neuvolan neuvot - eipä kannattanut uskoa
Tyhmää kyllä, uskoin kun neuvolan täti käski jo toista kertaa lopettamaan yöimetyksen kun vauva oli n. 6kk. Varoitti että pari yötä varmaan huutaa, mutta kolmantena jo varmaan nukkuu.
Ei nukkunut. Lähes viikon yritin ja lapsi huusi, lähes tauotta. Heräili myös päiväunilta lähes samantien, oli todella rauhaton päivällä ja yöllä, kunnes olin niin väsynyt että luovutin.
Täti varoitti, että hankin nyt vaikeuksia itselleni, lapsi ei suosiolla luovu tissistä kun sitä noin helposti saa. Väsyn ja vieroittaminen on entistä vaikeampaa.
Kuinkas kävi? Vähän reilu vuoden ikäinen lapsi sai vielä iltatissiä nukkumaan mennessä ja pari kertaa yötissiä. Muutama viikko sitten kokeilin vähentää yötissiä ja kun rauhoittaminen tutin ja nallen avulla sujui niin helposti, jätin yöimetyksen pois. Viikko sitten lapsi lakkasi huolimasta iltatissiä, joten nukuttaminen on sujunut ilman sitä siitä lähtien.
Ei kannata pakottaa lasta sellaiseen mihin se ei ole vielä valmis ja tarpeeksi kehittynyt. Kaikkia neuvoja ei voi soveltaa kaikkiin vauvoihin. Äiti tuntee lapsensa paremmin kuin neuvolan täti. Neuvoja voi kysyä mutta kaikkea ei kannata sellaisenaan uskoa. Ensikertalaisena tulee uskottua kaikenlaista liian helposti, siksi halusin kertoa tämän jos joku painii saman ongelman kanssa. Te kokeneemmat mammat tietysti ajattelette, että asia on itsestäänselvyys mutta ei se kaikille ole varsinkaan ensimmäisen lapsen kanssa.
Kommentit (45)
Olen neuvolassa työssä ja tiedän, että periaatteessa meidän täytyisi neuvoa noin. Mielestäni se tuottaa useimmille äideille vaan turhaa stressiä -lisäksi edellyttää todellakin, että vauvalla on vähintään 5-6 ateriaa päivällä, että hän on yöllä todellakin kylläinen. Muuten en tuota asiaa edes ota puheeksi tai ilmaisen, että voisi koettaa päästä eroon, en todellakaan painosta siihen ketään.(edellyttäen, että lapsi todellakin syö päivällä tarpeeksi!!) Mielestäni tuossa vaiheessa ei siihen vielä ole kiirettä. t.th
että tuosta syystä jätät kaikki ohjeet väliin. Kyllä neuvolasta saa paljon hyviäkin neuvoja -myös imetykseen, väitän näin. t.th
puolivuotiaana ja olen nauttinut hyvin nukutuista öistä kun vauva nukkui omassa sängyssä pitkät yöunet.
Mutta olenkin huono äiti kun taapero ei roikkunut perhepedissä tissillä parivuotiaaksi.
Minä aloitin puolivuotiaana ruokien maisteluttamisen vauvalla. Siihen samaa sykkyyn en halunnu heti yösyöttöjen vähentämistä (ellei lapsi ois itse niistä luopunu). 8kk:n iässä alettiin opetella omassa pinnasängyssä nukkumista (täällä oltiin harjoiteltu nukkumista jo päiväunilla, mutta yöt vauva nukkui meidän pedissä). Eli uniriepu ja maitopullo aamuneljän aikaan astui kuvioon tuolloin.
1,5-vuotiaana lopetti yömaidon juomisen (tätä ennen puolen vuoden ajan joi yömaidon silloin tällöin loppua kohden harveten.
Minusta meidän tapa oli hyvä. En ole rasittunut enkä ollut väsynyt. Totuttelujakso kesti noin kolme päivää ja pari viikkoa takkuili alkukankeuksineen kunnes oppi tuohon omaan sänkyyn ja tissin sijasta yömaidon saamiseen.
syö niin kauan öisin kun saa rintamaitoa. On pitänyt paikkaansa meillä ja olen imettänyt kumpaakin lasta lähes kaksivuotiaiksi. Ovat sitten syöneet 2-3 kertaa yössä siihen asti.
Kuulostaa hullulta joidenkin korvissa, mutta ei se minua niin haitannut. Kotiäitinä kun olin, ja pärjään aika vähillä unilla. Aion imettää tätä kolmattakin pitkään yötä päivää:)
...antibakteerisia ainesosia, mm. entsyymejä jotka estävät laktoosia hajoamasta jo suussa, ja laktoferriiniä joka suojaa hampaita. Laktoferriiniä lisätään myös joihinkin hammastahnoihin. Rintaa imettäessä nänni ja maitosuihku tulee ihan suun takaosaan eikä välttämättä osu ollenkaan hampaisiin, toisin kuin pullosta juodessa. Rintaa imiessä maidon tulo vaatii enemmän työtä ja imemistä, eikä suuhun valu maitoa vaikka lapsi nukahtaisi, jos hän ei enää ime ja niele. Pullosta voi valua maitoa suuhun lapsen nukahdettua, ja maito jää hampaiden kanssa kosketuksiin.