Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon osallistut lapsen läksyjen tekoon?

Vierailija
19.09.2011 |

Minkä ikäiset lapset? Tarkistatko kaikki läksyt päivittäin? Opetatko itse asioita? Kuulusteletko koulussa opetettuja asioita esim. ennen kokeita?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös toivonut, ettei vanhemmat puutu läksyihin. Opettaja haluaa nähdä onko oppi mennyt perille ja mitä lapset oikeasti osaavat. Ja jos läksyt tuntuvat rasittavan lasta kohtuuttomasti niin silloin viestiä opettajalle. Meillä on käytössä Wilma josta näkee milloin läksyt tai koulutarvikkeet ovat unohtuneet joten vanhemmat tietävät missä mennään. Ja tämä systeemi on ollut käytössä jo ekalta lähtien.

Vierailija
2/14 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

läksyt tarkistetaan ja virheistä huomautetaan, jos niitä tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minä teen vieressä töitä. Ja tarkistan kaiken. Ennen kokeita kuulustelen ja luen apuna.

Eskarilaisen kanssa teen kaikki läksyt.

Vierailija
4/14 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 3 luokan keväällä lopettanut läksyjen tarkistamisen ja kyttäämisen onko läksyt tehty. Luotan siihen, että opettaja hoitaa ne asiast. Kokeisiin patistan lukemaan ja joka kokeisiin kuulustelen. Ja jos ei ekakerralla suju, niin laitan lapsen lukemaan lisää ja kuulustelen uudestaan.

Vierailija
5/14 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nykyään vanhemmat osallistuvat lasten läksyjen lukuun enemmän. Ei pelkästään kysellä sitä, että onko läksyt tehty, vaan myös ollaan aktiivisesti mukana kotitehtävien teossa.

Ja jotenkin tuntuu siltä, että aktiivisesti osallistuvien vanhempien lapset myös oppivat paremmin. Lapset ovat näin kotitaustastaan riippuen eriarvoisessa asemassa.

Vierailija
6/14 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istun vieressä tukena. tarkastan virheet, ja kerron ne lapsille. Ne korjaa virheet ja tarkastan uudelleen. Jos ei vieläkään tajua, mikä menee vikaan, pyrin selittelemään asiaa niin, että lapsi tajuaa itse virheensä. Jos luotat siihen, että koulussa opetetaan kunnolla, olet hakoteillä. Opettajat vain nostaa palkkaa, mutta opettaminen on toissijainen asia.

Vierailija
7/14 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että koululainen vastaa itse, mutta että tarkistaa pitää. Ja tosiaan ennen kokeita kyllä preppaan surutta.

Meidän lapset käyvät kielikoulua, jossa osalla lapsista ko. kieli on äidinkieli. Minusta on aika kohtuullista, että jeesin omia ummikkojani tässä alkutaipaleella.

t. 8

Vierailija
8/14 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmasluokkalainen tekee läksy heti koulusta tultua keittiön pöydän ääressä, kun valmistelen päivällistä. Neuvon jos on tarvetta ja tarkistan. Kokeisiin luetaan ja harjoitellaan ja kuulustelen tai teen harjoituskokeen. Näin lapsi oppii siihen, että koulunkäynti ja opiskelu on tärkeä juttu.

Vierailija
9/14 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tarkasta läksyjä, ellei lapsi pyydä apua. Aika usein oikeasti apua tavitaan. Viime viikolla en kyennyt auttamaan matikassa, tehtävä oli sinänsä helppo, mutta sen matemaattinen esitys oli vaikea. Jouduin soittamaan matikanope ystävälleni, joka sanoi, etti sitä voi esittää muuna kuin yhtälönratakaisuna, joita lapsi ei ole vielä opetellut. Tai kokiellen satunnaisluvuilla yrityksen ja erehdyksen kautta. Samoin englannissa joudumme usien auttamaan, esim it's ja its ero

Vierailija
10/14 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkukoululaiselta katson myös. Kuulustelen kokeisiin niin kauan kuin lapsi tahtoo. Yleensä loppunut 7-luokan aikana.

En korjaa läksyjä, mutta jos näen että lapsi on selkeästi ymmärtänyt jotakin väärin, opetan kyselemällä asian oikein.

Olen päässyt "helpolla". Pelkkä kiinnostus on riittänyt molemmin puolin ysin keskiarvoihin.

Vierailija
11/14 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yleensä aina kotona kun lapset tulevat koulusta ja läksyt tekevät keittiönpöydän ääressä. Vanhempi lapsista jättää yleensä läksykirjan pöydälle auki jos en ole kotona ja näin ollen tulee aina vilkastua. Mies hoitaa meillä nämä opetus asiat jos tarvis vaatii. Todennäköisesti käydään ennen kokeita alue läpi, ensimmäinen kunnon koe ensi viikolla vasta.

Vierailija
12/14 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

läksyt on tehty vai että on tehty oikein (laskujen loppusummat oikein ja että esim. äidinkielen läksyissä ei ole kirjoitusvirheitä)?

Vierailija
13/14 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolehtii niistä todella hienosti itse. Ja toisekseen vastauksia ei kannata liikaa korjailla kotona, jotta ope tietää missä mennään (tämä näin open näkökulmasta).

Kokeisiin lukee itsenäisesti, mutta käymme koealuetta myös yhdessä läpi, lähinnä kerrataan sisältöjä. Sanakokeisiin lukee huonosti joten sanoja kyselen useammin.

Vierailija
14/14 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 ja 4 luokkalaiset. En ole koskaan kysellyt läksyistä enkä huolehtinut onko ne tehty vai ei. Molempien kohdalla on opettaja sanonut koulun alussa, että toivottavaa olisi ettei lapsen läksyihin puututtaisi millään tavalla. Näin lapsi oppii alusta asti itse huolehtimaan läksyistä. Toki opettaja ottaa yhteyttä jos läksyt on pitkään tekemättä. autan myös jos lapsi pyytää apua. Sitäkään ei tarvitsisi vaan lapsi tekee sitten läksyt koulussa opettajan kanssa jos ei jotain osaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan