Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EKAluokan OPET ja venkätinen oppilas

Vierailija
15.09.2011 |

Miten te opet huomioitte vasenkätisen oppillaan esim. kirjoittamaan opetellessa ? Ja missä vaiheessa on syytä kertoa kätisyydestä ? Entäpä jos oppilas on muuten sekakätinen ?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä pitäisi huomioida, en oikein ymmärrä kysymystä? Kyseessähän ei ole vamma vaan ominaisuus.

Vierailija
2/17 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan virkkaamaan opettaminen...

(en ole ope, mutta vasenkätinen)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritti pakottaa lapsen käyttämään vain oikeaa kättä. Lapsi käyttää molempia käsiään - riippuu vähän mitä ja miten tarkkaa tekee. Mielestäni lapsi on kuitenkin enemmän vasenkätinen - piirtää ja kirjoittaa lähinnä vasemmalla vaikka pysyy se kynä oikeassakin kädessä (jälki ei ole yhtä siistiä).

Meidän piti käydä toimintaterapeutilla saamassa ohjeita ja hän oli myöskin sitä mieltä, että ehdottomasti vain jompaa kumpaa kättä saisi käyttää. Ja hänkin ehdotti mieluummin oikeaa kuin vasenta kättä vaikka vasen on siis käsistä "vahvempi"...

Kerroin opettajalle, että lapseni on mielestäni vasenkätinen ja että esim. kirjoitusharjoitusten tekemiseen oikealla kädellä menisi mielestäni kohtuuttoman paljon aikaa (opettaja siis toivoi, että "valvoisimme" lapsemme käsien käyttöä ja vaatisimme käyttämään vain oikeaa kättä läksyjen tekoon). Opettajan vastaus oli, ettei luokassa ole vasemman käden saksia - ostimme lapsellemme sellaiset myös kouluun, ettei nyt vain mokoman asian takia tarvitse vain oikeaa kättä käyttää...

Lapsemme tietää olevansa vasenkätinen - on tiennyt jo monta vuotta eikä se ole mitenkään erikoinen asia mielestäni. Asia on tärkeä selittää lapselle, koska hänen pitää erikseen opetella mm. että kirjoitetaan ja luetaan vasemmalta oikealle (vasenkätisille päinvastainen suunta on luonnollinen). Meillä on suvussa useita ihmisiä, jotka käyttävät molempia käsiä yhtä sujuvasti mm. kirjoittamiseen eli asia on meille oikeastaan aika tuttu. Yhteistä kaikille on se, että jostain syystä oikeakätisyyttä pidetään parhaana vaihtoehtona ja siihen on yritetty erilaisin menetelmin (vuosien saatossa) lapsia pakottaa.

Vierailija
4/17 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaahan sen. Ohjeet ihan samat kun oikeakätiselle, vasuri sitten vaan tekee vasemmalla. Oikea ja vasenkätistä en yleensä laita vierekkäon, muuten kirjoittaessa kädet meinaavat sohia yhteen. Eli relax, eihän vasenkätisyys ole mikään vamma!

Vierailija
5/17 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaessa sen verran katson ettei kovin pehmeällä lyijykynällä tee, koska käsi "tulee perässä" ja tavallista pehmeämpi lyijykynän jälki sottaantuu. Muuten "ei aiheuta toimenpiteitä".

Itse olen luokanope ja oma alakouluikäinen poikani on vasuri.

