Kumpaa arvostetaan enemmän luokan- vai aineenopettajaa?
Kumpikin omalla tavallaan raskaita töitä, mutta kumpaa sinä arvostat enemmän, vai ovatko samalla viivalla?
Kommentit (15)
enkä todellakaan voi sanoa, että toinen työ on arvokkaampaa kuin toinen.
Pari faktaa:
- luokanopettajan työpäivät ovat usein lyhyempiä, ellei aineenope ole sitten äidinkielenopettaja eikä hänellä ole hyppytunteja (ainakaan montaa).
- luokanopettaja on ihan yhtä paljon yhteydessä luokkansa vanhempiin kuin aineenopettaja oman valvontaluokkansa vanhempiin. Myös luokanvalvojana toimivalle aineenopelle kuuluvat vanhempainvartit sekä normaalit vanhempainillat ja lisäksi vielä ne omat vanhempainillat esim. leirikoulun tiimoilta.
- molemmilla opettajilla saattaa olla rankkoja luokkia, aineenopettajan ei tarvitse koko ajan opettaa sitä samaa, rankkaa luokkaa niin kuin luokanopettajan
- Hojksit kuuluvat myös luokanvalvojalle eli he päivittävät/laativat ne. Lisäksi aineenope on omassa aineessaan osana tätä ketjua.
- Palkkaus on epäreilu, sitä ei käy kiistäminen
- Aineenopettaja hallitsee oppiaineensa hyvin, luokanopettajan oppiaine on kasvatus, jonka hän usein hallitsee hyvin, mutta opetusaineiden hallinta on usein hyvin puutteellista. Toisaalta joidenkin aineenopettajien pedagogiset taidot voivat olla puutteellisia.
Aineenopettajilla on kyllä parempi palkka, kai se jotain kertoo yleisestä arvostuksesta.
joka paneutuu opettamaansa asiaan ja oppilaisiin. Aineenopettajalla korostuu ehkä enemmän opetettava asia, luokanopella oppilaat (kun ovat nuorempia).
He ovat oikeita pedagogeja. Aineenopettaja tuntee vain oman aineensa, ja aika harva heistä osaa edes opettaa sitä.
He ovat oikeita pedagogeja. Aineenopettaja tuntee vain oman aineensa, ja aika harva heistä osaa edes opettaa sitä.
aineenopetkin käy läpi kuin luokanopettajat.
Aineopettajille vain tarjolla pätkätöitä.
Osaamisalueet ovat osittain samat, osittain eri. Luokanopettaja on enemmän kasvatustieteen osaaja, aineenopettaja oman erityisalansa osaaja. Pedagogisia opintoja kummallakin, mutta luokanopettajalla ilman muuta enemmän. Aineenopettaja tietää omasta alastaan enemmän, luokanopettajan pitää olla moniosaaja.
He ovat oikeita pedagogeja. Aineenopettaja tuntee vain oman aineensa, ja aika harva heistä osaa edes opettaa sitä.
aineenopetkin käy läpi kuin luokanopettajat.
Luokanopettajien koulutukseen sisältyy huomattavasti enemmän opetusharjoittelua kuin aineenopettajilla! Lisäksi luokanopettajakoulutukseen on vaikeampi päästä. Kieltä opiskelevat pääsevät hyvinkin helposti suorittamaan kyseisen aineen pedagogiset opinnot!
Pedagogista ja didaktista sisältöä tulee TODELLA paljon enemmän luokanopettajille, koska sitä käydään läpi kaikissa oeptettavissa aineissa!
kanssa ja yhteydenpitoa on paljon enemmän kuin aineenopella (erityisesti, jos aineenopella ei ole omaa luokkaa). Mutta perjantaisin he pääsevät poikkeuksetta töistä viimeistään klo 14. Samoin harmittaa, miten huonosti moni luokanope osaa niitä oppiaineita, joihin eivät ole erikoistuneita tai joihin ei muuten riitä kiinnostusta. Yksi omista opettajistani käytti jatkuvasti muiden oppiaineiden tunteja biologian opetukseen, koska se oli hänen lempiaineensa.
