Ehkäisystä: kenelläkään kokemuksia kierukasta?
Eli olen pohtinut, mikä ehkäisyksi vauvan syntymän jälkeen... Ainoa mikä kuulostais joten kuten järkevältä/ sopivalta olisi hormonikierukka, mutta sekin epäillyttää... Olisin kiitollinen, jos joku voisi kertoa kokemuksistaan ja vastailla mieltä painaviin kysymyksiin...
1. Missä vaiheessa kierukka laitetaan? Heti synnytyksen jälkeen vai vasta kuukautisten alettua vai miten?
2. Olen jostain kuullut, että sen laittaminen sattuu... Onko totta? Miten paljon sattuu ja millä tavalla? Kauan laittaminen kestää ja onko sen jälkeen jotain kipuja tms?
3. Mitä kautta kierukka hommataan ja paljon maksaa?
4. Mitenköhän yleistä on, että siitä on yhdynnässä haittaa?
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
Kommentit (2)
1. Missä vaiheessa kierukka laitetaan? Heti synnytyksen jälkeen vai vasta kuukautisten alettua vai miten?
Suositus olis kai et menkkojen alettua, mutta minulle ainakin laitettiin 8kk:n päästä synnytyksestä, kun menkkoja ei ruennu kuulumaan. Tosin raskaustesti piti tehä sinä aamuna
2. Olen jostain kuullut, että sen laittaminen sattuu... Onko totta? Miten paljon sattuu ja millä tavalla? Kauan laittaminen kestää ja onko sen jälkeen jotain kipuja tms?
Ei satu, tuntuu jotain pientä vihlasua tosiaan
Ei tarvinnut itse hommata, laittoivat ehkäisyneuvolassa ja lasku (120e hormonikierukka) tuli perässä. Kuparikierukan jos laittaa niin eka on ilmanen.
Aluksi langat saattavat raapia miestä. Näin meilläkin, mutta aika pian langat painuvat emättimen seinämää vasten ja silloin niistä harvemmin on enää haittaa. Lankoja joskus myös lyhennetään 3kk tarkastuksessa.
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
[/quote]
Minun synnytyksestäni oli kulunut jo yli 5 vuotta, joten en tiedä miten toimitaan jos on vasta synnyttänyt. Tuskin sitä kuitenkaan ihan heti laitetaan, mutta käsittääkseni ei tarvitse odottaa kuukautisia.
Mua ei ainakaan sattunut, vähän vihlaisi. Ja homma oli ohi muutamassa sekunnissa.
Minä sain reseptin Kättärin lääkäriltä runsaisiin kuukautisiin, maksoi vajaa 90¿. Ilman reseptiä taitaa olla tuplaten kalliimpi. Saa sen varmaankin ihan ehkäisyneuvolan kauttakin.
Meillä ei ainakaan ollut mitään haittaa.
Minun kierukkakokeilu jäi lyhyeen, se toimi 1½kk ja sitten tulin raskaaksi. Kierukka ei ollut lähtenyt pois, vaan raskauduin sen ollessa ihan tukevasti paikoillaan. Mutta tämä on erittäin harvinaista, pitäisi olla sterilisaation tehoinen.