Akuutissa eilen allergioista. Suomessa enemmän
allergioita kuin esim. Karjalassa. Siinä oli hyvät kommentit allergialääkäriltä, että meillä on liian hygieenistä ja pelätään normaaleja bakteereja. Samaa mieltä. Muistan kun omat lapset oli pieniä, joku lääkäri sanoi, että nuoltu kenkä päivässä pitää allergia poissa. No meidän neiti rakasti leikkiä kenkäkaapissa ja varmaan sitä tuli maisteltua kenkää jos toistakin. Eipä ole allergioita, nyt terve teini!
Kommentit (44)
lapsi allerginen moniallerginen jo ennen kuin edes oppi ryömimään. Kaverin lapsi taas todettiin allergiseksi jo viikkojen iässä, oireita oli ollut jo synnytyslaitoksella ollessa.
Pitääkö siis tästä lähtien heti syntymän jälkeen tunkea tissin sijaan vauvalle lenkkari suuhun, vai miten nämä aikaisin tulevat allergiat voitaisiin ehkäistä?
meidän lapsella ei ole mitään allergioita ja toinen on taas moniallerginen (osa allergioista hengenvaarallisia, hyvin rajoitettu ruokavalio, allergioita myös eläimille, pesuaineille jne)?
Molemmat lapset samoista vanhemmista ja asuvat samassa asunnossa (sama hygieniataso, sama kasvatus jne). Ikäeroakin vain reilu vuosi.
ps. kumpikaan ei ole saanut nuolla kenkienpohjia.
No minä kyllä olen koettanut vihjailla tutuille ja netissä tuntemattomillekkin jos olen huomannut samantapaista käytöshäiriötä kuin meilläkin ja kertonut että meillä syynä tietyt ruoka-aineet. Osa netissäkin haukkuu suoraan kun edes kehtaan ehdottaa moista siitä EI VARMASTI ole kyse kun kerran kaun sitten on tehty allergiatestit ja ei ollut mitään (joo eihän tilanne tietenkään voi muuttua eikä testit ole koskaan väärässä...). Eli monet haukut olen saanut vaikka vain varovaisesti ehdotan että mikä meillä oli samanlaiseen asiaan vaivana. Suoraan en viitsi enää edes yrittää sanoa kun melkein kaikki vaan pahastuu.
Välillä joku on innostunut kokeilemaan ruokavalioa ja kertonut sen auttaneen paljon. Silloin tuntuu että ompas kiva kun pystyi auttamaan. Eli minä en kyllä pihtaa tietoa mutta minkäs teen kun toiset ei halua kuulla, ymmärtää tai eivät viitsi kokeilla ruokavaliojuttuja kun nythän pitää kaikkien allergisten lasten vain opetella sietämään oireita... Siedätys on päivän sana vaikka se joillekkin olisi ennemmin melkein kidutus. Ja joo olen yhdelle lapselleni saanut siedätettyä ruoka-aineita käyttöön mutta kahdelle lapselleni ei vaan toimi tuo siedätys vaikka kuinka pitäisi lääkäreiden mukaan.
Aiemmin puhuit vehnästä. Nyt laajensitkin sen "viljaksi".
Jos sitten puhutaan kaikesta viljasta, niin selvää on, että ruis tulee pääosin Puolasta, koska kukaan ei jostain syystä suostu maksamaan suomalaisesta rukiista sen vertaa, että sitä voisi viljellä.
Vehnää taas Suomessa viljellään todella innokkaasti ja normaalisti vehnä on ihan hyvälaatuista leipomoillekin kelpaavaa. Toki on sitten vaikeita vuosia, jolloin Suomesta ei saada riittävästi riittävän hyvälaatuista vehnää. Tästä epävarmuudesta johtuen leipäpakkauksiin ei laiteta mitään mainoksia viljan alkuperästä, koska vehnän riittävyys on aina vähän epävarmaa. Sitten jos keväällä tai kesällä joudutaan käyttämään tuontivehnää, niin ei tarvi laittaa kaikkia pakkauksia uusiksi, jos niihin muuten olisi kirjattu, että vehnä on suomalaista.