteltuna vihreän ruohon kanssa. Siis tarkoitin vain sitä ja ajattelin jakaa typerän mielleyhtymän ;)
t. oliko se 4
levittämään väitteeseen siitä, että Bf muka ei aiheuta allergiaa.
Tiedän itse enemmän kuin hyvin, miltä tuntuu myydä rakas koira allergian puhjettua - enkä toivo sitä kenellekään.
Ihmeen herkkänahkainen otus olet.
Lue itse tuosta Bichon friche-yhdistyksen kotisivun kirjoitus, kun et näemmä järkipuhetta usko.
(2)
Tämä allergisen ihmisen koirahaave on joillekin koiraihmisille ihan selkeä punainen vaate. Eli jos uskaltaa asiasta mainita ja ääneen tiedustella kokemuksia, niin yleensä useampi vastaaja alkaa keittämään.
Onneksi haaveilla saa, vaikka nenä olisi tukossa ja nahka ihottuman peitossa ;)
Ymmärrän kyllä, että koiran ottaminen " testiluontoisesti" on väärin. Siitäpä kai agressiiviset vastaukset johtuvatkin.
Kiitos linkkivinkistä, mutta ne on koluttu jo moneen otteeseen. Kaipailinkin omakohtaisia kokemuksia ja yhden sainkin. Kiitos siitä :)
Itse olen menossa tutustumaan pariinkin perheeseen, joissa on bichoneita.
ap
ja perheessä allergisia, meillä ei siis ole allergia oireita tullut. Olen kuullut että joillain tullut ihottumaa kyseisen rodun syljestä. Luonteeltaan on aivan ihana, iloinen, vilkas, nopea oppimaan ja hellyyden kipeä. Meillä koira viihtyy mökillä ja tykkää uimisesta. Osoittaa myös todella paljon kiintymystään läheisiään kohtaan. Turkin hoito vaatii paljon aikaa. Jos turkin pitää lyhyenä pitää se silti karstata päivittäin. Mutta sekin on mukava yhdessäolo hetki :) Mielestäni rotu aivan mahtava. Suosittelen :)
Ihmisten omaan kertomukseen EI välttämättä kannata luottaa. Miksi?
Ensinnäkin siksi, että täällä voi kuka tahansa väittää mitä tahansa. Bf-kennelin pitäjä voi kirjoittaa sulle tähän 15 todistusta siitä, miten vakavasti astmaattinen koira-allergikko-veli piti bichon frisetä lemmikkinä kymmenen vuotta ilman ensimmäistäkään oiretta.
Toiseksikin siksi, että ihmisten allergiat vaihtelee kamalasti. Yhdellä on lievä kissa-allergia, eikä hän välttämättä altistu koiralle laisinkaan. Toisella taas on pysyvä astmaattinen yskä, mutta hän tulkitsee, ettei se johdu koirasta, koska ei halua sen johtuvan koirasta.
Kolmanneksi nuo henkilökohtaiset kokemukset eivät kamalasti kerro sen takia, että sinä olet sinä ja muut muita. Allergia on aina täysin yksilöllinen, sinulla eri oireet ja eri syistä johtuvat kuin toisella.
Mutta toki, kaikin mokomin, kysele ja ota vastaan palautetta. Minä luottaisin silti ensi sijassa tuohon rotuyhdistyksen varoittavaan asenteeseen. He eivät ainakaan takuulla turhaan varoittele ketään.
(2)
sellainen touhottaja kun on :)
T:11
mutta aivan kaikki. Ei oo kivaa joutua myymään rakkaaksi käynyt koira puolen vuoden päästä.
Ja nyt tietysti joku julistaa, miten sillä on astma ja silti bf-koira kotona. BLABLABLAA.
Täällä ei voi tuollaisia väitteitä tarkistaa, ja monella on oma lehmä (tai koira) ojassa, jos pitää kenneliä.
Eivätkä kaikki allergiat kehity heti ja samantien kybällä.
Silti se on terveyden kanssa leikkimistä, jos eläinallergikko ostaa koiran. MINKÄ tahansa koiran.