Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liitoskivut

26.09.2011 |

Olen nyt vko:lla 17 ja jo pari viikkoa kärsinyt aivan hirveistä liitoskivuista. Ensimmäisessä raskaudessa oli sama vaiva ja silloin saikkua sain "helposti" mutta nyt kirjoitti muutaman päivän ja meinasi vain että raskautta vielä niin pitkälti jäljellä että kyllä pitäisi töissä jaksaa.. Tiedän, mutta minkäs teet kun kävely sattuu, istuminen sattuu jne. Kuinka helposti te muut olette saaneet samasta vaivasta saikkua? Olen koulussa töissä, eli päivän aikana suurimman osan olen jalkojeni päällä eikä lepotaukoihin mahdollisuutta..

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys!

Minulla viikkoja nyt 21+3, eilen illalla alkoi autossa tuikkimaan vasempaan nivuseen oikein tosissaan. Oletin niiden olevan kohdun kannattimien (ligamenttien) venymiskipuja ja menevän siitä ohi. No kivut välillä laantuivat ja hetken päästä taas tuikkasi niin kipeästi että melkein pomppasin puoli metriä ilmaan silkasta säikähdyksestä. Aamulla menin sitten työterveyslääkärille joka laittoi minulle kuukauden lisää sairaslomaa koska on työtapaturma alla niin liitoskipujen lepäilyt menevät siinä samassa. Kivut kuitenkin mietityttivät lääkäriä kun tulivat toispuoleisesti, joten sain lähetteen keskussairaalan päivystykseen josta minut ohjattiin ensin sikiötutkimusyksikköön ja sieltä synnytysyksikköön tutkittavaksi. Verenpaineet olivat aika alhaalla 99/61 ja sokerit samoin. Otettiin liuta verikokeita ensin työterveydessä ja sitten lisää sairaalan pkl:lla. Ultrassa kaikki hyvin, vauva liikkui vikkelästi ja samalla tuikki nivuseen. Ensin annettiin lupa käydä pissalla ja todettiin että näyte kunnossa. Lääkäri kuitenkin halusi vielä toisen näytteen jota varten piti sitten kitata mehua ja vettä.

Loppudiagnoosina oli että kivut ovat vaarattomia eli joko ligamenttien venymista tai liitoskipuja jotka kuulemma vielä pahentuvat raskauden edetessä (lohduttavaa......) No, menihän se sairaslomapäivä näinkin.....

Vierailija
2/12 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi liitoskivut rv 17, karsin pari viikkoa menematta laakariin kun aattelin etta kylla ne kai ohi menee. No eipa menneet ja sain laakarilta 2 viikkoa sairaslomaa. Kavin juuri perjantaina uusimassa saikun, sain 2 vkoa lisaa. Olen kuitenkin kinkannut toihin pari kertaa kokeilemaan miten kay. Turhauttavaa hommaa... kivut on joka tapauksessa, olen kotona tai toissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mulla kans jatkettu sairaslomaa kerran.. olen nyt ollut kohta 4 viikkoa saikulla... mitä enemmän olen liikkeellä ja yritän kotosalla jotakin tehdä niin särky on kamala illalla... ja kun pitäisi myös jaksaa touhuta esikoisen kanssa... kylkiasento ja tyyny polvien väliin on ainoa joka on hyvä asento kun on oikein kipeää... ja kotosalla kun on niin pystyy lepäämään välillä, töissä ei oikein voi käydä tunniksi pitkäkseen... mutta niinkun sanoit, turhauttavaa se on, kun koko ajan kipeää.... no, kohta akupunktion, ja saa nähdä mitä mieltä lääkäri on, saikku loppuu muutaman päivän päästä... kohtahan se huuhtikuu sieltä tulee... vointeja sinulle nainas! Oli mukava lukea että muitakin löytyy...

4/12 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut saikulla lokakuun lopusta asti. Ensin oli masun kanssa ongelmia ja kun ne helpotti, niin sitten alkoi kovat liitoskivut. Opettaja olen ja saikkua on siis tullut, kun olen mahdollisimman todenmukaisesti kuvaillut oloa. Lääkärit todenneet, että lepo ainoa joka auttaa. Minulla on käytössä myös tukiliivi, kun on paineen tunnettakin, mutten ole havainnut sen auttavan mitenkään järisyttävästi. Kai se joillakin on se ehdoton apuväline näihinkin vaivoihin. Voitko saada itsellesi tk:sta?

