Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asukastoimikunnasta kysymyksiä

Vierailija
13.09.2011 |

Onko jollain kokemusta moisesta toiminnasta? Meidän taloyhtiöön tuollainen keväällä perustettiin. Niille asukkaille, jotka eivät kokouksessa olleet mukana ei ole tiedotettu mitään, esimerkiksi ketkä siihen kuuluvat (tiedän kyllä ketkä siihen kuuluvat, mutta kaikki eivät välttämättä) ja mitkä on asukastoimikunnan tehtävät. Yksi lappu on tullut, jossa oli isännöitsijän kommentteja asukastoimikunnan käsittelemiin asioihin.

Naapurin kanssa juttelin ja ihmetteli samaa asiaa ja nyt asukastoimikunnan jäsenet saattavat ohimennen antaa kaikenlaisia toimintaohjeita, naapuria oli ohjeistettu, että jos tarvitsee huoltoyhtiön palveluita, niin pyyntöjen pitää mennä asukastoimikunnan kautta. Onneksi mä en oo tuota ohjetta kuullut :)

Oman pationi vieressä kasvoi isoja pensaita ja kerran taloyhtiömme puuhamies (asukastoimikunnan pj) kysyi, että saako hän leikata ne pois. Annoin luvan ja leikkasikin ne siitä. Nyt sitten pihalla eräänä päivänä sanoi, että kun hän ne nyt ystävällisesti siitä leikkasi, niin minun pitää nyt haravoida lehdet pois, jotka sieltä alta paljastui. Sinänsä mulla ei ole mitään haravoimista vastaan, lähinnä mua häiritsee se, että sai sen kuulostamaan siltä, että todellakin uhrautui moisen tekemään. Ei mulla käynyt mielessäkään tuossa vaiheessa, että multa odotetaan vastapalvelusta tai että mun pitää itse tehdä asialle jotain. Näin jälkikäteen olen miettinyt, että olis puskat saaneet olla :) Niin ja meillä nyt kuitenkin on huoltoyhtiö, joka huolehtii pihojen siisteydestä ja siitä maksetaan kuitenkin. Kohta ne varmaan tekee sellaisen päätöksen, että asukkaat hoitavat itse pihojen kunnossapidon.

Niin että onko minkälaisia kokemuksia tällaisista toimikunnista? Etenkin kun puheenjohtajana on kaikentietävä päällepäsmäri. Voiko se oikeasti toimia ja mistä kaikista asioista tuollainen toimikunta voi päättää?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erosi vuoden jälkeen. Tuulinen paikka, josta ei saa palkkaa ja puhelutkin joutui maksamaan itse.

Noin ei voi toimia.

Mitään ei voi pyytää tekemään ja huollot soitat ihan itse, mutta et tietenkään sano niistä puheenjohtajalle, riita ei kannata.

Yksi pj yritti tuota huolto juttua, mutta ei sitä kukaan totellut.

Pj ei saa ottaa valtaa käteen, eikä antaa määräyksiä miten toiset asukkaat toimii.

Tässä on nyt kyse pj asiattomasta vallankäytöstä ja soita isännöitsijälle, niin laittaa pj kuriin.

se kun on vaan naapurilta kuultu juttu. Mua ei niin ole ohjeistettu.

Pääsääntöisesti mua on naurattanut koko juttu, mutta se haravointijuttu nosti mun karvat pystyyn. No, enpä ole juuri kotosalla ja johan ne huoltoyhtiön miehetkin tulee kohta niiden puhaltimiensa kanssa.

Vierailija
2/9 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukastoimikunta on periaatteessa hyvä juttu koska siinä aktiiviset ja talkoohenkiset ihmiset voivat paljonkin vaikuttaa talon viihtyvyyteen ja saada tehdyksi asioita joita muuten ei tee tai joiden eteen ei asioita aja kukaan.

Kaikki mitä talkoilla tehdään (pihan hoito ym) säästetään talon kuluissa ja sitä kautta vuokrissa. Ja onhan se siisti piha joka tapauksessa kaikkien etu, siistiä sotketaankin vähemmän.

