Suomalaisvanhemmat ovat kuin rupusakkia
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194696204136/artikkeli/psykologi%20pah…
Saksassa vuosia asuneena vahvistan, että Tahkokallio puhuu asiaa. Saksassa ei tulisi kuuloonkaan jättää alle 16v yksin kotiin (paitsi jos perhe on ongelmaperhe eli siis rupuporukkaa).
Samoin nuoriso ei hillu illalla ja viikonloppuisin kaupungilla (ellei ole rupusakkia).
Eikä nuoret ole kaupungilla humalassa (ei edes rupusakin lapset).
Kommentit (37)
* eskari-ikäinen : kännykän kanssa 1km säteellä kodista, pyörällä / jalkaisin / skeitillä - vastaa puhelimeen jos kuulee / muistaa. Usein haeskellaan naapurustosta kun ei vanhemmat tiedä missä on.
* 2. luokkalainen. Iltapäivisin yksin 13 - 17. Käyttää vapaasti nettiä, meikkaa, saa itse käydä omilla rahoilla (?) kaupassa, kiskalla (nämä erittäin levottomalla ostarilla). Omatoimisesti liikkuu pyöräillen noin 2-3 km säteellä kodista, leikkii joen rannalla, järven rannalla kaveriporukassa. Uimataidoton tietysti, kuten kaveritkin.
* 3.luokkalainen. Liikkuu itsenäisesti kännykän varasassa perheen ollessa huvipuistossa, risteilyllä, hotellissa, jne. Omat rahat mukana (esim. 20 - 40 €). Vapaa puhelimen, netin käyttö. Lisäksi kaikki edellämainitut kohdat.
esimerkki poimittu erittäin hyvästä perheestä, "hyvältä" alueelta.
* eskari-ikäinen : kännykän kanssa 1km säteellä kodista, pyörällä / jalkaisin / skeitillä - vastaa puhelimeen jos kuulee / muistaa. Usein haeskellaan naapurustosta kun ei vanhemmat tiedä missä on. * 2. luokkalainen. Iltapäivisin yksin 13 - 17. Käyttää vapaasti nettiä, meikkaa, saa itse käydä omilla rahoilla (?) kaupassa, kiskalla (nämä erittäin levottomalla ostarilla). Omatoimisesti liikkuu pyöräillen noin 2-3 km säteellä kodista, leikkii joen rannalla, järven rannalla kaveriporukassa. Uimataidoton tietysti, kuten kaveritkin. * 3.luokkalainen. Liikkuu itsenäisesti kännykän varasassa perheen ollessa huvipuistossa, risteilyllä, hotellissa, jne. Omat rahat mukana (esim. 20 - 40 €). Vapaa puhelimen, netin käyttö. Lisäksi kaikki edellämainitut kohdat. esimerkki poimittu erittäin hyvästä perheestä, "hyvältä" alueelta.
asustellaan, joten keskiverto /keskivertoa enempi koulutettua porukka asuu täällää.
tohon lisään jo 3 vuotiaat, jotka juoksenetelevat yksin 500m sisällä alueella, kesäisin aamusta iltaan, nytkin tarhapäivien jälkeen jops klo 20 asti : (
5v alkaen piiri laajenee, ja lapset pyöräilee ja potkualutailee, soittelee ihmisten ovikelloja , menee sisälle sinne minne huolitaan, vanhemmat etsivät sitten illalla mistä lapsensa löytävät : (
ja siitä se piiri laajenee kun eskariin mennään , on känny kyllä käytössä, mutta kuten yllä niin vastaa tai ei ...
eli surullista sakkia omn
Omani ekaluokkalainen ja ei mene ilman lupaa mihinkään, ja kaverille sovitusti ja on soivtun ajan
yksin ei ole koskaan kotona.
itsenäisiä ihmisiä, jotka ajattelevat omilla aivoillaan. Uskoisin sen johtuvan siitä, että suomalaiseen kulttuuriin kuuluu omillaan ja yksin pärjääminen. Jo suht pienet lapset opetetaan luottamaan itseensä: oma apu paras apu. Usein haittapuolena on se, että lasten kesken saattaa vallita viidakon laki, eikä henkistä tukea ehkä saa yhtä hyvin kuin aikuisilta. Silti pidän suomalaislapsia ja nuoria keskimäärin kypsempinä ja luotettavampina kuin nyt esim. saksalaisia tai englantilaisia, joilla voi olla käytöstavat kunnossa, mutta oma itse aivan hukassa, kun siihen ei ole koskaan tarvinnut tutustua.