Vierailija
5/12 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mukava" kuulla että muillakin samoja vaivoja jo näin aikaisessa vaiheessa. Itsellä huomenna viikkoja jo 26+0 enkä ole töihin kivuilta kyennyt..Eli melkoisen pitkään olen kotosalla kipuineni ollut. Vaikka lääkäri välillä meinaa, että vointiin pitäisi saada muutos.. Jep, sopis mulle, mutta minkäs teet? Tukivyötä olen koittanut, mutta siitä ei ollut apua. Välillä on niin tuskaisa olo, että meinaa itku päästä kun kävellessä vihloo aivan järkyttävän paljon ja sängyssä kääntyessä samaten. Yöt toisinaan todella rikkonaisia kun herää aina kääntyessä kipuun.. Ihanaa kun tänne voi kirjoittaa pitkän valituksen ka tietää, että te tiedätte miltä tuntuu :) Ketään ystävistäni ei ole kärsinyt liitoiskivuista, joten en usko heidän täysin ymmärtävän miltä tuntuu, että kuinka kipeää tosissaan voi tehdä! Mutta kertoilkaa ihmeessä kuulumisia ja jos olette keksineet jonkin poppakonstin kipujen hellittämiseen :)

Vierailija
6/12 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tänään viikkoja 20+2, ja kivut sen kuin jatkuvat... Valitettavasti en ole keksinyt mitään poppakonsteja jotka auttaa... Lepo on suurimmaksi osaksi auttanut minua sekä se että, ei rehki liikoja... Ei pitkiä kävelyitä, kauppareissutkin on aivan liika joinakin päivinä sekä ei liian painavan nostelua, sitä vältän jo supistusten takia joita minulla ollut... Levättyäkään ei aina joka päivä saa niin paljon kun tartteis, kun on tuo 3v esikoinen... yöt täälläkin rikkonaisia, jotkut yöt parempia kuin toiset... Onneksi vauvalla kaikki hyvin ja kehittynyt niinkuin pitää rakenneultran mukaan, jo sen tiedon avulla jaksaa kipujen kanssa paremmin sekä pienet potkut pitkin päivää piristää... :)) minunkaan tutuilla ei ole ollut liitoskipuja joten juttuseura tämän asian tiimoilta ei oikein löydy... Lääkäriin taas torstaina, kyselemään että, mitä oikein meinaa, kun ei tämä tästä ole miksikään muuttunut... Jaksamisia teille kanssa sisaret!!

Vierailija
7/12 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kanssa yritän kyllä mahdollisimman paljon lepäillä päivän mittaan, mutta täällä myös esikoinen 3v ja kaipaa huomiota ja tekemistä.. Itse poden huonoa omaatuntoa, kun ulkoilut tyllerön kanssa jääneet vähiin näiden kipujen takia.. Paikallaan seisominen saa liitokset huutamaan Hoosiannaa ja näin kylmillä ilmoilla on paha istuskella missä sattuu.. Mutta aikansa kutakin. Kyllä sitä sisälläkin riittää touhua, mutta raitis ilma tekisi hyvää.. Ja siinä vaiheessa kun iskä kotiutuu on säkkipimeää. Onneksi on viikonloput :)

Lohduttelen kanssa itseäni ajatuksella, että vauvalla kaikki hyvin. Ja niin kauan kun lääkäri ei pakota töihin, huokaisen helpotuksesta! Luulen että neuvolalääkärini ei ole itse koskaan kokenut liitoskipuja, koska sympatia sieltä päin olematonta. Välillä tuntuu ihan kuin hän kuvittelisi minun keksineen tämän omasta päästäni..

Vierailija
8/12 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täälläkin podetaan huonoa omaatuntoa, kun joutuu sanomaan tytärelle kun äiti ei nyt jaksa tai voi kun on niin kiipeetä... :((( Meillä neiti onneksi päiväkodissa 3-4 päivää/viikko noin 6 h päiviä jotta saan levättyä ja neiti pääse leikkimmään kavereidensa kanssa sekä touhuamaan ulos kun on valoisaa... ensin podin todella huonoa omatuntoa kun vein neidin hoitoon kun itse olen kotosalla, mutta en jaksaisi.. Neiti sen verran aktiivinen ja ihan itse kyselee että, pääsenkö äiti päiväkotiin tänään... mulla on miespuolinen lääkäri, mutta hän ollut onneksi hyvin ymmärtäväinen... sairasloma jatkuu vielä 3.1 saakka, ja luultavamminkin jatkuu siitäkin... KÄytiin miehen kanssa viime perjantaina joululahjaostoksilla, hauskaa oli, mutta voi että olin kipeä sen päivän jälkeen, kun oltiin kävelty ja vain autossa istuttu.. minä kun olen tykännyt käydä ostoksilla niin nyt haluan vain niin nopeasti kuin mahdollista pois kaupasta... :( Jaksamisia sinne Janeski! Milloin sinulla on laskettuaika?

