neuvolan neuvot - eipä kannattanut uskoa
Tyhmää kyllä, uskoin kun neuvolan täti käski jo toista kertaa lopettamaan yöimetyksen kun vauva oli n. 6kk. Varoitti että pari yötä varmaan huutaa, mutta kolmantena jo varmaan nukkuu.
Ei nukkunut. Lähes viikon yritin ja lapsi huusi, lähes tauotta. Heräili myös päiväunilta lähes samantien, oli todella rauhaton päivällä ja yöllä, kunnes olin niin väsynyt että luovutin.
Täti varoitti, että hankin nyt vaikeuksia itselleni, lapsi ei suosiolla luovu tissistä kun sitä noin helposti saa. Väsyn ja vieroittaminen on entistä vaikeampaa.
Kuinkas kävi? Vähän reilu vuoden ikäinen lapsi sai vielä iltatissiä nukkumaan mennessä ja pari kertaa yötissiä. Muutama viikko sitten kokeilin vähentää yötissiä ja kun rauhoittaminen tutin ja nallen avulla sujui niin helposti, jätin yöimetyksen pois. Viikko sitten lapsi lakkasi huolimasta iltatissiä, joten nukuttaminen on sujunut ilman sitä siitä lähtien.
Ei kannata pakottaa lasta sellaiseen mihin se ei ole vielä valmis ja tarpeeksi kehittynyt. Kaikkia neuvoja ei voi soveltaa kaikkiin vauvoihin. Äiti tuntee lapsensa paremmin kuin neuvolan täti. Neuvoja voi kysyä mutta kaikkea ei kannata sellaisenaan uskoa. Ensikertalaisena tulee uskottua kaikenlaista liian helposti, siksi halusin kertoa tämän jos joku painii saman ongelman kanssa. Te kokeneemmat mammat tietysti ajattelette, että asia on itsestäänselvyys mutta ei se kaikille ole varsinkaan ensimmäisen lapsen kanssa.
Kommentit (45)
Itse ohjaan aina 8kk vauvojen kanssa, että nyt yöimetystä voisi lopettaa. Se on NEUVO. Kukin tekee sitten miten kullekin perheelle parhaiten sopii.
kirjoitti kyllä että 6kk iässä jo toistamiseen pyydettiin yöimetyslopettamaan. Lua ap teksti ensin ;)
Oletko sä vuoden verran imettänyt pari kertaa joka yö?
Mutta mitä ihmeellistä tässä nyt olisi? Tarkoititko miten joku jaksaa herätä kaksi kertaa yössä vuoden ajan? Siinä ei kyllä ole mitään ihmeellistä. Itse olen herännyt viimeiset 3,5v joka yö vähintään kerran, useimmiten jotain välillä 2-15.
ettei niitä neuvolan neuvoja kannata kovin tosissaan kuunnella.
Nyt mulla on jo kolmas lapsi menossa imetyksessä, ja nyt osaan jo olla kuuntelematta neuvolaa liikoja. Ja nyt huomaan, että olen tyytyväinen itseeni, että jo esikoisen kohdalla osasin pitää pääni monessa asiassa. Mutta kyllä ne neuvolan neuvot silloin nosti todella ison stressin moneen kertaan ja aivan turhaan. Ilman sitä stressiäkin olisin pärjännyt oikein hyvin.
Se taitaa kuitenkin olla toisin päin. Tutti on sen tissin korvike eikä toisin päin. Tissi on biologiaa ja tutti on ihmisen keksimä korvike tissille.
Vauva oli tasan 6kk kun neuvolan täti kehotti lopettamaan yöimetyksen.
Lapsi ikänsä ollut todella huono nukkuja, heräsi välillä jopa puolen tunnin välein huutamaan.
Imetin monta kertaa yössä.
4kk neuvolassa terkka sanoi että iltapuurot nyt rutiiniksi niin loppuu se yökukkuminen. Vauva kasvoi yläkäyrillä pelkällä täysimetyksellä enkä nähnytr aiheelliseksi aloittaa puuroja.
6kk neuvolassa täti oli sitä mieltä että nyt yötissi pois ja sitä puuroa.
Aloitin vellit eikä mitään vaikutusta. Jatkoin imettämistä öisin.
8kk neuvolassa täti järkyttyikun kerroin vieläkin imettäväni öisin. Ja kun kuuli että yöt ovat edelleen hyvin risaisia niin totesi vaan että "kuule ei tohon auta enää kun huudattaminen. Laitat vaan lapsen sänkyyn ja kun se yöllä alkaa huutamaan niin annat vaan huutaa. Ei se kauan jaksa huutaa. Ja joka ilta/yö vähemmän aikaa. Viikossa kyllä tajuaa ettei tissiä tule.. Kyllä ton nyt on loputtava. Ja omaan sänkyyn nukkumaan jo. Eihän se muuten opi ikinä nukkumaan itsekseen( nukuimme perhepedissä)".
Kyllä mulla loksahti suu auki.
Katsoin parhaaksi olla noudattamatta tädin neuvoja.
