Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Reumaatikot! kysymys teille.

Vierailija
22.09.2011 |

Missä kohtaa vaikkapa polvessanne tuntuva reumakipu tarkalleen tuntuu? Tuntuuko se siinä pehmytosan kohdalla (rusto tai mikälie) vai luun kohdalla enemmän?

Mietin tässä sitä kun minulla on ollut kipuja useissa nivelissä, mutta ne kivut ovat yleensä siinä pehmeässä kohdassa. Ei ole mitään diagnosoitu.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvi oireilee harvemmin, mutta ajoittain sekin. Silloin kipu tuntuu siinä pehmeässä kohdassa, usein kuumottaa ja saattaa punoittaakin. Minun arkeani nivelreuma-diagnoosi ei ole paljoakaan hetkauttanut. Käyn töissä, hoidan kotitöitä ja urheilen lähes niin kuin ennenkin. Selviän vähällä lääkityksellä ja kipulääkkeitä en juurikaan tarvitse. Paljon on myös omasta asenteesta kiinni, itse olen aina ajatellut, että huonomminkin voisi olla. Ja lääkkeethän on nykyään aika tehokkaat kunhan vain ajoissa pääsee hoitoon.

Vierailija
2/10 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pehmytkudosreuma eli fibromyalgia, ja juuri pehmytkudosten kohdalla kipu tuntuu eniten. Yleensä kipeät nivelet tuntuvat myös turvonneilta ja hankalilta liikutella, vaikkei mitään näkyvää turvotusta olisi.

Nykyään olen saanut sairauden oireettomaksi elämäntapoja muuttamalla. Ainoastaan, jos olen valvonut paljon ja syönyt jotain todella sopimatonta, kivut palaavat. Eli niin tylsältä kuin se kuulostaakin, terveellinen ruoka, kunnolla nukkuminen ja sopiva määrä liikuntaa ovat toimineet paljon paremmin kuin mitkään lääkkeet ikinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu ei tule rasituksessa, vaan täysin siitä riippumatta. Reumafaktori on otettu verestä, oli negatiivinen. On ihan siedettävää kipua eli ei kovin voimakasta, mutta selkeää kipua kuitenkin. Esiintyy tosiaan eniten polvien pehmytosassa. Myös alaselkää on särkenyt viime vuosina paljon lähinnä aamuisin, en tiedä voiko liittyä. ap

sillä kaikilla se ei nouse. Pitäisi ottaa vasta-ainetestit juuri kyseiselle haettavalle reumatyypille ja nekään eivät välttämättä näytä mitään. Oireenmukainen hoito on nykypäivää ja hyvä reumalääkäri tietää tämän. Eli reumatologille vaan.

Itselläni reumafaktori oli ok ja terv.keskuslääkäri väitti kivenkovaan, ettei voi olla reumaa, minkäänlaista (reumasairauksia on siis monenlaisia ja melkein kaikissa on nivelkipuja).

Myös borreliavasta-aineet kannattaa pyytää.

Sekin lasketaan reumojen alaisuuteen.

Vierailija
4/10 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos polvi on tulehtunut niin yleensä se koskee kyllä ihan koko polveen mutta eniten se tuntuu just siinä polven sivussa missä se nivel on ja eniten koskee kun polvea liikuttaa

Vierailija
5/10 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka en reumaatikko olekaan.

Minulla on jo useita vuosia (yli 10 vuotta) ollut reumaepäily päällä niveloireiden takia.

Diagnoosina minulla on nivelrikko, mutta reumaepäily on siitä huolimatta edelleen vahva.

Ärsyttävä tilanne.

Minulla kipu tuntuu isoissa nivelissä enimmäkseen joko nivelen yläpuolella tai alapuolella. Tarkkaa kohtaa on vaikea määritellä, mutta enemmän se tuntuu pehmytkudoksessa kuin luun kohdalla.

Pienissä nivelissä (sormissa) kipu tuntuu suoraan nivelessä, mutta sitä en pysty määrittelemään tuntuuko se pehmeässä kudoksessa vai luussa.

Viimeaikoina olen alkanut öisin herätä siihen, että niveliä särkee eikä niitä pysty taivuttamaan ollenkaan. Esim. peittoa ei pysty vetämään päälle kun ei siitä pysty ottamaan kiinni :/

Tarvii varmaan taas varata aikaa lääkärille.

Vierailija
6/10 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka en reumaatikko olekaan. Minulla on jo useita vuosia (yli 10 vuotta) ollut reumaepäily päällä niveloireiden takia. Diagnoosina minulla on nivelrikko, mutta reumaepäily on siitä huolimatta edelleen vahva. Ärsyttävä tilanne. Minulla kipu tuntuu isoissa nivelissä enimmäkseen joko nivelen yläpuolella tai alapuolella. Tarkkaa kohtaa on vaikea määritellä, mutta enemmän se tuntuu pehmytkudoksessa kuin luun kohdalla. Pienissä nivelissä (sormissa) kipu tuntuu suoraan nivelessä, mutta sitä en pysty määrittelemään tuntuuko se pehmeässä kudoksessa vai luussa. Viimeaikoina olen alkanut öisin herätä siihen, että niveliä särkee eikä niitä pysty taivuttamaan ollenkaan. Esim. peittoa ei pysty vetämään päälle kun ei siitä pysty ottamaan kiinni :/ Tarvii varmaan taas varata aikaa lääkärille.

lääkkeet. Katso

http://www.studio55.fi/

Vauhtia!

Vierailija
7/10 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/10 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastan kyseistä tautia ja kivut on just nivelien vieressä tai jossain muualla kehossa. Kannattaa hakeutua ammattitaitoiselle reumatologille.

Vierailija
9/10 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kai esiintyä aika monenkin sairauden yhteydessä. En osaa nimetä yhtään, mutta tämä käsitys minulla on.

Vierailija
10/10 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu ei tule rasituksessa, vaan täysin siitä riippumatta. Reumafaktori on otettu verestä, oli negatiivinen.

On ihan siedettävää kipua eli ei kovin voimakasta, mutta selkeää kipua kuitenkin. Esiintyy tosiaan eniten polvien pehmytosassa.

Myös alaselkää on särkenyt viime vuosina paljon lähinnä aamuisin, en tiedä voiko liittyä.

ap