Minä vuonna teidän lapsuudenkotiin tuli nämä tavarat? ov
-Auto
-Väritelkkari
-Mustavalkotelkkari
-(Lanka)puhelin
-Sisävessa
-Keittiöön vesiputket
-Sisäsauna
-Tietokone
-Netti
-Videot
-Mikro
-Tiskikone
Meille taisi tulla eka auto 50-luvulla, näin muistelisin. Sitä ennen isäni isoveljet ajelivat pappatunturilla ja pappa ajoi traktorilla asioille tms.
Väritelkkari tais tulla joskus 80-luvun alussa, eka telkkari joskus 60-luvulla.
Puhelin hankittiin heti, kun talo oli valmis (40-luvulla), oli kylän ensimmäinen puhelin ja meille tultiin aina lainamaan puhelinta.
Eka sisävessa tais olla 40-luvun lopulta (sellanen vanha kunnon vesiklosetti), toinen sisävessa rakennettiin ylös joskus 60-luvulla ja kolmas vessa remontin yhteydessä. Lisäksi löytyi ulkohuussi, olihan perhe iso (pappa, mamma + isäni kolme isoveljeä + isosisko).
Keittiöön laitettiin putket, kun taloa laajennettiin 60-70-lukujen taitteessa ja rakennettiin uusi keittiö, sitä ennen kaikki ruoka oli tehty tuvan leivinuunissa ja vesi haettiin ulkona olevasta pumppukaivosta.
Sisäsauna rakennettiin remontaina aikana, vaikka ulkosaunaa käytettiin vielä 70-luvun alussa.
Eka tietokone tais tulla, kun olin 11v (eli vuonna -93).
Netti tuli joskus 90-luvun lopussa, muistan, että olin silloin jo lukiossa.
Mikro hankittiin joskus 90-luvun alussa, kun keittiötä uudistettiin.
Samaan syssyyn hankittiin myös tiskikone.
Videot hankittiin -84 tai -85 (ja nuo ovat muuten vieläkin toimivat ;D).
Kommentit (12)
Auto, väritelkkari, lankapuhelin ovat olleet koko elämäni ajan. Asuttiin rivitalossa, joten totta kai vesiputket ja sisävessa oli. Omaa saunaa ei ollut.
Mikro n. -85-87
Tietokone joskus n. -95
Videot n. -88-89
Tiskikone heti 80-luvun alussa
Auto, väritelkkari, lankapuhelin ovat olleet koko elämäni ajan. Asuttiin rivitalossa, joten totta kai vesiputket ja sisävessa oli. Omaa saunaa ei ollut.
Mikro n. -85-87
Tietokone joskus n. -95
Videot n. -88-89
Tiskikone heti 80-luvun alussaMeillä myös näin, oma sauna oli siinä rivarinpätkässä
-Auto
-Väritelkkari 70-luvun puolella
-Mustavalkotelkkari Aina(ollut lapsuudenkodissani)
-(Lanka)puhelin -81
-Sisävessa Aina
-Keittiöön vesiputket Aina
-Sisäsauna Aina
-Tietokone -93
-Netti 2000
-Videot -84
-Mikro -87
-Tiskikone -74
olen syntynyt -70, taidettiin asua eka vuodet syntymäni jälkeen mummolassa, jonne tuli sisävessa vuonna -74, kun uusi talo rakennettiin. Toisessa mummolassa muuten (jossa olemme myöskin vanhempien eron aikaan asuneet) ei ole sisävessaa vieläkään, kylmä vesi tulee, ja poikaystäväni kotiinkin tuli sisävessa vasta -88..
Mutta kun muutettiin, niin kotiin ei tullut puhelinta, ennen kuin -89.
Muistan myös, että kaverit ihmettelivät, kun meillä ei ollut kahvinkeitintä. Mikroa ei ollut, videot kai täti lainasi meille välillä. Meillä ei ollut myöskään pakastinta tai tiskikonetta (turhuuksia). Mulla oli kasettisoittimena vanhat autostereot ja akku.
Tietokoneen ostin 26-vuotiaana.
tosin se oli isän sedän virallisesti. Väritelkkari tuli joskus 70-luvulla
Mustavalkotelkkari tuli 50-luvulla ennen syntymääni
Lankapuhelin oli tullut joskus 30-luvulla eli oli lapsuudenkodissani jo ennen kuin perheeni sinne muutti.
Sisävessa oli tullut ymmärtääkseni 40-luvun alussa, saattoi olla jo aikaisemminkin.
Keittiöön tuli vesiputket 1926, kun talo rakennettiin.
Sisäsauna tuli 2000-luvulla, siihen asti käytettiin rantasaunaa vajaan 150 m päässä.
Tietokone äidilleni tuli 2001.
Netti tuli samantien.