Nyt poika 1,3vuotta ja nukkuu omassa "isojen lasten sängyssä" joka on kiinni meidän sängyssä. Ei yleensä heräile, välilla saa kauhukohtauksia öisin, n 2kertaa kk.
Lopetin yöimettämise kun poika oli 9,5kk, ilman huudattamisia, pojan omasta aloitteesta ja yöheräilyt vähenivät.
Meillä on kolme lasta. Esikoinen ja kuopus ovat nukkuneet omissa sängyissään n.9kk iästä lähtien - yösyömisten loppumista en muista, mutta imetin vain max 6kk (ei siksi että olisin itse halunnut lopettaa, vaan kun ei vaan vujunut). Keskimmäinen sitävastoin "roikkui tissillä" usein, kunnes vuoden iässä lopetin (olin raskaana). Sen lisäksi hän käytännössä nukkui perhepedissä 3-vuotiaaksi, eli pidempään kuin nuorempi sisaruksensa. Lapset kun voivat olla kovin erilaisia samassakin perheessä.
puolivuotiaana ja olen nauttinut hyvin nukutuista öistä kun vauva nukkui omassa sängyssä pitkät yöunet.
Mutta olenkin huono äiti kun taapero ei roikkunut perhepedissä tissillä parivuotiaaksi.
aluksi useamminkin. lapsi nukkuu vieressä. Laitoin vaan tissin suuhun ja nukahdettiin siihen molemmat. En kokenut erityisen rasittavana. Lapsi heräilee kyllä vieläkin kerran, pari yön aikana vaikka ei syökään. Useimmiten nukahtaa heti uudestaan, samoin minä.
ikäisenä ja nautin todella hyvin nukutuista öistä. Mutta olen kai laiska äiti kun halusin öisin nukkua, enkä tunkea tissiä suuhun perhepedissä vuosikausia.
Minulle sopi tämä vallan mainiosti. Minua ei kiinnostanut heräillä vielä 3 vuotiaan lapsen kanssa temppuilemaan vaan olen halunnut itsekin nukkua ja samoin opettaa lapset nukkumaan öisin.
Joku toinen taas tykkää kuppasta yökaudet ja passata lastaan ja se on silloin hänelle ok. Saa ainakin hyvän ja marttyyriäidin maineen kun voi valittaa joka paikassa kun vielä parivuotias imee tissiä yökaudet ja niin väsyttää ja elämä on kamalaa.
Meillä on kolme lasta. Esikoinen ja kuopus ovat nukkuneet omissa sängyissään n.9kk iästä lähtien - yösyömisten loppumista en muista, mutta imetin vain max 6kk (ei siksi että olisin itse halunnut lopettaa, vaan kun ei vaan vujunut). Keskimmäinen sitävastoin "roikkui tissillä" usein, kunnes vuoden iässä lopetin (olin raskaana). Sen lisäksi hän käytännössä nukkui perhepedissä 3-vuotiaaksi, eli pidempään kuin nuorempi sisaruksensa. Lapset kun voivat olla kovin erilaisia samassakin perheessä.
puolivuotiaana ja olen nauttinut hyvin nukutuista öistä kun vauva nukkui omassa sängyssä pitkät yöunet.
Mutta olenkin huono äiti kun taapero ei roikkunut perhepedissä tissillä parivuotiaaksi.
Tai että heräilin hänen temppuiluunsa? Toki heräilin silloin kun kokeilimme nukkumista omassa sängyssä, mutta vierekkäin nukuimme molemmat hyvin. Enkä tehnyt itsestäni marttyyria. Mutta olen kai laiska äiti kun halusin öisin nukkua, enkä ravata temppuilevan neidin huoneessa montaa kertaa yössä vuosikausia. Katsos - olen herkkäuninen ja pikkuneiti myös, joten molemmathan siinä valvottiin öisin kun yritettiin omaa sänkyä / omaa huonetta. Ja arvaapa kuka lapsistamme edelleenkin herättelee 1-3 kertaa yössä? Tuo samainen keskimmäinen, vaikka on jo hiukan vanhempi ja hyvän aikaa nukkunut lastenhuoneessa muiden kanssa.
Ai niin - et toki väittänytkään että _minä_ olisin imettänyt, mutta kunhan kommentoin kun olit viestiäni lainannut...
ikäisenä ja nautin todella hyvin nukutuista öistä. Mutta olen kai laiska äiti kun halusin öisin nukkua, enkä tunkea tissiä suuhun perhepedissä vuosikausia.
Minulle sopi tämä vallan mainiosti. Minua ei kiinnostanut heräillä vielä 3 vuotiaan lapsen kanssa temppuilemaan vaan olen halunnut itsekin nukkua ja samoin opettaa lapset nukkumaan öisin.
Joku toinen taas tykkää kuppasta yökaudet ja passata lastaan ja se on silloin hänelle ok. Saa ainakin hyvän ja marttyyriäidin maineen kun voi valittaa joka paikassa kun vielä parivuotias imee tissiä yökaudet ja niin väsyttää ja elämä on kamalaa.
ja selosti juurta jaksaen, että yöimetys ei aiheuta reikiintymistä. Se on vanha harhaluulo. Samalla lusikalla syöttäminen, pussailu ja yöllä korvikkeen syöttäminen aiheuttaa.