Vierailija
9/12 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Troll85!

Itse kanssa olen aina nauttinut ostoksilla käynnistä. Viikonloppuna olin siskoni kanssa ostoksilla ja vähän väliä sai istua lepuuttamaan "paikkoja" ja ilta ja seuraava päivä, huhhuh.. Ostoksilla oli hauskaa, mutta kivut oli tämän jälkeen jotain käsittämätöntä! Olen siis ajatellut siirtyä hetkeksi vain nettiostoksiin :D Meillä tyttö aloitti päiväkodissa syksyllä, mutta jäi sitten kanssani kotiin kun saikut alkoi pyöriä. Pk:ssa olo oli aika rankkaa eikä siellä viihtynyt. Suuri ryhmä ja paljon "pientä" kiusantekoa, tönimistä, nipistelyä jne. Nyt siis nautiskellaan rauhasta kotona :) Laskettu aika on 11.3. Entäs sinulla? Saako udella missä päin suomea asut...?

Vierailija
10/12 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullu käytyä täällä taas... Harmi että, teidän neiti joutunut tuommoista kokea päiväkodissa... Meillä neiti viihtyy todella hyvin ja saanut paljon ystäviä... :) Meillä laskettu aika 21.4, joten yli puolen välin nyt, JESS!!...Asun Inkoossa... Mutta miun vilkas vaavi piristää mukavasti päivää potkuillaan... :) Kävin tänään neuvolassa ja kaikki hyvin... Uuden vuoden jälkeen sitten taas lääkäriin sekä sokerirasitukseen ja katsellaan jatkoja... neuvolassa sanottiin kyllä että, ei töihin menosta kyllä mitään tule, koska vatsakin alkaa jo olla sen kokoinen että, painopiste kehossa muuttunut ja se jo aiheuttaa kipua ristiselkään... :( mutta haluan toivotta Sinulle, Janeski ja perheellesi todella mukavaa joulun odotusta... HYVÄÄ JA RAUHALLISTA JOULUA!!!!!

Vierailija
11/12 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Ajattelin minäkin kertoa omista kokemuksistani.. Tänään on kasassa viikkoja 24+0 ja muutama viikko sitten alkoi todella kipeät liitoskivut. Kävin lääkärissä ja ihana tohtorisetäni teki varuiksi sisätutkimuksen, kaikki oli kunnossa siellä. Lisäksi passitti verikokeisiin, ettei ole mitään tulehdusta tai muuta. Sieltäkään ei mitään löytynyt. Sain sairaslomaa 3 päivää.

Olen siis ollut töissä taas ihan normaalisti ja kaupan kassalla kun nostelet ja kääntelet tavaroita, kipu on välillä sietämätöntä. En vain ole uskaltanut uudelleen lääkäriin, koska työnanatajani suhtautuu todella penseästi sairaslomiin. Ja yrittää itse diagnosoida vaivoja. Outo mies.. :D

Ajattelin odottaa seuraavaan neuvolakäyntiin, joka on 3.1. ja kertoa lääkärille sitten. Lisäksi selkäni on todella kipeä aina työpäivän jälkeen. Kipu ei ole alaselässä eikä ristiselässä vaan vähän lapojen alapuolella.. välillä niin kipeä, että ihan kosketusarka.

Huomenna olisi sokerirasitus.. ei yhtään kiinnostaisi, mutta hyvähän se on käydä, että tietää kaiken olevan kunnossa. :)

Hyvää joulun aikaa kaikille kivuista huolimatta! :)

Vierailija
12/12 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Janeski! mulla nyt rv 16+3 nyt kuin kirjoitan... Kärsin myös kovista liitoskivuista, kärsinyt jo useamman viikon... odotan toista lastani ja esikoisen kanssa kärsin liitoskivuista mutta vasta myöhemmin... työskentelen vanhainkodissa mutta olen tällä hetkellä saikulla jo kolmatta viikkoa ja jäljellä olisi vielä puolitoista viikkoa, silloin neuvola-aika ja kastellaan jatkoa sitten... Olen kokeillut kahta eri merkkistä raskaustukivyötä, ilman minkään näköistä apua. nyt käyn akupunktiossa, kokeillaan jos se lievittäisi kipua... mukava kuulla että, en olen yksin kipujeni kanssa... toivotan sinulle jaksamista, ja toivottavasti lääkärisi ymmärtäisi että, sitä ei jaksa olla jaloillaan 8h...Kärsimme kumminkin todella hyvän ja rakkan asian puolesta! :)