* eskari-ikäinen : kännykän kanssa 1km säteellä kodista, pyörällä / jalkaisin / skeitillä - vastaa puhelimeen jos kuulee / muistaa. Usein haeskellaan naapurustosta kun ei vanhemmat tiedä missä on. * 2. luokkalainen. Iltapäivisin yksin 13 - 17. Käyttää vapaasti nettiä, meikkaa, saa itse käydä omilla rahoilla (?) kaupassa, kiskalla (nämä erittäin levottomalla ostarilla). Omatoimisesti liikkuu pyöräillen noin 2-3 km säteellä kodista, leikkii joen rannalla, järven rannalla kaveriporukassa. Uimataidoton tietysti, kuten kaveritkin. * 3.luokkalainen. Liikkuu itsenäisesti kännykän varasassa perheen ollessa huvipuistossa, risteilyllä, hotellissa, jne. Omat rahat mukana (esim. 20 - 40 €). Vapaa puhelimen, netin käyttö. Lisäksi kaikki edellämainitut kohdat. esimerkki poimittu erittäin hyvästä perheestä, "hyvältä" alueelta.
ja alkaa jo 3v tuo itsenäistyminen, ulkoillaan yksin
joiden lapset huitelee ties missä. Äidit ajelee autoilla ostoskeskuksista toiseen kun etsivät lapsiaan. Kadullahan ei yhdysvaltalaisteinin tarvitse olla kun saa ajaa autoa ja on isot talot, joissa juhlia.
Älä nyt naiivina kuvittele että enne 21 ikävuotta lapset ovat äidin kanssa kotona. Johan he ovat collegessa opiskelemassa vuosia aiemmin ja juopottelemassa.
<a href="<a href="http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194696204136/artikkeli/psykologi%20pah…" alt="http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194696204136/artikkeli/psykologi%20pah…">http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194696204136/artikkeli/psykologi%20pah…;" alt="<a href="http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194696204136/artikkeli/psykologi%20pah…" alt="http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194696204136/artikkeli/psykologi%20pah…">http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194696204136/artikkeli/psykologi%20pah…;"><a href="http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194696204136/artikkeli/psykologi%20pah…;" alt="http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194696204136/artikkeli/psykologi%20pah…;">http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194696204136/artikkeli/psykologi%20pah…; Saksassa vuosia asuneena vahvistan, että Tahkokallio puhuu asiaa. Saksassa ei tulisi kuuloonkaan jättää alle 16v yksin kotiin (paitsi jos perhe on ongelmaperhe eli siis rupuporukkaa). Samoin nuoriso ei hillu illalla ja viikonloppuisin kaupungilla (ellei ole rupusakkia). Eikä nuoret ole kaupungilla humalassa (ei edes rupusakin lapset).
Taalla on lakisaateiset kotiintuloajat niita vanhempia varten jotka eivat saa jalkikasvuaan kuriin, sheriffi saa. Ikaraja on 21v.,ei paivaakaan aikaisemmin.
16-17v? t. rupuäiti
viikoiksi, jos lastenhoito ei ole kunnossa? Voisihan sitä sopia välillä jotain yökyläilyjä kavereiden luokse, niin että muu perhe pääsisi jonkun verran reissaamaan.
Nyt liitteessä oli pari vuotta sitten ihan sairas juttu tästä, yläasteikäisiä oli jätetty kaupunkiin, kun vanhemmat oli mökillä, ja lapset sitten valvoivat ja ryyppäsivät yöt ja nukkuivat päivät.
Olen lukenut Winterhoffin kirjoja ja olen samaa mieltä. Mutta tässä on ongelma eri! Siis täysin eri. Ja täällä Saksassa varmaan häiriintyneitä lapsia riittää.
Mutta ns. parempien perheiden lapsista pidetään mielestäni täällä eri lailla huolta kuin Suomessa (ja rajat ovat myös huolenpitoa).
alku, joka on 3kk lähtien alettu riepotteleen päiväkodista päiväkotiin. Eskari-ikäiseksi tultuaan 50 eri naista ollut hoitajana! Illat yksin kun vanhemmat harrastaa tai on palavereissa. Kesät ja v-loput mummolassa tai jos kuuluu exien ja nyxien perheisiin niin ties vaikka missä! Kännykkä saatu jo synnytyslaitokselle!
