maitoallergia epäily
meillä siis epäillään allergiaa vauvalla.
olen ostanut nutrilon peptiä apteekista törkeään hintaan 50€ purkki jossa 800g
nyt saatiin resepti maitoon mutta saako reseptillä ostettua halvemmalla kun ei ole vielä erityiskorvattavaa lausuntoa saatu.
samalla tavalla siis kun lääkkeistä eli taitaa olla 42 prossaa se allennus.
vai onko sama ostanko ilman reseptiä vai reseptin kanssa tuon maidon.
siis onko hinta sama?
Kommentit (11)
saa kelan päätöksen sen saa halvemmalla. Tosin tuo almiron peptikään ei käynyt meidän pojalle. Nutrilon soija kävi ja se on vielä halvempaa ja menee samalla korvauksella.
pelkällä reseptillä ei sitä halvemmalla saa! :(
korvaa ne mitä olet itse ostanut kun säilytät kuitit. Meiän pojalle ei mikään muu ollu hyvä on kun neoncate, ihan kalleimmasta päästä. oli niitä sitten kiva itse maksella huonolla rahatilnteella vielä. yhestä purkista tulee n. 2.7 litraa j yksi purkki maksaa noin 83e
ja se korvausprosentti oli muistaakseni 72%
imetät ja olet maidottomalla dieetillä. Näin mentiin miedän maitoallergisen vauvan kanssa yli vuoden ikään. Mutta oli kyllä itsellä juustoa ikävä...
eri apteekin maitoja altistusten aikana (siis ennen kun sai kelakorvauksen) muistaakseni allergialistan kautta. Siellä monet joilla siis kelakorvaus on myivät ylijäämä purkkejaan. Ainakin kolme vuotta sitten.
Apteekin erityismaitovalmisteista, kuten Nutrilon Peptistä saa kelakorvauksen siitä päivästä lähtien, kun tuo erityiskorvatta lausunto on toimitettu Kelaan. Eli ette saa reseptillä maitoa sen halvemmalla, jos maitoaltistusta ei ole vielä tehty ja lausuntoa ei ole saatu. Pelkkä kotialtistus ei riitä lääkärin lausuntoon, vaan korvike on altistettava lääkärin valvonnassa.
Korvattavuus alkaa siis siitä päivästä kun lausunto on Kelalla, ei lausunnon kirjoittamispäivästä tai postituspäivästä (siksi kannattaa viedä eikä lähettää).
Lausunnon saatuanne viette sen Kelaan ja siitä päivästä lähtien reseptillä ostetuista maidoista saa korvauksen. Käytännössä aluksi maksatte maidosta täyden hinnan apteekkiin ja lähetätte Kelalle kuitit, maksuerittelyn (saa apteekista automaattisesti) ja korvaushakemuksen ja korvaus tulee sitten jälkikäteen.
Myöhemmin (1-2kk lausunnon lähettämisen jälkeen) saatte postitse uuden kelakortin, jota näyttämällä saatte maidon apteekista suoraan edullisempaan hintaan (eli apteekki perii kelalta kelan osuuden jälkikäteen). Erityiskorvikkeissa Kelan osuus on tuon lausunnon jälkeen 70% luokkaa eli korvaus on parempi kuin normilääkkeissä.
t.Allergisen äiti
imetät ja olet maidottomalla dieetillä. Näin mentiin miedän maitoallergisen vauvan kanssa yli vuoden ikään. Mutta oli kyllä itsellä juustoa ikävä...
samoin kävi mulla.
Lisäys edelliseen. Alla olevassa linkissä vielä sama Kelan kapulakielellä:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/080304091438LK?OpenDocument
t.Allergisen äiti
niin ja reseptiin lääkäri on kirjottanut sairaudenhoito.