Videot joskus 1980-luvulla.
Mikro varmaan silloin, kun ne kodeissa yleistyivät, en muista, koska en enää asunut kotona silloin.
Tiskikone tuli joskus 1980-luvulla, kun en enää asunut kotona.
Auto oli jo 1959, kun synnyin.
Televisiota ei ollut vielä minkäänlaista, kun vuonna 1978 muutin pois kotoa. Ensimmäinen telkkari oli heti väritelkkari, ehkä vuonna 1980. Kaikilla muilla perheillä tietysti silloin oli jo.
Lankapuhelin tuli vuonna 1977. En vielä oikein oppinut käyttämään sitä ennen kuin muutin pois.
Sisävessa ja -sauna tuli vuonna 1973. Sitä ennen käytiin navetan päätyyn rakennetussa saunassa, jossa oli paljon parempi löyly. Sisävessa oli tietysti kiva juttu etenkin kuukautisten aikaan.
Tietokoneen tuloa lapsuudenkotiini en muista, olin asunut silloin pois kotoa jo toistakymmentä vuotta. Itse kirjoitin vielä graduni sähkökirjoituskoneella vuonna 1986, mutta silloinen mieheni teki omansa tietokoneella 4 vuotta myöhemmin.
Nettiä opettelin käyttämään työpaikalla vuonna 1996, lapsuudenkotiini se tuli vasta paljon myöhemmin ja omaan kotiini vuoden 1998 paikkeilla.
Videoita ei lapsuudenkodissani ole vieläkään eikä minulla ole niitä enää.
Mikro on lapsuudenkodissani ollut vasta ehkä viiden vuoden ajan.
Astianpesukone sen sijaan lapsuudenkotiini hankittiin jo 1970-luvulla, koska meille tuli vain kylmä vesi, jonka lämmittäminen käsin tiskausta varten oli hankalaa. Olisiko ollut 1972, joka tapauksessa ensimmäisten joukossa Suomessa ja jo ennen sisävessaa.
Auto, väritelkkari, lankapuhelin, sisävessa, vesiputket, sisäsauna, videot, mikro ja tiskikone on olleet koko elämäni ajan.
Tietokone tuli kun olin 5-6vuotias muistaakseni.
Vuosimallia -91 täällä moi.
auto -88, väritv -84, mustavalkotv -70, keittiöön vesiputket 60-luvun lopussa, sisävessa -80, tietokone, netti ja videot ei vieläkään, mikro -94, tiskokone ei vieläkään
noita voisi muistaa.
-75 syntyneenä noista suuri osa on ollut niin kauan kuin muistan, eli
-Auto
-Väritelkkari
-(Lanka)puhelin
-Sisävessa
-Keittiöön vesiputket
-Sisäsauna
Mustavalkotelevisiota en muista lainkaan.
Videonauhuri tuli 70-80 -lukujen vaihteessa, tietokone varmaankin -82. Tiskikonekin oli samoja aikoja olemassa. Mikroaaltouunista ei ole mielikuvaa, varmaankin vasta 80-luvun loppupuolella.
Seuraavaksi vastaamisessa ongelmaksi tuleekin lapsuudenkodin määrittäminen, missä se on ollut ja mitä sille on tapahtunut.
Omaan kotiini hankin nettiyhteyden 90-luvun puolivälissä.
-Auto
Ostikohan isä ekan autonsa 60- vai 70-luvulla, ennen mun syntymää kuitenkin
-Väritelkkari
70-luvulla
-Mustavalkotelkkari
Noin vuonna 60
-(Lanka)puhelin
ei tietoa
-Sisävessa
äiti asunut aina talossa jossa sisävessa, isän kotiin tuli 50-luvulla
-Keittiöön vesiputket
ei tietoa
-Sisäsauna
no meillä ainakin oli 80-luvulla aina
-Tietokone
97
-Netti
98
-Videot
70-luvulla
-Mikro
90-luvun alussa
-Tiskikone
93
- Auto oli
- Väritelkkari ehkä -85
- Mustavalkotelkkari oli
- Puhelin oli
- Sisävessa -81
- Vesiputket -81 (sitä ennen viemäri oli, mutta vesi piti kantaa kaivosta
- Sisäsauna -81
- Tietokone ehkä -90
- Netti, en muista, ehkä 90-luvun puolivälissä
- Videot -80-luvun lopussa
- Mikro ehkä -87
- Tiskikone -81
Videonauhuri ja mikroaaltouuni tuli varmaan joskus v. 1987 paikkeilla. Tiskikone v. 1991, kun muutettiin omakotitaloon. Tietokone tuli vasta, kun itse olin muuttanut pois eli joskus 1999-2000 kieppeillä. Muut on olleet jo varmaan ennen mun syntymääni!