Luokkaan hankin _aina_ yhtä monet vasurisakset kuin on vasurioppilaitakin ja lisäksi omalle lapselle olen varaksi penaaliin ostanut itse vasurisakset.

sekakätisyys:

Aivojen lateralisaation (=puolisuuden kehitys) kannalta olisi hyvä että kätisyys vakiintuisi noin esikouluiän-ensimmäisen kouluvuoden aikana. Minun näkemykseni (lukemaani ja kokemaani perustuen) on, että kirjoittamaan vahvempi käsi otetaan etenkin kirjoittamaan opettelun aikana "vakituiseksi kirjoituskädeksi", olkoon sitten vasten tai oikea. Jos on aivan tasavahva, niin mieluummin oikea, koska maailma on ns. suunniteltu oikeakätisille. Kirjoittaminen ei ole ainoa asia jossa vakiintumista on juuri alakoulussa, etenkin 1.-3.-luokilla syytä katsoa, esimerkiksi pallonheitto, jääkiekkomailan pitäminen, veitsi ja haarukka, lusikka, tietokoneen hiiri, virkkaus, neulominen jne. on katsottava vähän toiminta kerrallaan kummin päin sujuu paremmin ja sitten pitäydyttävä siinä. Esimerkiksi oma poikani tarvitsee vasuriräpsän pesikseen, mutta muistaakseni pelaa kiekkoa ja sählyä oikeakätisesti ja oikeakätisellä mailalla. Tietsikkahiirtä hän käyttää oikeakätisesti, mutta virkkaa vasurilla, syö oikeakätisesti haarukalla ja veitsellä, mutta lusikalla vasurilla. Sahaa oikealla, vasaroi vasemmalla, pelaa tennistä vasurilla, vuolee vasurilla jne. Vasen siis vahvempi, mutta jonkin verran on sekakätinen.

Itse olen myös pienessä määrin sekakätinen, esimerkiksi korttipelejä, joissa kortit ovat tietyssä muodossa pöydällä, pelaan usein kummin päin vaan, niin kuin kuuluu tai peilikuvanaan. Itse ruokailen vasuristi, mutta heitän, kirjoitan, teen käsityöt jne. oikeakätisesti.

Kätisyyden vakiintuminen on tärkeää alakoulun ensimmäisinä vuosina, muttei tarkoita sitä että kaikki asiat hoidetaan tietyllä kädellä, vaan että aina samat asiat saman puolen kädellä. Ei tueta molempien käsien yrittämistä kirjoitus- tai heittokäsiksi jne. koska siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Jokaisessa toiminnassa otetaan vakkarikädeksi se luontevin jolla homma paremmin sujuu ja jos ko. toiminta edellyttää jotain vasenkätisille tehtyä välinettä (sakset, pesisräpsä, maila jne.), se hankitaan. Jos kädet tasavahvoja jossain toiminnassa, niin valitaan oikea käsi. Näin kätisyys vakiintuu alakouluiässä ja joskus yläkouluiän lopussa, lukioiässä voi sitten olla hauska opetella enemmänkin esim. ns. peilikirjoitusta yms. hupijuttuja joita sekakätisest helposti oppivat ja osaavat, silloin se ei enää samalla tavalla häiritse oppimista ja kähitystä jos tekee samaa toimintaa molemmin käsin.

Vierailija
6/17 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikamme on vasenkätinen ja kirjoituksessa ainakaan en ole huomannut mitään erityishuomiota hänen saaneen, vaikka oikea käden asento olisi mielestäni tärkeä opetella, jotta käsi ei myöhemmin väsy. Ihan nättejä kirjaimia kylläkin tulee ja poika osaa kirjoittaa hyvin.

Sakset on vasenkätisille, mutta minusta opettajan pitäisi ohjata myös oikea leikkaussuunta. No, kotona on sitä sitten harjoiteltu. Samoin kuin oikeaa ompelusuuntaa.

Erityisesti minua rassaa (rassasi jo eskarivuonna) se virkkaus ja pesäpallo. Eskarivuonna virkattiin kotona itku silmässä, kun open ohje kuulemma oli koulussa vaan että "Matti tekee sitten toisin päin." Oli nimittäin äidilläkin melkoinen homma opettaa vasenkätistä virkkaamaan.

Vasenkätisille ei ole pieniä räpylöitä koulussa.