Pidä mitä pidät! Tein jonkun aikaa puh.haastattelua eräälle yritykselle iltaisin. Kuinka usein törmäsinkään pelokkaaseen pikkulapseen joka oli YKSIN kotona. Kuiskivat mulle puhelimeen pelätessään kummituksia ja et joku tulee. Siinä minä sitten pyysin laittaan valot joka huoneeseen ja radion tai tv:n auki. Sanoin myös ettei tarvinnut pelätä kun naapurit vieressä eikä ovea tarvii avata.
Näitä lapsia opetetiin tehokkaasti luottamaan itseensä. Todellakin! Sanoisin et vieras täti tunsi tässäkin tapauksessa paremmin lapsen kuin omat vanhemmat. Omalle vanhemmalle ei sanota miten pelkää kun pitää miellyttää heitä.
PELKO ei kasvata mitään itseluottamusta se JÄRSII itseluottamusta. En millään olisi päässyt näistä lapsista eroon kun juttua riitti tuntemattomalle tädille. Niin julmaa!
Oma 4-vuotiaani ei ulkoile kerrostalomme pihalla, koska siellä riehuvat vuotta tai kahta vanhemmat "itsenäiset" pojat. Näillä on pokkaa tulla aikuisen viereen puhumaan "homoista" ja hakemaan selvästi siis huomiota, oli tilanne mikä tahansa. Raivostuttaa ja surettaa näiden puolesta, mutta sille tielle en lähde että alkaisin paimentamaan muiden lapsia kun omassakin on tarpeeksi tekemistä.
Eilen metrossa joku parikymppinen kundi repi irti tarraa seinästä, jossa oli ohjeet hätätapauksen varalle. Melkein nousin ylös ja menin sanomaan valitut sanat herralle, mutta sitten tajusin ylihitaasta käytöksestä että tyyppihän_oli_aineissa. En ottanut turpasaunan riskiä ja annoin asian olla.
Suomalaiset lapset ja nuoret, etenkin pojat, ovat pahasti heitteillä. Nuorisotyö ei meinaa tavoittaa heitä, omat vanhemmat antavat liikaa vastuuta ja vapauksia liian nuorena.
Koska isukit suorittaa ja harrastaa. Ja pitäähän sitä tavaraa ostaa ettei tartte kohdata omia lapsiaan.
16-17v? t. rupuäiti
viikoiksi, jos lastenhoito ei ole kunnossa? Voisihan sitä sopia välillä jotain yökyläilyjä kavereiden luokse, niin että muu perhe pääsisi jonkun verran reissaamaan. Nyt liitteessä oli pari vuotta sitten ihan sairas juttu tästä, yläasteikäisiä oli jätetty kaupunkiin, kun vanhemmat oli mökillä, ja lapset sitten valvoivat ja ryyppäsivät yöt ja nukkuivat päivät.
koko kesä kaupungissa jos teini halua tehdä töitä? Ja aika paha on ryypätä kaiket yöt kun joutuu heräämään töihin joka aamu. Toki on teinejä joita ei voi jättää kotiin edes yhdeksi yöksi, meidänkin perheessä on yksi sellainen. Meillä myös naapurit ja mummo katsovat perään, kerrostalossa kun asutaan ja soittelevat herkästi minulle, yhtään järjestyshäiriötä ei ollut kun kotiuduimme 20 päivän päästä. Koti oli siisti ja työpaikka tallella, oli käynyt myös kaverin pikkuveljen rippijuhlissa auttelemassa ja stadikalla monta kertaa. Ruokarahat olivat riittäneet hyvin.
