Voiko koulu vaan ilmoittaa ettei erityisopetusta enää anneta?
Lapselle on oppimissuunnitelmaan kirjattu tarve erityisopetuksesta. Nyt kun koulu vaihtui,vaikuttavat suhtautuvat erittäin nihkeästi mihinkään tukitoimiin. Voiko koulu todellakin vaan päättää, ettei oppimisvaikeuksia enää ole ja tukitoimia ei tarvita?
Kommentit (27)
Kuten eivät myöskään vanhemmat voi päättää, ettei anneta. On subjektiivinen oikeus.
Uudessa koulussa ei ehkä ole huomattu, että lapsi tarvitsisi mitään erityisopetusta?
Kannattaa pysyä asiassa tiukkana ja kysellä uudelleen. En valitettavasti tiedä tarkkaan, mitä laki sanoo, mutta kyse voi olla myös siitä, että tieto ei ole kulkenut. Minulle tuli ainakin uuteen luokkaan useita oppilaita, joista huomasin nopeasti, että tarvitsevat tukea. En tiedä, eikö tuen tarvetta ole aiemmin huomattu, vai eikö tieto ole vain kulkenut koulujen välillä. Nämä oppilaat ovat 7-luokkalaisia.
Asian kanssa ei kannata jäädä odottelemaan, koska erityisoppilas putoaa kyydistä nopeasti, ja takaisin pääseminen on sitä vaikeampaa, mitä pidempään odottelee. Ja lapsen motivaatio ja itseluottamus kärsivät pahasti, jos tuntuu, että ei pärjää.
t. ope
Mutta jos koululla on perusteltu syy, eli voivat todentaa ettei erityisen tuen tarvetta ole, voi tukiratkaisut purkaa. Silloin vanhempia tulee kuulla ja asia käsitellä oppilashuoltoryhmässä. Tuen purkamispäätös voidaan tehdä ilman huoltajien lupaa, jos tarpeellista.
annetaan sitä varten varoja. Ihan sama vaikka koulu perusteellisesti anois sen mitä tarvitsee, ni voi olla ettei saa paljon mitään. Kouluilla on eurontarkka budjetti, josta suurin osa menee koulurakennuksen ylläpitoon, vuokraan etc, ja tontin vuokraan, sekä opettajien palkkaukseen ja muun henkilökunnan, ja kouluruokaan. Lisää voi rahaa anoa, toinen asia on sitten että mitä saa ja mihin kohdennettuna.
Lapselle on oppimissuunnitelmaan kirjattu tarve erityisopetuksesta. Nyt kun koulu vaihtui,vaikuttavat suhtautuvat erittäin nihkeästi mihinkään tukitoimiin. Voiko koulu todellakin vaan päättää, ettei oppimisvaikeuksia enää ole ja tukitoimia ei tarvita?
ei oppimissuunnitelmassa kirjattuja tukiratkaisuja mitenkään tarvitse "purkaa". Jos ei ole resursseja, ei sitten vaan ole. Eri asia ne oppilaat, joilla on erityisopetuspäätös ja siihen kuuluvat HOJKS.
Saanut erityisopetusta äikässä ja matikassa ja enkunope on tietoinen lukihäiriöstä, eli kirjoitusvirheitä on katsottu läpi sormien kunhan asia on ollut ymmärrettävä. Samoin on antanut tukiopetusta.
Hirvittää vaan, että kaikki tukitoimet lopetetaan ja meidät jätetään ihan omillemme (tosiaan vaatii vanhemmiltakin PALJON extraa). Ketään ei näytä kiinnostavan, mitä viime vuonna on ollut ja mitä on ollut tarkoitus jatkaa nytkin :(
ap
ja muihin ongelmiin verrattuna tavallaan vähäpätöinen, eli jos rahaa ei ole, ne varmaan joutuvat luopumaan heistä helpoiten? Vaatii kotona vaan vielä enemään sitten, näin se on meilläkin, vaikka sitä eritysitukea pari tuntia saadaankin, ei se mihinkään riitä.
joissakin kouluissa esim. annetaan erityisopetusta vain alkuopetuksessa, eikä ylemmillä luokilla ollenkaan.
ja muihin ongelmiin verrattuna tavallaan vähäpätöinen, eli jos rahaa ei ole, ne varmaan joutuvat luopumaan heistä helpoiten? Vaatii kotona vaan vielä enemään sitten, näin se on meilläkin, vaikka sitä eritysitukea pari tuntia saadaankin, ei se mihinkään riitä.
lapsi ei edes tiedä kuka on nykyinen erkkaope... ap
Kaikki lausunnot ja testit ja tulokset mukaan. Jos erityisope on nihkeä, sitten puhumaan matikan ja äikän ja enkun opejen kanssa (onko alakoulu vai yläkoulu?). Lukihäiriö on otettava opetuksessa huomioon ja tukiopetus on juuri se seuraava vaihtoehto, jos erityisopetusta ei pystytä järjestämään.
lukihäiriö on tietenkin otettava huomioon opetuksessa, mutta jos koulumenestys on kohtalainen, ei nelosen vitosen luokkaa, ei erityisopetukseen silloin pääse. Kaikki lukihäiriöiset eivät erityisopetusta edes tarvitse.
lukihäiriö on tietenkin otettava huomioon opetuksessa, mutta jos koulumenestys on kohtalainen, ei nelosen vitosen luokkaa, ei erityisopetukseen silloin pääse. Kaikki lukihäiriöiset eivät erityisopetusta edes tarvitse.
jos saa erkkaa? Vai millä luokalla on ap:n lapsi?
erityisopetus ei seuraa mukana vaan uudessa kunnassa sitä pitää anoa uudelleen, jos uusi opettaja/erityisopettaja katsoo sen tarpeelliseksi. Esim. omalle luokalleni tuli oppilas jolla ollut edellisessä kunnassa erityisopetuspäätös ja on ollut 2 ekaa vuotta pienryhmässä. Nyt siis yleisopetuksessa 4lk emmekä katso edes aiheelliseksi hakea erityisopetukselle jatkoa. Tässä isossa kunnossa erityisopetuspäätökselle tarvitaan huomattavasti enemmän perusteita, kuin on ollut pienessä kunnassa josta kyseien oppilas tulee.
että on saanut samanaikaisopetusta, ilman hojksia, niin tottakai se riippuu koulun resursseista, ja toimintatavoista muutenkin. Mutta jos on hojks, niin kyllä sitä sitten pitää noudattaa, jos ei tehdä virallista päätöstä sen purkamiseksi.
Edellisessä koulussa todettu tehostetun tuen tarve, ja saattin hyviä tulosksia erityisopetuksella. Mitään käytöshäiriöitä tms lapsella ei ole.
ap
siellä omat kohtansa tukipalveluista. Ota yhteys kuntasi koulutoimenjohtajaan ja vaadi verorahoilla kustannettuja palveluja.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628
virallinen päätös, vaan opettajan pedagogisen arvion perusteella tehty järjestely. Erityisen tuen tarve tarkoittaa virallista päätöstä erityisopetuksen tarpeesta, ja sitä ei voi purkaa ilman virallista päätöstä.
Pidä esillä uudessa koulussa lapsen tilannetta, mutta uusi ope haluaa todennäköisesti ensin tutustua oppilaaseen, ja katsoa, miten hän missäkin asiassa suoriutuu. Sitten opettaja voi päättää yhdessä erityisopen kanssa, mitä tukea lapsi tarvitsee. Ope on kuitenkin vastuussa lapsen opettamisesta, eikä hän voi siinä luottaa vain toisen käden tietoon.
Pysy tiukkana!!