Vierailija
7/17 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse selkeä vasuri. Mieheni on myös. Mutta lapsemme ovat oikeakätisiä. Koulussa ja kotona meillä ei ollut ikinä vasemman käden saksia. Eli opin leikkaamaan oikean käden saksilla vasemmalla kädellä.. Edelleenkään en osaa leikata vasenkätisillä saksilla. Neulon oikeakätisesti (ja sen takia melko huonosti). Vasenkätinen eno opetti virkkaamaan. Koulussa oli jo 80-luvulla sekä oikea- että vasenkätisiä pesisräpylöitä. Tietokoneen hiiri on joissakin oppilaitoksissa ollut kiinteästi oikean käden puolella - siitä miinus. Ainut, mitä en voi tehdä on kalligrafia.. Sitä voi tehdä "oikein" vain oikealla kädellä.

Kuulostaa pahalta pakottaa joku oikeakätiseksi. Eihän vasenkätisenä oleminen ole mitenkään poikkeuksellisen vaikeaa. En minä yleensä edes muista kätisyyttäni, jos kukaan ei siitä huomauta (on hassua, että joku välillä ihmettelee asiaa edelleen...)

Poikamme on vasenkätinen ja kirjoituksessa ainakaan en ole huomannut mitään erityishuomiota hänen saaneen, vaikka oikea käden asento olisi mielestäni tärkeä opetella, jotta käsi ei myöhemmin väsy. Ihan nättejä kirjaimia kylläkin tulee ja poika osaa kirjoittaa hyvin. Sakset on vasenkätisille, mutta minusta opettajan pitäisi ohjata myös oikea leikkaussuunta. No, kotona on sitä sitten harjoiteltu. Samoin kuin oikeaa ompelusuuntaa. Erityisesti minua rassaa (rassasi jo eskarivuonna) se virkkaus ja pesäpallo. Eskarivuonna virkattiin kotona itku silmässä, kun open ohje kuulemma oli koulussa vaan että "Matti tekee sitten toisin päin." Oli nimittäin äidilläkin melkoinen homma opettaa vasenkätistä virkkaamaan. Vasenkätisille ei ole pieniä räpylöitä koulussa.

Vierailija
8/17 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse selkeä vasuri. Mieheni on myös. Mutta lapsemme ovat oikeakätisiä. Koulussa ja kotona meillä ei ollut ikinä vasemman käden saksia. Eli opin leikkaamaan oikean käden saksilla vasemmalla kädellä.. Edelleenkään en osaa leikata vasenkätisillä saksilla. Neulon oikeakätisesti (ja sen takia melko huonosti). Vasenkätinen eno opetti virkkaamaan. Koulussa oli jo 80-luvulla sekä oikea- että vasenkätisiä pesisräpylöitä. Tietokoneen hiiri on joissakin oppilaitoksissa ollut kiinteästi oikean käden puolella - siitä miinus. Ainut, mitä en voi tehdä on kalligrafia.. Sitä voi tehdä "oikein" vain oikealla kädellä.

Kuulostaa pahalta pakottaa joku oikeakätiseksi. Eihän vasenkätisenä oleminen ole mitenkään poikkeuksellisen vaikeaa. En minä yleensä edes muista kätisyyttäni, jos kukaan ei siitä huomauta (on hassua, että joku välillä ihmettelee asiaa edelleen...)

on täsmälleen oikealla puolella kun on oikean käden puolella. Käyttää oikealla hiirtä kun vasemmalla kirjoittaa. Käyttää nopeammin kun ei tarvitse vasempaan käteen koko ajan vaihtaa kynä-hiiri-kynä-hiiri... Eri asia tietysti jos oikealla kädellä ei osaa hiirtä käyttää ollenkaan.

Meillä nuorempi lapsi, 3v tyttö on vasenkätinen. Tai siihen tulokseen ollaan tultu. Käyttää molempia käsiä, mutta piirtäessään kynä on 99% vasemmassa kädessä. Muutenkin meistä tuntuu että vasemmalla kädellä suoritetut puuhat sujuu aavistuksen helpommin ja siistimmin kuin sama homma oikealla kädellä. Esim. syöminen.