Koska isukit suorittaa ja harrastaa. Ja pitäähän sitä tavaraa ostaa ettei tartte kohdata omia lapsiaan.
on 7 lasta ja nämä ekaluokkalaiset pyörivät sitten aamusta iltaan kavereiden kotona, kukaan ei kysele päivän aikana perään jne. On vaan todettu, että "mulla on niin monta lasta että saavat opetella peinestä pitäen itsenäiseksi" ja "kyllä ne pärjää"
välittäminen ja hänen asioistaan ja hyvinvoinnistaan huolehtiminen olisi jokaisen vanhemman velvollisuus. Mutta minusta oikea kasvatusmuoto on se, jossa nuori kokee että hänestä välitetään, ja hän saa ohjausta ja rajojakin, mutta myös vapautta ja vastuuta. Itse olen ollut mielelläni kotona yksin iltoja 7v. lähtien, eikä ole pelottanut vaan olen nauttinut itsenäisyydestä. Toisaalta vanhemmat olivat myös paljon kotona, koska olivat maanviljelijöitä.
Täällä pk-seudulla en ehkä laske pientä lasta yksin ulos, korkeintaa 5-v. voisin päästää taloyhtiön pihalle. Olen huomannut että läheisellä asuinalueella on melko pieniäkin lapsia kavereineen ulkona, 5-v ainakin olen nähnyt pyöräilemässä siellä... Vaikea tietää oliko kyseisillä lapsilla hyvät vanhemmat, vai saavatko elää kuin pellossa. Toisaalta on äärettömän hienoa että lapset saavat leikkiä vapaasti ulkona, koska harvoissa paikoissa se on enää mahdollista. tuolla asuinalueella ei ole autoteitä ja on iso puistoalue ja leikkipuistoja, eli suht turvalliselta vaikuttaa. Jos joku on nähnyt dokkarin "Leikin loppu", niin tiedät mitä tarkoitan. Vapaata leikkiä lapsiporukassa ilman aikuisten valvontaa ei juuri enää löydy, surullista.
16-17v? t. rupuäiti
viikoiksi, jos lastenhoito ei ole kunnossa? Voisihan sitä sopia välillä jotain yökyläilyjä kavereiden luokse, niin että muu perhe pääsisi jonkun verran reissaamaan. Nyt liitteessä oli pari vuotta sitten ihan sairas juttu tästä, yläasteikäisiä oli jätetty kaupunkiin, kun vanhemmat oli mökillä, ja lapset sitten valvoivat ja ryyppäsivät yöt ja nukkuivat päivät.
koko kesä kaupungissa jos teini halua tehdä töitä? Ja aika paha on ryypätä kaiket yöt kun joutuu heräämään töihin joka aamu. Toki on teinejä joita ei voi jättää kotiin edes yhdeksi yöksi, meidänkin perheessä on yksi sellainen. Meillä myös naapurit ja mummo katsovat perään, kerrostalossa kun asutaan ja soittelevat herkästi minulle, yhtään järjestyshäiriötä ei ollut kun kotiuduimme 20 päivän päästä. Koti oli siisti ja työpaikka tallella, oli käynyt myös kaverin pikkuveljen rippijuhlissa auttelemassa ja stadikalla monta kertaa. Ruokarahat olivat riittäneet hyvin.
Tuossa iässä pitää kyllä jo puhua nuorista ja tuon ikäinen ei kyllä tarvitse mitään lastenhoitajaa enää!! Haloo.. Itse olen 16v muuttanut pois kotoota silloisen poikaystäväni kanssa yhteen opiskelija-asuntoon, opiskelin lukiossa, tein iltaisin töitä ja elin normaalia elämää. Loin itselleni uraakin opiskelujen jälkeen, 28v. menin kihloihin nykyisen mieheni kanssa, 29v naimisiin ja saatiin ensimmäinen lapsi. Nyt oon 30v. ja hoitovapaalla lapseni kanssa. Onko siis vanhempani rupusakkia koska ei pitäneet minua väkisin kotona, vaan antoivat minun elää elämääni? Vai koska minä hoidin pikkusisaruksiani 13v-> sen sijaan että olisio ollut lapsenvahti.. Kukaan meistä sisaruksista ei ole örveltänyt kännissä kadulla, itse en ole koskaan polttanut tupakkaa, mutta siis rupusakkia vanhempamme ovat, koska ovat jättäneet meidät yksin alle 16v:nä... hohoh---
Mielipide on jokaisella, kuten persereikäkin :)
Kyllä monet suomalaiset näkee ongelman mutta mitä sitten? Täällähän on toinenkin paha ongelma. Täällä ei saa sanoa tai puhua totta! Täällä ollaan kaikkien kavereita ja hys hys hys hys kuten sinäkään et ole uskaltanut sanoa sitä ääneen:))