En kuunnellut neuvolaa tuossa kohtaa minäkään ja imetin pitkään, ja kyllä ne lapset sen tissi syönnin lopettaa jossain vaiheessa.
Olen kuullut noin sanottavan useasti, mutta kukaan jolta olen kysynyt, ei ole osannut kertoa, miksi. Miten äidinmaidon sisältämä sokeri on hampaille vähemmän haitallista kuin korvikkeen sisältämä? Pitäisikö tässä nyt olla sitten huolissaan, kun syötän vielä 9kk ikäiselle yhden korvikesyötön yössä?
sankariäiti
Mutta mitä ihmeellistä tässä nyt olisi? Tarkoititko miten joku jaksaa herätä kaksi kertaa yössä vuoden ajan? Siinä ei kyllä ole mitään ihmeellistä. Itse olen herännyt viimeiset 3,5v joka yö vähintään kerran, useimmiten jotain välillä 2-15.
Kyllä pidän itseäni sankariäitinä. Nämä 3,5v. eivät ole olleet helpot. Pidän kyllä myös hyvin monia muita äitejä sankariäiteinä. Melkeinpä kaikki hyvin hommansa hoitavat äidit ovat sankareita.
Ehkä suivaannuin turhan herkästi kun olen tässä viime aikoina kuunnellut kaveriani joka on niiiiin väsynyt 3kk ikäisen lapsensa kanssa, joka herättälee, iik, 3h välein.
Vaan streptococcus mutans -bakteeri, jonka voi saada pusuttelusta ja käyttämällä samaa lusikkaa TOISTUVASTI, ja jatkossa laiminlyömällä suuhygienian, jos bakteeritartunta on saatu. Nuorella hammaslääkärillä ei tainnut vielä hirveästi kokemusta olla :)
sankariäiti
Kyllä pidän itseäni sankariäitinä. Nämä 3,5v. eivät ole olleet helpot. Pidän kyllä myös hyvin monia muita äitejä sankariäiteinä. Melkeinpä kaikki hyvin hommansa hoitavat äidit ovat sankareita. Ehkä suivaannuin turhan herkästi kun olen tässä viime aikoina kuunnellut kaveriani joka on niiiiin väsynyt 3kk ikäisen lapsensa kanssa, joka herättälee, iik, 3h välein.
Eli kaverisi ei saisi olla väsynyt?
jos tarvitsette imetysneuvoja, tukea, mielipiteitä, niin ottakaa yhteyttä imetystukilistaan. Itse sain hienot neuvot, ja en mitään fanatisointia mihinkään suuntaan. Voin suositella lämpimästi.
ainakin 11/22. En pidä itseäni sankarina enkä myöskään marttyyrinä tilitä kaikille jotka haluaa kuunnella tarinaa yöheräilystä. Päin vastoin, pidin itseäni huonona äitinä kun en jaksanut yrittää ja saanut lastani lopettamaan yösyömistä, vaikka "lapsi pärjää jo ilman ruokaa yöllä". Mutta meillä nousi tuosta neuvosta johtuen hetkeksi aikamoinen helvetti, kun lapsi huusi tuntikausia yöllä ja oli väsynyt päivällä nukuttuaan vain pari tuntia, eikä nukkunut siis päivälläkään kuin n. vartin ja heräsi paniikki-itkuun. Olin jo tosi väsynyt kun tajusin että nyt täytyy kuunnella omaa tunnetta ja lapsen viestiä eikä neuvolan tätiä. Ja huom lapsi ei vieläkään nuku heräämättä koko yötä vaikka syöminen on loppunut.
Onnittelut niille joilla on helpompi lapsi. En pidä teitä huonompina äiteinä vaikka olette päässeet helpommalla. Ja nostan hattua niille jotka ovat jaksaneet viikkokausia kestävää kirkumista ja saaneet lapsen omaan sänkyyn ja luopumaan tissistä huudosta huolimatta. tsemppiä myös tuleviin taisteluihin.
AP(joka on myös 21)
ja poika lopetti omatoimisesti tissin syönnin kokonaan 13kk iässä. Sitä ennen oli ensin jättänyt päivätissin pois, sitten aamutissin ja lopuksi iltatissin.
Kuopus on nyt 12kk ja saa vielä iltatissin ja varhaisaamiaisen ehkä viiden maissa aamulla. Kyllä se lopettaa sitten, kun siltä tuntuu :) Ja söi muuten yöllä vielä parikin kertaa muutama kuukausi sitten.
Kumpikaan ei ole tuttia käyttänyt, ja silti näyttäisi vielä pääsevän tissistä eroon.
Siksi äidinmaito ei siis rasita hampaita. korvikkeen maitosokeri alkaa sensijaan pilkkoutua jo suussa ja se on siis hammaspeikkojen namia.
maito kuin maito sisältää maitosokeria eli laktoosia. Tuli se sitten tissistä tai pullosta, niin ihan samalla tavalla se elimistössä hajoaa.