Ekaa lastaan odottavan pohdintoja.
Kenen pitäisi hoitaa lasten ongelmat ja kaikki paha olo? Mitä hittoa te olette tekemässä vanhempina, naapureina, ystävinä ja aikusina. Minkälaista teidän lasten elämä on?
Vanhempien kuulee usein vetoavan siihen, ettei heidän kontrollinsa ulotu kodin seinien ulkopuolelle, olette passiivisina maailman vietävissä, toteatte vain tapahtuneen.
Voisiko teiltä kysyä, miksei teidän kantti riitä sanomaan, että sinä tulet kotiin kymmeneltä, vaikka muut tulisivat neljältä yöllä.
Kommentit (5)
ja oikeastaan kaksikin (13- ja 14-vuotiaat) ja kyllä meillä riittää kantti sanomaan että sinä tulet kotiin X-aikaan riippumatta kavereiden kotiintuloajoista tai niiden puutteesta.
palataan asiaan, kun teillä on teini talossa
Etkö voi äitinä tehdä mitään, että raivoisa teinikapina välttämätön osa tervettä kehitystä?
Ahmiiko kännäyskulttuuri auttamattomasti lapsiuhreja. Oletko niitä äitejä, jotka ostaa lapselle alkoholia. Päästätkö teini-ikäisten bileisiin, vaikka tiedät, että siellä käytetään alkoholia.
Etkö voi äitinä tehdä mitään, että raivoisa teinikapina välttämätön osa tervettä kehitystä?
Ahmiiko kännäyskulttuuri auttamattomasti lapsiuhreja. Oletko niitä äitejä, jotka ostaa lapselle alkoholia. Päästätkö teini-ikäisten bileisiin, vaikka tiedät, että siellä käytetään alkoholia.
Itse olen "jo 35v" ja edelleen muistan kyllä kaikenmaailman kikkakepposet, joilla rajoja venyteltiin ja paukuteltiin. Kerittiin kännätäkin, vaikka kotiintuloaika oli klo 22 ja kiltisti mentiin kotiin siihen aikaan. Piti vaan aloittaa riittävän aikaisin. Ja bileisiinkin kerkis ihan hyvin. Ei niistä pippaloista yleensä vanhemmille kerrottu edes... Äiti ei ostanut kaljaa, eikä viinaa. Kyllä niitä hakijoita löytyi ihan aina muualtakin. Varsinaista viikkorahaakaan en itse saanut koskaan, mutta pitkin viikkoa säästeltiin laatikon nurkkaan pennosia sieltä ja täältä niin kauan, että kasassa oli (yleensä melko tarkalleen) summa joka tarvittiin 6-8 kaljaan ja röökiaskiin.
Vanhemmat eivät tänäkään päivänä tiedä puoliakaan. Nykyään on paljon helpompaa, kun kaikilla on kännykät ja kaikki. 20 vuotta sitten liipastettiin missä liipastettiin. Porukka, jossa pyörin oli ISO ja ikähaarukka 13-25 vuotta. Siinä vaiheessa, kun täysi-ikäiset lähti baariin, meni alaikäiset kotiin tai jäätiin kylille notkumaan.
Itse en osta. Asia joka on itsestäänselvyys, mutta se ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys neljäsosalle vanhemmista.