Täytyy ottaa hoidossa puheeksi kätisyyden vahvistaminen.

Vierailija
9/17 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on täsmälleen oikealla puolella kun on oikean käden puolella. Käyttää oikealla hiirtä kun vasemmalla kirjoittaa. Käyttää nopeammin kun ei tarvitse vasempaan käteen koko ajan vaihtaa kynä-hiiri-kynä-hiiri...

oikean käteni motoriikka on niin kehno.. ja olen oppinut käyttämään vasemmalla. Teen paljon kuvankäsittelyä, mikä vaatii tarkkuutta. En tee muistiinpanoja kynällä pääsääntöisesti, vaan käytän tietokoneen omia muistiinpanomahdollisuuksia.

Vierailija
10/17 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin, että täysin vasurin huomioiminen voi olla jopa helpompaa kuin minun kaltaiseni "sekakätisen". On siinä varmasti opettajalla muistamista kun kirjoitan vasemmalla, pidän saksia, veitsiä, mailoja oikeassa, neulon ja virkkaan oikeakätisesti, heitän palloa oikealla ja räpylä on vasemmassa, joskin pesiksessä lyön "vasuristi"...

Vierailija
11/17 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen on vasenkätinen, mutta ei siitä koskaan tehty kotona eikä koulussa mitään numeroa. Hiirtä hän käyttää oikealla kädellä, mutta syö ja kirjoittaa vasemmalla. Hän on jo aikuinen.

Vierailija
12/17 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lapsikin jo tietää, että jalkapallossa kuningas/kuningatar on se, joka osa potkaista pallonsa oikealla ja vasemmalla jalalla yhtä hyvin.

Vierailija
13/17 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokan opettaja aikoi opettaa vasenkätisen tytön virkkaamaan peilin avulla. Itse osasin kuitenkin virkata kummankin kätisesti ja sain sitten opettaa tytön virkkaamaan vasenkätisesti.. olishan siitä ollu hyötyä open ammatissa, kun moni asia onnistui myös vasenkätisesti, mutta eipä minusta sitten opettajaa tullut...

Vierailija
14/17 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisnen tekee sillä kädellä mikä on vahvempi. Tottakai lapsi saa olla vasenkätinen kun hän sitä on.  Alussa ekaluokalla katotaan ja eurataan kumpi käsi on vakaampi lapsella jos kätisyys on vielä tiedostamaton.

Nelosella jos on neulontaa, usein vasenkätinen poika neuloo oikeakätisenä koska  sitä tehdään vain pari kuukautta ja se on sitten ohi. Mutta tyttö joka jatkaa seuraavana vuotena ainakin minulla neuloo vasurin opein. Jos ope ei osaa neuloa ,,, avuksi voi ottaa peilin tai sitten ns vastakkain neulomisen jossa lapsi näkee ekemisen vasurina.

Kokeilkaapas itse neuloa sillä väärällä kädellä.

T- ope jolla oli juuri neulomista oppilaille

Vierailija
15/17 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä konsti on sitoa vasen käsi selän taakse.

Vierailija
16/17 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös vanhemmat vasureita, lapset eivät. Ihan mahdotonta auttaa lapsia jäsitöissä :) Vasenkätisten sakset ovat ihanat, varsinkin jos leikattavaa on paljon. Suosittelen ostamaan lapsillekin. Ei se saksien terien puolten vaihto, mutta Fiskarsit on muotoiltu erittäin epämukaviksi vääräkätisille.

Vierailija
17/17 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2011 klo 00:12"] Miten te opet huomioitte vasenkätisen oppillaan esim. kirjoittamaan opetellessa ? Ja missä vaiheessa on syytä kertoa kätisyydestä ? Entäpä jos oppilas on muuten sekakätinen ?
[/quote]

Kirjoitustaidon perusteella taidat sinäkin olla vasenkätisiä. ;)