saako museoiduilla autoilla ajella ympäri vuoden?
ja mitä se museoiminen tarkoittaa käytännössä? Onko siihen jotain vaatimuksia,es. tietyn ikäinen auto tai jotain muuta?
Kommentit (15)
siinä museoimisessa,onko sitten jotain erityisoikeuksia tai rajoituksia?
on linkkejä. Lue sieltä. Ei jaksa selostaa
Museorekisteröidyllä/-vakuutetulla ajoneuvolla saa ajaa ympäri vuoden, mutta ajopäivät on rajattu kolmeenkymmeneen (30) vuodessa, näistä täytyy pitää vapaamuotoista ajopäiväkirjaa.
Auton kyseessäollessa ikä täytyy olla vähintään 25 vuotta ja kunto alkuperäinen. Moottoripyörästä minulla ei ole tietoa. Museoajoneuvot on vapautettu vuotuisista ajoneuvoveroista ja mahdollisista käyttövoimamaksuista.
Kun ajoneuvo museokatsastetaan, paikalla on museotarkastaja (vaimikäsenytoli), joka toteaa ajoneuvon täyttävän museoajoneuvolle asetetut vaatimukset ja sen, että auto vastaa alkuperäiskuntoista sen merkin ja vuosimallin edustajaa.
Museorekisteröidyllä/-vakuutetulla ajoneuvolla saa ajaa ympäri vuoden, mutta ajopäivät on rajattu kolmeenkymmeneen (30) vuodessa, näistä täytyy pitää vapaamuotoista ajopäiväkirjaa.
Auton kyseessäollessa ikä täytyy olla vähintään 25 vuotta ja kunto alkuperäinen. Moottoripyörästä minulla ei ole tietoa. Museoajoneuvot on vapautettu vuotuisista ajoneuvoveroista ja mahdollisista käyttövoimamaksuista.
Kun ajoneuvo museokatsastetaan, paikalla on museotarkastaja (vaimikäsenytoli), joka toteaa ajoneuvon täyttävän museoajoneuvolle asetetut vaatimukset ja sen, että auto vastaa alkuperäiskuntoista sen merkin ja vuosimallin edustajaa.
Museoajoneuvovakuutushan on sitten sikahalpa, johtuen vähistä ajopäivistä. Lisäksi taisi olla vapautus talvirengaspakosta, mutta en ole varma.
nyt tajusin idean,ja senkin miksi niitä vanhoja autoja näkyy vaan kesällä:D
nyt tajusin idean,ja senkin miksi niitä vanhoja autoja näkyy vaan kesällä:D
"toimii" Suomen talvessa vaikka ei oliskaan museokatsastettu..
nyt tajusin idean,ja senkin miksi niitä vanhoja autoja näkyy vaan kesällä:D
"toimii" Suomen talvessa vaikka ei oliskaan museokatsastettu..
mulla kun ei muihin ole ennen ollut varaa,mut nyt ei niihinkään.
nyt tajusin idean,ja senkin miksi niitä vanhoja autoja näkyy vaan kesällä:D
"toimii" Suomen talvessa vaikka ei oliskaan museokatsastettu..
On sitä talvisin ennenkin ajettu, joskus tuntuu, että varmempia kulkupelejä talvella ne wanhat autot on.
Hox: jos jollekkin jäi epäselväksi, niin tuota kolmeakymmentä päiväähän ei ole pakko käyttää putkeen, vaan ajaa vaikka parina päivänä kuukaudessa.
Hox: jos jollekkin jäi epäselväksi, niin tuota kolmeakymmentä päiväähän ei ole pakko käyttää putkeen, vaan ajaa vaikka parina päivänä kuukaudessa.
Kukapa sitä haluaisi hienoa museoautoaan suolapaskassa pilatakkaan, joten tämä lienee suurempi syy talvikäytön vähyyteen.
Hox: jos jollekkin jäi epäselväksi, niin tuota kolmeakymmentä päiväähän ei ole pakko käyttää putkeen, vaan ajaa vaikka parina päivänä kuukaudessa.Kukapa sitä haluaisi hienoa museoautoaan suolapaskassa pilatakkaan, joten tämä lienee suurempi syy talvikäytön vähyyteen.
Ei sen, että auto on museokamaa, tarvitse tarkoittaa sitä, että tulpatkin ovat samaa vuosikertaa. ;)
alkuperäiskunnossa muttei tietenkään 30v vanhoilla osilla
toimii ne talvessa mutta ajaminen on hirveää. ikkunat huurustuu yms ihan kiva joskus kokeilla niin huomaa kuinka kehittyneitä nykyautot onkaan
Myös Lapissa silloisilla uusilla eli nykyisillä museoautoilla.
Ihan hyvin tarkeni, ja kyllä ne kulkivat. Varsinkin Lada oli suosittu kulkupeli, ei vain hintansa vaan myöskin talvikäytön vuoksi. Oli vissiin Siperiaa varten valmistettuja.
Museoautot ovat yleensä enemmän vapaa-ajan harrastus kuin varsinainen kulkuneuvo. Siksi niitä käytetään enemmän loma-aikaan, ja sitä useimmilla työssäkäyvillä on kesäisin.
http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Rekisteri-ilmoitukset/Museorekister…