Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tämän pitää olla ainaista kituuttamista. Taas rahat loppu :(

Vierailija
13.09.2011 |

Olen ihan normaalia työtä tekevä, normaalipalkkainen nainen (palkka nettona 1700-1800).

Asumiseen menee niin törkeän suuri osa palkasta, ettei oikesasti riitä rahat! Asumme pääkaupunkiseudulla, mutta emme HKI-Vantaa-Espoo-akselilla, vaan hieman kauempana, jotta asumiseen ylipäätään on varaa. Meillä ei todellakaan ole mikään ökytalo, vaan pienehkö (88 m2, 5 ihmistä) rivitaloasunto. Meillä ei ole kalliita harrastuksia, vaan ihan "normaaleja", vaatteet yritän ostaa kaikki alennusmyynneistä ja/tai kirpparilta. Syömme normaalia ruokaa, ja joskus haluan kuitenkin jotain ekstraa lapsille järjestää (esim. tässä kuussa Korkeasaari).

Onko tämä liikaa vaadittu? Ilmeisesti on? Taas(!!) ollaan tilanteessa, että tilillä on 50€ ja sillä pitäis kituutella tiistaihin saakka. Kaapit on käytännössä tyhjät, vain joitain peruselintarvikkeita löytyy (kahvia, jauhoja, sokeria, näkkäriä), sekä tämän päivän makkarakastikkeeseen ainekset.

Ihmettelen, MITÄ tekee työkseen ne ihmiset, jotka asuvat isoissa, uusissa taloissa, matkustelevat, ostavat kaupasta mitä haluavat ja ostavat lapsilleen kauniita, uusia vaatteita.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sun mies tienaa?

Vierailija
2/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden ihmisen tuloilla pitää viiden pärjätä. Tsemppiä.

Vierailija
4/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ajattelin löytäneeni kohtalotoverin, mutta teillä onkin tilillä 50e, sillä me elettäisiin jo kaksi viikkoa.

Meidän tilillä on 4,90 ja perjantaina tulee vasta seuraavan kerran rahaa.

Vierailija
5/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi rahat loppuivat jo palkkapäivänä. onneksi elutustuella ja lapsilisillä sinnitteli vähän. Mutta 1,5vk palkkapäivään eikä ole yhtään rahaa.

Mä en aina jaksais tätä köyhäilyä. Yksin kun maksaa kaikki laskut, yh kun olen. Mulla jää nettona 1900e palkkaa ja tuet noin 500. mutta ei riitä kahden pienen lapsen kanssa mihinkään. asunminen vie niin paljon rahaa.-

Vierailija
6/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko pitänyt jotain kirjaa tuloista ja menoista, että missä vois säästää, mihin menee liikaa jne? Sullehan tulee muksuistakin aika paljon lapsilisää, saatko leskeneläkkeenkin? Entä asumistukea?

Vierailija
7/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloudenpito ei oikein onnistu.

tee lista menoista ja karsi sieltä turhat rahareiät pois.

meillä on pienet tulot ja pienet menot joten tiedän mistä puhun.

Vierailija
8/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se talous siitä sit kohene

Vierailija
9/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen siis yh. Elämä on yhtä kituuttamista, kun ei tosiaan tule mitään yh-tukia. Vain kelan osuus lapsilisään eli tuo n. 45 €/lapsi.

Itse olen ajatellut niin, että kun lapset ovat siinä iässä, niin saavat kantaa osuutensa leivän syrjään. Jakaa lehtiä tms. Niin se vain menee, raha ei ole ilmaista ja jos lapseni haluavat harrastaa, niin jokainen kantaa kortensa kekoon.

Lapseni ovat nyt siis 10 -v (tuplat) eli aikaa tämän kituuttamisen kanssa vielä menee. Lapsille on hyvä opettaa, että raha ei kasva puissa, eikä sitä saa helpolla.

Vierailija
10/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisää tulee n. 510€ ja leskeneläke on pieni, tosin onhan se aina lisä sekin. Asumistukea en saa.

Ja kyllä minusta 10€/pvä ON ihan liian vähän. Esim. nyt, jos ostan perunoita, viiliä, hedelmiä ja puurohiutaleita + leipää, niin ne meni siihen. Sitten on vielä kaikenlaista, kuten vessapaprua jms. Auton tankki näyttää siltä, että just ja just ajetaan sillä tämä viikko, kun en tee yhtään ylimääräistä mutkaa. Ja kyllä, auto on pakko olla, jotta arki sujuis. Teen vuorotyötä ja lasten hoitopaikka ei satu ihan työmatkan varrelle. Niin ja esikoisella harrastus niin kaukana, että tarvii viedä autolla.