Mutta tiedottaa pitäisi paremmin! Ja ymmärrän että ärsyttää kun jotkut ovat yhtäkkiä hääräämässä kuninkaan elkein, mutta yritä antaa mennä toisesta korvasta ulos ja iloitse siitä että jotkut jaksavat puuhata. Haravoi jos haluat, jos et niin sano että "nyt en ehdi, en tiennyt että pensaan leikkaamisesta seuraa minulle velvotteita, muuten olisi voinyt lykätä asiaa" ;-)

Se, että huoltopyynnöt menevät asukastoimikunnan kautta on oikeasti hyvä systeemi JOS se saadaan toimimaan ja kaikki siihen mukaan. Monet huoltopyynnöt ovat turhia, esimerkiksi joku "ovi ei mene kiinni" (potkitaan lumet välistä niin menee) tai "pesukone ei toimi" (käytetään oikein niin toimii). Ja on hyvä jos jollakulla talon asioista välittävällä on käsitys siitä millasiia vikoja ja kuinka usein talossa on ja mitä ilkivaltaa tms tapahtuu, jotta voivat sitten myös miettiä miten asiaa parannettaisiin tulevaisuudessa. Isännöitsijää ei tällainen kehittämiostyö yleensä kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukastoimikunnan tehtävä on olla viestinviejä asukkaiden ja vuokranantajan välillä, eli edistää asukasdemokratiaa. Jokainen saa siihen kuulua halutessaan.

Olen itse kuulunut asukastoimikuntaan, ja minusta se on ihan hyvä juttu. Saimme joka vuosi vuokranantajalta (säätiö) tietyn summan rahaa, jolla järjestimme yhteisissä tiloissa mm. kerhotoimintaa iltapäivisin koululaisille kun koulut alkoivat, ja lapsille järjestettiin tapahtumia, joiden tarkoitus oli tutustuttaa vanhemmat toisiinsa yleisen viihtyvyyden ja lasten turvallisuuden parantamiseksi. Aikuisille järjestettiin grilli-iltoja sekä peli-iltoja vasta asuntoihin muuttaneille opiskelijoille, jotta tutustuvat toisiinsa.

On ihan oikeasti hyvä, että asukastoimikunnassa joku tietää, mikä kaikki on alueella rempallaan, koska perinteistä talonmiestä ei enää ole, ja huoltoyhtiö voi vaihtua jatkuvasti. Asukastoimikunta voi myös sitten välittää viestiä eteenpäin, jos joki homma ei toimi - asiat korjataan nopeammin kuin jos yksittäinen asukas valittaisi.

Tiedotuksen täytyy kuitenkin olla tehokasta. Ei ole suuri vaiva ylläpitää nettisivuja ja jakaa jokaiseen huoneistoon lappu jossa on perustiedot asukastoimikunnasta. Ja ap voi lakata huolehtimasta; kun puheenjohtaja on vuoden, pari kuunnellut valituspuheluita mitä ihmeellisimmistä asioista, häntä ei tosiaan kiinnosta enää olla oma-aloitteinen. ;) Siperia opettaa...

Mutta ap, voisit laittaa nämä kysymyksesi ihan suoraan asukastoimikunnalle ja pyytää että lisäisivät tiedottamista. Varsinkin alussa asukastoimikunnalla voi olla niin paljon puuhaa homman käynnistämisessä että eivät hoksaa tällaista asiaa.

Vierailija
4/9 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan positiivisena asiana minäkin tuota toimikuntaa pidän, jos se vaan toimii. Kaupungin vuokratalo on kyseessä. Taloyhtiö on todella viihtyisä ja hyvinhoidettu jo ennen toimikuntiakin, aktiivisia asukkaita siis löytyy. Asukkaiden vaihtuvuus on minimaalista, vanhimmat asukkaat ovat varmaan asuneet yhtiössä sen valmistumisesta (80-luvulla) asti. Itse olen tuossa nyt viisi vuotta ollut ja olisikohan peräti 5 asuntoon (40 asuntoa kokonaisuudessaan) tullut uudet asukkaat :)

Itse en ole mihinkään talkoisiin osallistunut, mutta innokkaita tuntuu riittävän. Vähän vaan kauhistuttaa, että toimikunnan yliaktiiviset jäsenet alkavat oikeasti käskyttää. Itse kun asun mielelläni vuokratalossa juuri sen takia, että mun ei tarvitse tehdä mitään "ylimääräistä".

