Eikö olekin ihan realistinen ajatus,
että 4-luokkalainen ja 1-luokkalainen (7,5-vuotias) osaavat mennä bussilla kouluun, jos pysäkki on heti koulun alapuolella ja toisessa päässä saattaa oikeaan bussiin päättärille?
Helsingissä, aamuruuhkassa.
Ensi talven lumimyräköitä mietin ja laskeskelen, että bussilla pääsee perille paremmin ja nopeammin kuin autolla...
Kommentit (19)
Tää päättäri on iso linja-autoasema, jossa on vilkas liikenne - ja se määränpääkin on keskusta-alueella. Ja jos ajaa ohi, seuraava pysäkki on naapurikaupunginosassa. Ja sieltä palatakseen takaisinpäin pitää ylittää nelikaistainen vilkas katu, jossa keskellä kulkee ratikat ja sitten etsiä vastapuolelta taas sellainen pysäkki, jossa se oma bussi pysähtyy. Ja nähdä pysäyttää se.
ap
Tää päättäri on iso linja-autoasema, jossa on vilkas liikenne - ja se määränpääkin on keskusta-alueella. Ja jos ajaa ohi, seuraava pysäkki on naapurikaupunginosassa. Ja sieltä palatakseen takaisinpäin pitää ylittää nelikaistainen vilkas katu, jossa keskellä kulkee ratikat ja sitten etsiä vastapuolelta taas sellainen pysäkki, jossa se oma bussi pysähtyy. Ja nähdä pysäyttää se. ap
mutta uskoisin lasten aika äkkiä oppivan millä pysäkillä jäädä pois. Meillä tytölle koulumatka oli melko lailla vieras (se bussireitti), sillä joutuu kulkemaan koulussa toisella puolella kuntaa ja bussi vielä kiertää hieman vieraampia alueita. Silti oppi äkkiä oikeat pysäkit. Muuten sitten tuo Helsingin liikenne onkin ihan toista.
se sen sijaan ehkä ei ole, että lumimyräköissä nuo bussit kulkisivat ajallaan ja ajoissa. EIhän ne ole ajoissa edes tavallisena aikana.
Itse menin toiselta puolelta Helsinkiä kouluun bussilla, tarvittaessa kahdella, heti kun aloitin koulun 6-vuotiaana. Ei kukaan mitään kyseenalaistanut. Moni lapsi kulkee bussilla itsekseen kouluun tänäpäivänäkin. Eikai nyt kaikkia kuljetuksella mene?
Siinä on vielä juuri ennen pysäkkiä kaarre, jossa bussin on pakko hidastaa ja siinä kaarteessa kirkko, jonka näkee sokeakin...
Helsingissä ei vaan esimerkiksi bussikuskit todellakaan auta, jos tulee jokin hätä.
Itse olen kulkenut maaseudulla bussilla kouluun tuonikäisenä, eikä siinä ollut mitään ongelmaa, mutta tuo koulun luona oleva katu hirvittää! Ei voi mitään.
ap
Meidän lasten koulussa yksikään ei kulkenut bussilla kuin vasta 3. luokalla, juuri noiden vaarallisten liikenneolosuhteiden takia.
ap
autolla ei pääse. Ja meillä menee itsellä helposti 20 minuuttia kaivaa jo se oma auto ulos parkkipaikalta, koska aura-auto käy aina ajamassa siihen valtavan vallin eteen...
Siinä ajassa olen jo kävellyt lasten kanssa bussipysäkille ja takaisin.
ap
Hyvä että osaavat suomea! Tai ees englantia.
ap
Meidän lasten koulussa yksikään ei kulkenut bussilla kuin vasta 3. luokalla, juuri noiden vaarallisten liikenneolosuhteiden takia. ap
Hyvä että osaavat suomea! Tai ees englantia. ap
apua pitää osata pyytää, sen voi tehdä ihan nätisti.
mutta kun kaikki autoilijat ei noudata niitä, lumimyräkässä ei välttämättä pieniä kulkijoita edes näe, pysäkkien kohdalla on myös kääntyvää liikennettä, joihin valot ei päde, vauhti on todella kova jne.
Ja todellakaan Helsingin joukkoliikenteessä ei kuskeilta saa apua, vaikka itse Jeesus pyytäisi. Viimeksikin venäläinen kuski räyhäsi minulle puoli tuntia, kun ostin vahingossa vääränlaisen lipun, vaikka ostin saman tien oikeanlaisen. Hän tuli kahdesti luokseni huutamaan - ja seuraavalla pysäkillä karjui amerikkalaiselle viisivuotiaalle naama punaisena, kun tämä ei tikkana totellut jotain kuskin heikolla soomella lausahtamaa ohjetta.
ap
heräätte paljon aiemmin, jotta saatte kaivettua sen oman autonne sieltä kinosten seasta? Ei tule ongelmia, ei murhetta jo näin syyskuun lopussa tulevan talven mahdollisista myräköistä.
Nytkö viette lapset kouluun? Kuinka pitkä matka kaikkineen?
Aura-auto koluaa kadulla kello neljästä alkaen, joten eipä sitä oikein hirveän paljon aiemmin pääse kaivamaan. Jos kaivaa liian aikaisin, siihen ilmestyy vain uusi valli...
ap
Aura-auto koluaa kadulla kello neljästä alkaen, joten eipä sitä oikein hirveän paljon aiemmin pääse kaivamaan. Jos kaivaa liian aikaisin, siihen ilmestyy vain uusi valli... ap
koko aamuyön? On se ilkee . . . mutta joo, mä ymmärrän, elämä on joskus ihan helevetin vaikeeta, vaikka itse ei sitä itselleen vaikeaksi tekisikään, se on ne muut. Onneksi monelta perheeltä onnistuu talvellakin.
koska Helsingissä priorisoidaan ne kadut, joilla kulkee bussit. Käytännössä ainakin täällä se tarkoittaa sitten sitä, että aura-auto pyörii tässä meidän kadulla sen aamuyön ja aamun.
Miksi ihmeessä vittuilet?
ap
koska Helsingissä priorisoidaan ne kadut, joilla kulkee bussit. Käytännössä ainakin täällä se tarkoittaa sitten sitä, että aura-auto pyörii tässä meidän kadulla sen aamuyön ja aamun. Miksi ihmeessä vittuilet? ap
se 20 min aiemmin kait riittäis, josta itse aiemmin jo kirjoitit... mutta kirjoituksistasi tulee fiilis, että ei ne lapset varmaan pärjäis, vaikka osa kirjoittaa, että varmasti onnistuu, joten siksi toinen ehdotus, mutta eihän sekään kelvannut. Joten olkoon. Minä en kuitenkaan tarjoudu roudaamaan muksujasi kouluun.
ei välttämättä voi mennä juuri silloin 20 minsaa aiemmin, koska se aura lämäisee uutta lunta koko ajan.
Ja minusta se kello viisikin on jo ihan tarpeeksi aikaisin.
Enkä ole pyytänyt roudaamaan, olenko? Ihmettelen syvästi sävyäsi.
ap
mutta meillä pikkukunnassa meidän ekaluokkalainen kulkee yksin bussilla kouluun, matkaa bussilla tulee ehkä viitisen kilometriä, hieman yli. Koululla pitää vielä osata mennä oikeaan bussiin (katsoa numero), kotipysäkiltä ei kulje kuin yksi bussi, mutta pitää tietää (tai osata kysyä) kumpaan suuntaan se on kulloinkin menossa.