Säästää vois toki, mutta mitä hemmetin elämää se sitten on, jos MITÄÄN ylimääräistä ei saa. Esim. tuo esikoisen harrastus maksaa 120€/vuosi + kuljettaminen. Se on vaan kymppi kuukaudessa, mutta suuri ilo tytölle. En minä raaski sitä repiä pois. Ruuassa kai aina vois säästää, mutta toisaalta haluan, että kasvavat lapset saa monipuolista ruokaa. Ja viikonloppuna pikkuisen herkutellaan.

Kiitos tsempeistä, kaipa tämä tästä taas. Alkaa vaan oikeasti ottaa liian ison osan ajatuksista tämä rahojen murehtiminen. Meillä asumiseen menee sähkön ja vakuutuksen kanssa oikeasti 1450€, kyllä se kirpaisee! Loppupalkka meneekin sitten autoon, eli käytännössä maksan muut mahdolliset laskut, ruuan ja eläminen nuilla lapsilisällä ja leskeneläkkeellä.

Vierailija
11/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pk-seudulta. Tottahan se on, ettei edes ahden matala- tai keskipalkkaisen tuloilla elätetä ja asuteta kovin leveästi neljän lapsen perhettä pk-seudulla - saati sitten yhden aikuisen "tavallisilla" tuloilla.

Liikaa elätetettäviä yhden ihmisen normaalipalkalla. Totta kai kituutatte. Sympatiat sulle, et tietenkään toivo liikoja, mutta eihän sinulla olekaan mikään normaalitilanne (kaksi työssäkäyvää aikuista ja pari lasta) käsissäsi.

Vierailija
12/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapset puoliorpoudesta?

Muutto halvempaan paikkaan?

Vierailija
13/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittain asennoitumiskysymyskin!

Me eletään tuollaista "hienoa" elämää, sillä olemme päättäneet laittaa rahamme isoon asuntoon, kivoihin vaatteisiin ja matkusteluun.

Siitä vaan sitten johtuu se, että mm. lainalyhennykset on niin isoja, että rahat loppuu joka kuukausi jo paljon ennen palkkapäivää. Ja sitten selviydytään vähemmällä. Tiedetään jo etukäteen, ettei rahat riitä kaikkeen kivaan loppukuusta joten ostetaan ne mitä tarvitaan/tahdotaan ja loppukuu ollaan kotona ja eletään säästeliäämmin.

Mistä sinäkään tiedät mitä ne naapurit siellä ökytaloissaan tekee? Vaikka söisivät kaurapuuroa päivät pitkät, koska kokevat sen hienon asunnon tai matkat sen arvoiseksi? Tai vaikka eläisivät lainarahalla?

Me ainakin työskennellään asiakaspalvelussa ja elintarviketeollisuudessa ja tienataan vain keskiverrosti.

Vierailija
14/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin palkka on ollut 1739€

Lapset siis 17v, 10v, 4v ja 2v,

ap

Vierailija
15/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noi asumismenot on noin julmetun suuret? Meillä 130 neliöinen okt, josta lainanlyhennys on 1000€/kk, sähkölasku 160€ ja vakuutus ehkä n. 20€/kk.

Pitäisikö sun käydä pankissa juttelemassa? Ilmeisesti siis omistusasunnosta kyse?

Vierailija
16/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen normaalipalkkainen nainen, mutta suurin ero sinun ja minun välillä on, että minun palkallani ostetaan meidän perheen ruuat ja suurin osa lasten vaatteista ja loput menee minun omiin menoihin. Miehen selvästi suuremmasta palkasta maksetaan asuminen, laskut, pk-maksut, lomat, auto jne.

Sinulla on todella pienet tulot elättää 5 ihmistä (toki köyhempiäkin on). Ei varmaankaan oikein auta muuta kuin yrittää löytää parempipalkkainen työ, pitää tarkkaa budjettia ja järjestää lapsille extraa vaan jos on ihan varma, että siihen on varaa.

Sinulla pitäisi ehdottamasti olla jonkinlainen vararahasto. Ala säästää edes 30 euroa kuussa, palkkapäivänä säästötilille.

Vierailija
17/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä saan reilu 2000e bruttopalkalla, reilu 100e kk asumistukea,vuokra 800e ja 2 lasta.

Vierailija
18/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

op-pohjolaan. Pelkillä bonuksilla makselet vakuutusmenot. Keskitä ostokset s-ryhmään, -saat jälleen bonukset. Viiden hengen perheen ruokaostoksista kertyy helpostikin kuussa n. 50€ bonukset s-tilille ja jos käytät sitä s-pankin visakorttia ruokaostoksiin, saat maksutapaetuna sen 50€ + bonukset.. Meillä niitä rahoja käytetään hätävarana ja/tai säästetään joululahjoihin.

Vierailija
19/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin palkka on ollut 1739€

Lapset siis 17v, 10v, 4v ja 2v,

ap

tai ainakin se mitä itse kuluttaa

Vierailija
20/45 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen, että koko asuntolainan saa sillä kuitattua pois, ei tarvi toisen sitten jäädä kituuttamaan, surussakin on huolta tarpeeksi.