ruoka, mikä kelpaa meidän kaikille lapsille,
on jauheliha-perunasoselaatikko
mikä teillä menee taaperosta teiniin?
Kommentit (13)
lapset 3, 8 ja 16. Eilen söimme ravintolassa, tänään tonnikalapastaa sitruunaoliiveille, meillä syödään monipuolisesti hummuksesta, tofuun, keittoihin, jauhelihaa, moussakaa, sinihomejuustoa, silliä, juustoja ja oikeastaan mitä vaan. Kaikki eivät aina tykkää katkaravuista, mutta kaikki muu käy.
Teen usein tulisia tai eksoottisia ruokia.
Syön itsekin aina melkein kaikkea, paitsi ostereita.
tomaattikeitto, lasagne, spagetti ja tomaattikastike (jauhelihalla tai ilman), kasvissosekeitot, useimmat wokit ja pataruuat.
Olennaisinta ovat ainekset: nuorin nyrpistelee kesäkurpitsalle, 7 v parsakaalille, 11 v syö kaikkea ja 14 v ei tykkää kypsennetystä kaalista.
Lapset 4, 7, 11, 14
pasta bolognese on maistunut kaikille 1v iästä alkaen, yli 40v syö myös samaa sujuvasti ja kaikki muut siltä väliltä.
Toinen varma ruoka meillä on kala, ihan sama onko keittoa, paistettua vai pastakastikkeessa.
on kolme ruokaa joista kaikki (2) lasta pitää. Soija-tomaatti kastike ja spagetti, soija-makaronilaatikko ja soijapullat.
Luonnollisesti usein siis syödään ruokaa, josta joku ei kovin paljon pidä. Toinen lapsistamme pitää lähinnä vain kala- ja kasvisruoista. Toinen taas liharuoista. Soijarouhe kelpaa molemmille.
kaikki peruskotiruoka uppoaa melkein kaikille, kuopus ei tykkää oliiveista (kuten en itsekään)eikä kaikista juustoista ja esikoinen karsastaa vähän perunaa, kun sitä ei meillä juurikaan syödä. meijän perusarkiruokaa, joka maistuu, on esim.
tomaatti-pasta-papukeitto, pinaattikeitto, tofuwokki, soijarouhebolognese, tortillat, salaatit (laitetaan esim. juustoja, pähkinöitä, mangoa, papuja ja kaikenlaisia kasviksia), soijarouhe-pinaattilasagne, kikhernecouscous ja juustoinen kasvispasta. oikeastaan kaikki valmistuvat vartissa, uunijutut paistuvat läksyjen teon ja siivoamisen aikana.
meidän lapset tykkää kaikesta mitä teen.
Pitäisikö olla vain muutamia juttuja jotka kelpaavat kaikille?
Meillä lapsilla ikähaitari on 3v - 15v ja aikuiset siihen päälle ja syömme lähes vain ja ainoastaan kaikille sopivaa ruokaa oli se sitten tomaatti-mozzarellasalaattia, sitruunakanaa lohkoperunoilla ja höyrytetyillä kasviksilla, itsetehtyä pizzaa aurajuustolla ja valkosipulilla tai katkarapukasaria. Ihan vain esimerkkeinä.
spagetti ja jauhelihakastike.
Hyvänä kakkosena tulee paistettu ahven.
pastavuoka.Toinen hyvä on itse tehty pestokastike pastan kanssa.
Outo ajatuskin että melkein kaikki ei sopisi. Meillä on helpompi listata mistä kukin ei pidä kuin mitä kukakin suostuu syömään:
- esikoinen (7v) ei pidä höyrytetystä ruusukaalista, kaikki muu käy
- kuopus (3v) ei pidä (vielä) kovin chilisestä ruoasta tai lehtisalaatista, kaikki muu käy
- mies ei pidä vuohenjuustosta
- minä en pidä graavikalasta
Siinäpä ne ovat. Luultavasti tuoreet osterit yms. eivät menisi lapsille mutta eivät kyllä minullekaan. Kaikki perusruoka mitä nyt voi kuvitella syövänsä kotona tai ravintolassa käy noita muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
-Muussi ja nakkikastike
-Muussi ja uunilenkki
-Perunat ja munavalkokastike
-Tortillat
-Kala kaikissa muodossa
-Makaronilaatikko
-Ranskalaiset ja nakit
-Äyriäiset (tai noh, kuopus ei vielä ole saanut)
-Itse tehty pitsa
-Itse tehdyt hodarit ja hampurilaiset
-Lämpimät voileivät
Mä en passaa, jos ruoka ei maistu, ei ole pakko syödäkään, mutta en tee uutta ruokaa sen takia.