1100 € vuokraan kk??? onko järkee??
Kommentit (36)
että voi seuraavat 30 vuotta miettiä mitä syö ja aloittaa av:lla "halpoja kotiruoka"- ketjuja... Ihanaa elämää jos mies ei sekoo ja lahtaa koko perhettä..
Ei kerrassaan mitään järkeä. Paljon parempi on, jos vuokra on 300 euroa!
Meillä vuokra kylläkin 1300 e ja ihan iloisena tässä asustellaan.
Eli kumpikin säännöllisessä työssä. Niin ei tarvi kituutella jne.
Esim. me asutaan "tiiviisti" (=viisi henkinen (kohta kuusi) perhe kolmiossa). Itse olen äitiyslomalla, mies töissä ja vuokra on 600 euroa kuussa. Eskari ja koululainen ovat toisessa makkarissa, taapero on meidän huoneessa, mutta siirtyy kohta isompien huoneeseen, kun vauva syntyy.
Lisäksi meillä on koira, 2 kisua + 2 pupua + 2 marsua, mutta hyvin nuokin mahtuvat sekaan. Tämä on kyllä siitä loistava kämppä, että tässä on ISO vaatehuone ja hyvä pohjaratkaisi ja VaLTAVASTI kaappeja ;)
Voitais me tietty muuttaa neliöön, mutta ei hutsita maksaa n. 1000 euroa vuokraa, kun on kiva jättää vähän sääntöönkin.
Riippuu, kuinka paljon se vaihtoehto sitoo pääomia.
Itsekin maksoimme tuommoista vuokraa 8 vuotta. Nyt omassa omakotitalossa (120m2), omalla tontilla ja lainaan menee kaikkine kuluineen alle 500€ kuussa! Eli hulluja olimme kun tommoisia vuokria maksoimme!
ja itse lyhennän lainaa 1000 e / kk ja 250 e / kk yhtiövastike eli ainakin pk seudulla summasi ap on ihan tavallinen
Meillä oli vuokra 2500 e/kk, oltiin ihan tyytyväisiä eikä asia tuntunut lainkaan järjettömältä :)
Meilläkin hyvällä alueella neliön vuokra 1250 euroa. Ja alle 200000 eurolla saat väh. 4h+k asunnon jostain Kontulasta, ja edelleen asumiskustannukset huimat, niin ei paljo kiinnosta omistusasuminen. Okei, Vantaan puolelta löytyy myös asuntoja, mutta esim. 4h+k Hakunilasta löytyy alle 200000:lla, mut siihen tulee putkiremppa muutan vuoden päästä.
Mies töissä, minä en. Asunto on ihan uusi, halutulla paikalla ja juuri meidän perheelle passeli. En valita.
vuokraa kuukaudessa /Helsingissä.
Vastaavan kokoisessa ja ikäisessä omistusasunnossa (kerrostalo siis!) olisi asumismenomme vajaa 3000 euroa kuukaudessa, jota tulotasomme ei kestäisi. Eli emme voi muuttaa pienempään omistusasuntoon koska meillä on kaksi teiniä jotka eri sukupuolta, ei olisi heille kivaa muttaa yhteen huoneeseen asumaan! Meillä ei ole ollut omia asunteoja aikoinaan, koska teimme molemmat, mieheni ja minä pätkätöitä, vaikka akateemisia olemmekin (emme olleet saaneet vakkariduuneja) ja sitten saimmekin peräkanaa kaksi lasta, nyt on vakkariduunit, mutta näillä palkoilla ei makseta omistusneliötä. Ja alamme töitä emme saa muualta kuin pk-seudulta, ellei onni todella potki meitä!
Ihan turha tulla urputtamaan tänne vuokrien hinnoista, aina ei ole vain sitä vaihtoehtoa toisilla perheillä omistusasumiseen.
Ei edes tarvitse asua millään hyvällä alueella isossa asunnossa, vaan ihan peruskämppä 4h+k lähiössä maksaa tuon verran. Kaupungin asunnot ovat toki hieman halvempia, mutta niitä on mahdoton saada.
ja vaihtoehto on että maksaa tuon verran lainanlyhennystä + vastikkeen.
Mutta lähtökohtaisesti (järkytyin kun tämän huomasin) monissa kerrostaloasunnoissa on vastike useamman satasen kuussa.
Toki on taloja joissa rahaa jää joka kuukausi ylimääräistä, esim. jos katutasossa asuntoyhtiön omistamia liikehuoneistoja vuokralla, mutta tuo harvinaista ja em. taloista harvoin asuntoja myynnissä.
Eli jos ajattelee että ostaisi samasta talosta vastaavan asunnon josta maksaisi esim. 300€/kk vastiketta, niin 700 eurolla/kk ei paljon lainaa lyhennetä, lähinnä korkoihin menisi tuo.
Ja isoissa kaupungeissa esim. yksiön vuokra usein yli 500€/kk jos ei ole opiskelija asunto ja sijainti on hyvä.
Ja asunto on joskus oma ja lainan maksaminen loppuu :-).
Vuokralla asujat maksavat vuokraa lopun elämäänsä ja vuokrat senkun nousee...jee varmaan kivaa.
Meillä ei olis ikinä varaa asua pääkaupunkiseudulla vuokralla, saati omistusasunnossa...!!
Minulla nettotulot vähän alle 1600 €/kk (+ km-korvauksia noin 400-1000 €/kk), ja miehellä 1700 €/kk.
Meillä asuminen nielee (omassa velattomassa, vanhassa) ok-talossa noin 300 €/kk (sähkö, vesi, jätemaksu, kiint.vero ja vakuutus)
+ remonttia tehdään pikkuhiljaa ilman velkarahaa.
vuokraa kuukaudessa /Helsingissä.
Vastaavan kokoisessa ja ikäisessä omistusasunnossa (kerrostalo siis!) olisi asumismenomme vajaa 3000 euroa kuukaudessa, jota tulotasomme ei kestäisi.
PK:lta ei vissiin saa sitte neliötä alle 600 000€:n?
tuo tuntuu olevan ihan tavallinen vuokra. Ei ne kaksiot ja kolmiotkaan järin paljon halvempia ole, ellei nyt ihan älytön tuuri käy.
usein niissä asuu perheitä, joissa ei käydä töissä.
Keskiluokkaiset työtätekevät asuvat ahtaasti huonommilla alueilla.
vuokra melkein tuon verran. Emme asu Helsingissä, vaan pienessä kaupungissa, mutta tämän alueen asuntojen hinnat on alkaen 270000€, eikä tässä tilanteessa voida hankkia omaa asuntoa. Olemme todella tyytyväisiä tähän ratkaisuumme! Meillä on 5 h+k ja vaan toinen töissä. Asunto on ihan muutaman vuoden vanha. Ja on tässä helppous, kun ei tartte ite maksella mitään kalliita remontteja, joita meillä oli, kun asuttiin vanhassa omakotitalossa...
jos minä löytäisin tältä alueelta perheasunnon tuolla vuokralla, vuokraisin heti.
Omasta haaveillaan, ja etsitään. Lainaa tarvitaan lisää siten, että tuommoisen 100+ m2 ostamiseen tarvitaan kokonaislainaa n. 270000-300000 €. Eli pelkkään lainan KORKOIHIN menisi n. 1000 €/k! Plus vastike. Ja lainanlyhennys.
Juu, 1100 €/kk vuokraan kuulostaa oikein mieluiselta. Ei vain löydy noin halpoja.