Yksinhuoltajakorotus lapsilisään?
Auttakaa tyhmempää. Kuka sitä voi hakea ja saada? Mies haki eroa ja muutettiin erilleen heinä/elokuussa. Meillä on yhteishuoltajuus, kaksi lasta. Ensimmäisen lapsen osoite on isällä ja toisen lapsen minulla. Toistaiseksi kummankin lapsen lapsilisät ovat tulleet minun tilille. Olen sitten siirtänyt puolet rahasta isän tilille. Asiaan! Voinko hakea ja saada tuota rahaa? Kiitos!
Kommentit (3)
lapsilisät tulee sen vanhemman tilille, jossa lapsi on kirjoilla. Yksinhuoltajakorotuksen saat toki, yhteishuoltajuus ei siihen vaikuta. Kelan sivuilta varmaan löytyy tarkempaa tietoa ja ohjeet miten sitä haetaan.
Vai saako sitä vain toinen vanhemmista. Olen kuullut että kaikkien lasten lisät pitäisi tulla samalle vanhemmalle että voi saada tuon rahan? En tiedä, pitäisi kysyyä joltain joka oikeasti tietää...
Yksinhuoltajakorotus
Yksinhuoltajalle maksetaan jokaisesta lapsesta lapsilisään yksinhuoltajakorotusta 46,60 euroa (1.3.alk. 46,79 euroa). Voit saada yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään, jos et ole lapsilisän alkaessa avio- tai avoliitossa tai olet muuttanut puolisostasi erilleen yhteiselämän lopettamiseksi. Kun ilmoitat Kelaan avoliiton solmimisesta tai eroamisesta, lapsilisä tarkistetaan seuraavasta kuusta alkaen.