Aineenopettaja taas ehdottomasti tarvitsisi pidemmät pedagogiset opinnot. Jotkut aineenopet myös haluaisivat keskittyä vain opettamiseen ja suhtautuvat nuivasti esim. kiusaamistapausten hoitoon.
Arvostan todella paljon enemmän luokanopettajaa, koska hänen vastuualueensa on paljon laajempi! Aineenopettaja ei joudu miettimään vanhempainiltoja, -vartteja, hojkseja, yhteydenpitoja ym. juurikaan luokanopeen verrattuna. Lisäksi luokanopettaja kantaa kokonaisvastuun oppilaasta, ei pelkästään opetettavasta aineesta. Enkä tarkoita, etteikö aineenopettajakin kantaisi vastuutaan, mutta määräsllisesti se on aivan eri luokkaa.
On aivan käsittämätöntä, että luokanopettajan palkka on paljon huonompi!
oppilaalleen. Jos oppilaita on 150-200, on suunnitelmiakin enemmän kuin luokanopettajalla. Yhteydenpito koskee paitsi valvontaluokkaa myös kaikkia oppilaita. Tämän kerroin virhekäsityksen korjatakseni - en menisi vertailemaan, arvostanko omaa ammattiani vai toisen opettajan ammattia enemmän. Eipä niitä edes voi vertailla; aineenopettajat jatkavat siitä, mihin luokanopettajat ovat osaltaan uurastaneet. Molempia tarvitaan omalla paikallaan.
Arvostan todella paljon enemmän luokanopettajaa, koska hänen vastuualueensa on paljon laajempi! Aineenopettaja ei joudu miettimään vanhempainiltoja, -vartteja, hojkseja, yhteydenpitoja ym. juurikaan luokanopeen verrattuna. Lisäksi luokanopettaja kantaa kokonaisvastuun oppilaasta, ei pelkästään opetettavasta aineesta. Enkä tarkoita, etteikö aineenopettajakin kantaisi vastuutaan, mutta määräsllisesti se on aivan eri luokkaa. On aivan käsittämätöntä, että luokanopettajan palkka on paljon huonompi!
Kyllä aineenopettajan työ on huomattavasti rankempaa monestakin syystä. Mitä tulee koulutukseen pääsemisen ja pedagogisiin opintoihin, niin nehän riippuvat siitä, minkä aineen opettajaksi on hakeutumassa. Joihinkin aineenopettajanlinjoille valitaan 40-60 opiskelijaa vuodessa koko Suomessa yhteensä, kun taas luokanopettajankoulutukseen valitaan sama määrä monelle eri paikkakunnalle vuodessa.
koska sinne hakeutuu paras aines heistä, jotka haluavat kouluun opettajaksi. Omassa tuttavapiirissäni kaikki aineenopettajat ovat niitä reppanoita, joiden lahjakkuus ei ole riittänyt tutkijapuolelle ja jotka ovat äärimmäisen turhautuneita yrittäessään opettaa murkuille ja teineille ilman tasoryhmiä eri aihneiden perusasioita. Luokanopettajat ovat valitettavasti aliarvostettuja esim. palkkauksessa verrattuna aineenopettajiin.
enkä osaa sanoa, kumpaa arvostaisin enemmän. Oikeastaan en laita mitään ammatteja arvojärjestykseen, vaan arvostan aina sitä, joka tekee työnsä kunnolla - oli se sitten luokanopettaja tai siivooja.
Ainakin minun alallani on paljon suositumpaa hakeutua opettajan kuin tutkijan töihin; koska se on hyvin pitkä ja kivinen tie. Vaikka olisit parhaista parhain joudut ensimmäisen 10 vuotta kärvistelemään pikkurahalla ja hakemalla hakemaan sitä arvostusta.
Meillä ei edes pääse aineenopettajakoulutukseen, ellei arvosanat ole hyviä/erinomaisia ja todellakin sinne tunku on kova.
-tutkijaksi aikova-