Kuinka nopeasti synnytyksen jälkeen voi juoda alkoa?
Eli siis kuinka pian synnytyksen jälkeen voi juoda esim. pari viinilasillista tai siiderin? Estääkö esim. imetys juomisen kokonaan vielä yhdeksi vuodeksi?
Nimim. yksi, joka kaipaa juustotarjotinta ja punaviiniä, vaikkapa kotisohvalta nautittuna
Kommentit (29)
... koska vauvan maksa ei vielä polta alkoholia pois
Täyttä valettta.
Samanlailla se toimii. On vain pieni jolloin toimii hitaammin.
Minä en tajua miksi tällaisissa asioissa aina käytetään disinformaatiota.
Meillä ei kummallakaan ole alkoholiongelmaa, mutta silti silloin tällöin viikonloppuisin on ollut mukava juoda miehen kanssa viiniä kotona. Ei pullotolkulla, vaan muutama lasillinen. Jos se tekee musta alkoholistin, niin sitten olen sellainen ;D! Ja todellakin: kyllä tässä ison mahan kanssa on ollut kaikenlaista mielessä, tekee mieli sitä viiniä ja homejuustoa, kaikkea "kiellettyä". Neuvolan AUDIT-testissä sain 2 pistettä ja aivan rehellisin vastauksin, tuskinpa siis paha alkkis olen :D. Ihme tiukkanutturaista porukkaa täällä..
-ap
imetysaikana voi turvallisin mielin juoda pari alkoholiannosta viikossa. Veikkaan, että itselleni punaviinilasillinen maistuisi :)
Olispa kiinnostavaa nähdä jotain faktaa tai seurantaa siitä, että esim. pari annosta päivässä vahingoittaa vauvaa jotenkin. Tää on ihan sama kuin se kun suositellaan, ettei raskaana pidä juoda yhtään, koska ei tiedetä missä se riskiraja kulkee.
Totuus kuitenkin on että esim. parin alkoholiannoksen nauttiminen viikoittain ei aiheuta sikiölle haittaa (muutenhan suurin osa ns viinimaiden vauvoista olisi vammautuneita). pohjoismaissa ei vaan uskalleta antaa lupaa edes siihen lasilliseen viikossa, ksoska oletetaan, että sitten kaikki sortuu ja alkaa ryypätä oikein urakalla.
Sanoisin, että jos et usko että pysyst hallitsemaan juomistasi, älä ota yhtään. Jos taas olet normaali kohtuukäyttäjä, niin imettäessä voi ihan hyvin ottaa pari lasillista muutaman kerran viikossa tai lasillisen vaikka joka päivä. Vauvalle siitä ei ole haittaa.
Et jos ihan hirveästi himottaa juoda sitä niin se ainakin olis turvallinen vaihtoehto.
Et jos ihan hirveästi himottaa juoda sitä niin se ainakin olis turvallinen vaihtoehto.
ovat kaksi täysin eri asiaa.
Imetysaikana ei pidä juoda alkoholia, koska istukka päästää alkoholin sikiöön samassa määrin kuin sitä on äidin veressä, eli äidin ja sikiön verien alkoholipitoisuus on suunnileen sama. Eli alkoholi menee suoraan vauvaan. Se on siis käytnnössä sama asia, kuin antaisit pullosta huikkaa vastasyntyneelle.
Imetysaikana taasen alkoholin kohtuukäytöllä ei ole mitään merkitystä imetyksen kannalta, voit aivan hyvin juoda pari lasia viiniä silloin tällöin tai ruokaviinit, koska maidossa oleva alkoholimäärä on tosiaan niitä promilleja, ei prosentteja. Eli vauva ei siitä rintamaidosta mitään kännejä tosiaankaan saa.
jostain kumman syystä mun on tehnyt kauheesti mieli viiniä + olutta (normaalisti en paljoa käytä alkoholia) - outoa kun luulisi että etenkin näin vielä suht' alkuraskaudessa ois jotenkin ihan päinvastoin!!
En edes kaipaa/halua sitä humaltumista, vaan ihan jostain syystä maun takia, saman lailla tekee mieli kuin jotain muutakin herkkua.
Olutta olen muutaman kerran ottanut alkoholitonta, ja se on ihan yhtä hyvää.
Alkoholiton viini vaan on kauheen mehun makuista.
Asiahan on niinkuin oisko ollut 36??? kirjoitti, eli RASKAUSaikana ei juuri kannata maistella - siksi itsekin pitänyt tiukkaa linjaa, vaikka ehkä lasillinen ei maailmaa kaataiskaan.
Mutta kyllä imetysaikana varmaan uskaltaa sen lasin pari ottaa - ainakin kun ihan ekoista viikoista pääsee yli, silloin ehkä on niin ajatuksetkin vielä vauvassa/imetyksessä jne. ettei tee edes mieli.
.... se joka kirjoitti aiemmin promillen / prosenttien eroista...
mutta absolutistien ei myöskään kannata ryhtyä muita moittimaan ja haukkumaan. Kukin tyylillään. Lasillinen tai pari ei tee kenestäkään alkoholistia, ei edes äidistä!