Itse kyllä koen mielekkäämäksi sen, että soitan suoraan huoltoyhtiöön jos asunnossani jotain huollon tarvetta ilmenee, ei naapureiden tarvi tietää koska mulla on joku ongelma. Yleisten tilojen huoltopyynnöt toimikunnan kautta on eri asia, niistä voin vaikka käydäkin ilmoittamassa toimikunnalle.

Vierailija
5/9 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap voi lakata huolehtimasta; kun puheenjohtaja on vuoden, pari kuunnellut valituspuheluita mitä ihmeellisimmistä asioista, häntä ei tosiaan kiinnosta enää olla oma-aloitteinen. ;) Siperia opettaa...

Se on nyt ihan elementissään, aiemmin ei ole ilmeisesti saanut ääntään tarpeeksi kuuluviin. Onpa jo ehtinyt tehdä sellaisenkin päätöksen, joka ajoi vaan kyseisen henkilön omia etuja. Tosin joutui sen myöhemmin pyörtämään. Mutta täytyykin keksiä jotain hyviä valituksen aiheita :)

En mä voi nyt näitä asukastoimikunnalta kysyä, kun pakoilen, etten joudu haravanvarteen :D

Vierailija
6/9 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se asukastoimikunnan pj:kö se sitten tulee ensin katsomaan että onkos sitä pesukonetta käytetty oikein? Tai mitä sinne viemäriin on tungettu? No thanks!

Vierailija
7/9 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin joskus VVO:n asukastoimikunnan pj.

Ja tuo kertomasi käytös on tyrmistyttävää pj:ltä!

Ensinnäkin huoltopyynnöt (oli kaupungin tai VVO:n talo) menevät aina suoraan huoltoyhtiöön. As.toimikunnalla ei siinä välissä ole yhtikäs mitään tekemistä.

Asukastoimikunnan tarkoitus on ensisijaisesti parantaa yhteisöllisyyttä, ja yhdessä miettien parantaa asumismukavuutta sekä osallistua YHTEISTEN alueiden kunnossapitoon (talkoot) jne.

Kannattaisiko tuosta kyseenalaisesta toiminnasta ilmoittaa vuokranantajalle (kaupunki) sillä he ovat viimekädessä vastuussa siitäkin toimielimestä.

Vierailija
8/9 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten tarvittaessa olla isännöitsijään yhteyttä. Isännöitsijä on onneksi sellainen asioihin tarttuva nuori mies, että sen kanssa saa asiat aina hoidettua.

Sen verran on pakko kertoa tuosta ainoasta "pöytäkirjasta", että purskahdin nauruun (samoin kuin lapseni), kun luin, että uima-altaan tai trampoliinin hankkimisesta pihalle on luovuttu turvallisuussyistä. Kuka ihme sellaista on edes ehdottanut? Niin että terveisiä vaan naapureille :)

Vierailija
9/9 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erosi vuoden jälkeen. Tuulinen paikka, josta ei saa palkkaa ja puhelutkin joutui maksamaan itse.

Noin ei voi toimia.

Mitään ei voi pyytää tekemään ja huollot soitat ihan itse, mutta et tietenkään sano niistä puheenjohtajalle, riita ei kannata.

Yksi pj yritti tuota huolto juttua, mutta ei sitä kukaan totellut.

Pj ei saa ottaa valtaa käteen, eikä antaa määräyksiä miten toiset asukkaat toimii.

Tässä on nyt kyse pj asiattomasta vallankäytöstä ja soita isännöitsijälle, niin laittaa pj kuriin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän