Avautumista "raskauskiloista".
Työkaverini otti kahvipöydässä puheeksi raskauden aikana kertyneet kilot. Kysyi sitten minultakin (mikä on mielestäni epäkorrektia), että paljonko minulle on kertynyt painoa raskauksieni aikana? Vastasin siihen totuudenmukaisesti, että kymmenisen kiloa joka kerta.
Vastauksen kuultuaan työkaveri aloitti järkyttyneenä päivittelyt: "Ai kamala! Miten sulle niin vähän tuli? Söitkö sä yhtään mitään? Miten vauvalle riitti edes ravintoa? Olivatko vauvat ihan terveitä kuitenkin?".
Siis anteeksi mitä hittoa?!? Ilmeisesti mitä enemmän kiloja kerryttää raskauden aikana, sitä parempi äiti on tuon ihmisen mielestä. Ja mainittakoon vielä, että itse on ylipainoinen ikilaihduttaja (joka puhuu jatkuvasti laihdutus ja painoasioista...) ja kertoi itselleen tulleen raskauden aikana lähemmäs 30 kg. Noita "vauvakiloja" sitten laihduttelee vieläkin vaikka nuorimmaisensa on jo lähemmäs 3-vuotias.
Kommentit (15)
ehkä minulla muitakin ongelmia on, mutta tuskin liittyvät tähän aiheeseen.
ap
Olin lievästi ylipainoinen ( Bmi joku 25,5 ) kun aloin odottaa. Ja söin kyllä hyvällä ruokahalulla rv12 jälkeen, mitä nyt ehkä vähän terveellisemmin ja karkit jäivät melkein kokonaan pois. Kiloja ei vaan tullut enempää, ei ollut yhtään turvotusta tai mitään! noh, minäpä sitten lihosin imetysaikana yli 6 kg että se siitä... :/// Ihmiset on erilaisia, niih.
Itse päätin molemmissa raskauksissani, etten stressaa turhaan niistä kiloista. Tulee mitä tulee. Molemmissa tuli noin 15kg. Ja hyvin sitten lähtivätkin. Kamala kyllä tuo raskausajan lihominen, kun pahimmilla viikoilla tuli 1kg lisäpainoa! Ikinä en saisi normaalisti edes kk aikana samalla ruokavaliolla tuota määrä. Se on se liikunta, mutta kun supistusten takia on määrätty lepoon viikolta 27 molemmissa..
Mun näkemys on se,että toisille nyt vaan tulee enemmän ja toisille vähemmän painoa. Osalla syynä voi olla yletön syöpöttely, mutta osalla taas "väkisinkin" paino nousee (esim. tulee hirveä olo, jos ei syö parin tunnin välein, nestettä kertyy, elimistö huutaa lisää energiaa tms.).
Mulla painoa tullut raskauksissa 9- 11kg, olen alipainoinen.
Ehkä kaverillasi ei ole tuttavia, joille painoa olisi tullut vain vähän. Tuskin hän sitä hyvän äidin mittarina pitää - hän vain ei ymmärrä, miten kaikilla ei tule sitä 30kiloa.
niin typerä termi. Pitäisi puhua lähinnä "raskausaikana ylensyönnistä aiheutuneet liikakilot". Raskaus kun ei sinänsä lihota.
T: Kolme lasta, kaikista 10 kiloa. Lähtöpainossa (50 kiloa) pari viikkoa synnytyksen jälkeen.
lihominen ovat eri asioita. On normaalia, että raskausaikana naisen paino nousee 10-15 kiloa. Enemmänkin voi painoa tulla, koska painonnousu on yksilöllistä. Joillakin tulee rajusti turvotusta, joka katoaa nopeasti synnytyksen jälkeen, toinen taas syö liikaa ja kilojen karistaminen synnytyksen jälkeen voi olla työlästä.
Raskausaikana kannattaa syödä terveellisesti ja liikkua mahdollisuuksien mukaan. Imetys on monilla todella tehokas keino raskauskilojen kadottamisessa.
Pitäisi puhua lähinnä "raskausaikana ylensyönnistä aiheutuneet liikakilot".
Niin, "raskauskilot" ovat aika hölmö sana. Jos painoa tulee 10 kg, se on aika tarkkaan = lapsi, lapsivesi, istukka, lisääntynyt veren volyymi ym. itse raskauteen liittyvät seikat.
Minuasta on hassua puhua näistä "raskauskiloina" varsinkin lehdissä, kun se tai tämä julkkis on "karistanut raskauskilonsa" x viikossa synnytyksen jälkeen. Eihän tuota painoa erikseen karistaa tarvitse!
toki ylipainoa oli alussa paljon 161/76kg.. no kun synnyttämään menin painoa oli 70kg ja osastolta kun kotiuduin 59 kg :) terve vajaa 4kg vauva syntyi ja hyvin voidaan. en laihduttanut raskauden aikana söin paljon, join paljon vettä kaikki limut ja ylenpäättömät herkuttelut lopetin.. en kokonaan. ja aijon jatkaa samallalinjalla en halua kilojani takaisin.
mulla kävi sitten taas näin
toki ylipainoa oli alussa paljon 161/76kg.. no kun synnyttämään menin painoa oli 70kg ja osastolta kun kotiuduin 59 kg :) terve vajaa 4kg vauva syntyi ja hyvin voidaan. en laihduttanut raskauden aikana söin paljon, join paljon vettä kaikki limut ja ylenpäättömät herkuttelut lopetin.. en kokonaan. ja aijon jatkaa samallalinjalla en halua kilojani takaisin.
sairaalaan "jäi" 10kiloa, mutta onnsituneesti olin syönyt sen takaisin jo alle vuoden ajassa =(
oli painoa raskauden alussa 65kg ja lopussa 66kg. synnäriltä kun pääsin kotiin, oli painoa 61.5kg.
nyt muutaman kuukauden jälkeen 59kg.
voisin kuvitella, että työkaveriasi harmittaa kun sinä selvisit huomattavasti vähemmillä kiloilla. Hän vaan sitten pukee kateutensa kauhisteluun ja yrittää saada sinut tuntemaan itsesi epäonnistuneeksi. Olen melko varma, että oikeasti hänkin haluaisi olla sinun tilanteessasi. Tuskin hän ylpeä kiloistaan on jos haluaa ne kerran pois? Pitäisi vaan kauas näkyvänä merkkinä siitä miten HYVÄ äiti hän on ;)
Siihen en kyllä ota kantaa onko työkaverisi aiheuttanut kilot itse vai ei. Todennäköisesti on, jos ne ovat kerran jääneet "päälle" vaikka raskauksista on aika..
Minä olen ollut kolmesti raskaana, ja joka kerta on tullut HURJASTI kiloja (keskimäärin 25kg). Kaksi viimeisintä raskautta todella panostin asiaan katsomalla mitä syön, ja liikuinkin ihan normaalisti eli viitisen kertaa viikossa. Kuopus mahassani kävin jumpassa vielä lasketun ajan jälkeenkin :)
Mutta jostain syystä kroppani vaan on sellainen että raskaus lisää painoa älyttömästi. Koskaan ei ole kuitenkaan tarvinnut varsinaisesti laihduttaa, olen aina ollut normaalipainossani (65kg/171cm) pari kuukautta synnytyksistä.
Ja hei, eikös se ole positiivista jos jonkun ongelmat ovat luokkaa kirppu :)
mulla kävi sitten taas näin
sairaalaan "jäi" 10kiloa, mutta onnsituneesti olin syönyt sen takaisin jo alle vuoden ajassa =(
miten sä sen söit takaisin ?? :( etkö liikkunut laisinkaan? vaiko vauvan kansa kotona tietikoneen/leffojen ääressä meni vuosi syöden päivät.. itse en halua kilojani takaisin, eliksiasta jo kortin hankkisin että tulee käytyä vauvajumpassa ja muutenkin :)
numero 10
Ja tää kaveri näyttää edelleen siltä kuin ois viimeisillään raskaana. Moni on kysellytkin että onko :-) Ihan uskomatonta että maha voikin olla niin iso vielä! Painoa on ylimääräistä hänellä n. 30 kg pituuteen suhteutettuna, kaikki tulleet raskauden aikana.
Minä sain kuulla samanlaista työkavereiltani, kun halusin syödä terveellisesti raskausaikana.
Aina joku ääliö kommentoi jotain, jokaista tölväisyä ei kannata ottaa tosissaan.
kirppu.