Kerrotko rehellisesti alkoholinkäytöstäsi?
Täällä kun palstalaiset tuntuvat useimmiten ottavan vain sen yhden saunasiiderin, mutta kummasti vaan alkoholi alkaa olla naistenkin kuolinsyiden kärjessä.
Minä olen itse juonut ihan liikaa, siis todella paljon. Siksi tein pari vuotta sitten sen pakollisen ratkaisun, ettei enää tippaakaan. Ei ole yhtään hassumpi tapa elää ja minulle kuitenkin se ainoa mahdollisuus. Muuten olisi lähtenyt henki.
Kommentit (19)
En edes kuohuviinilasillista. Oma ratkaisuni, johon vaikutti ongelmallinen juomiskäytös. Kummasti sen juomattomuuden syytä vain pyritään tivaamaan. Ikään kuin sen viinan juonti kuuluisi pakollisena jokaisen elämään.
Itsekin olen hurjina sikkuvuosina juhlinut lähes joka viikonloppu ja usein viikollakin. Nyt on vuosi mennyt ilman alkoholia raskaudesta johtuen. Ja senkään jälkeen en ole känniä ottanut. Maksimi illan aikana taitaa olla kaksi siideriä ja lasi viiniä.
Muutenkin rauhoitin sinkkuilun jälkeen alkoholin käyttöä huomattavasti. Kahdesti kuussa ja ei juurikaan koskaan muistia pois tai edes karpulaa seuraavana aamuna.
Kaikki kyllä huomaa etten juo, mutta syyn kerron vain harvoille. Olen alkoholisti enkä voi juoda yhtään.
mulla menee yleensä n. 7-10 annosta viikossa (ei kerralla). Pe-la menee yleensä 2-4 annosta per päivä, käytännössä 1-2 lasia viiniä ruuan kanssa ja illalla leffaa katsoessa 1-2 annosta alkoholia.
Eikä hävetä, enkä pidä toimintaa lapsille haitallisena ;)
Juon siis kerralla mieluiten enemmän kuin naiselle sallitun viisi annosta. Ja mieluiten joka viikonloppu :)
Toisaalta ei mun ole kyllä kenellekään tarvinnut kertoa sen kummemmin asiasta.
Nautin hyvästä viinistä ja avecitkin yms. menee. Ei joka päivä, ei edes joka viikko tai kuukausi. Tilanteiden ja tapahtumien mukaan. Minulla ja meillä siihen kuuluu aina myös sosiaalinen kanssakäyminen.
Kotoa on opittu "sivistynyt" alkoholin käyttö, ja en nyt mitenkään brassaile.
kertaan viikossa. Suvussa on paljon alkkiksia, joten tein päätöksen. Juon silloin tällöin sen saunasiiderin ja kerran pari vuodessa voin juoda enemmänkin. Hyvin on pitänyt vuosikausia. Joskus on ollut pari vuottakin kunnon kännin ottamisella.
viime aikoina. 35-vuotiaaksi olin "raivoraitis". Nyt ikää kohta 40v ja juon keskimäärin yhden siiderin illassa. Viikonloppuna ostan joskus viinipullon ja nautin sen tai sitten 2-3 siideriä. Pelkään alkoholisoituvani.
=D
No teininä, 16-20 vuotiaana siis, tuli vedettyä miltei joka päivä viinaa. Alkoholiongelmaa siis oli ilmassa. Sitten tuli pitkä tauko jolloin en juonut oikeastaan mitään, kunnes tuli ero ja se kierre alkoi taas eli siinä 21-22-vuotiaana.
Kunnes sitten otin ja rakastuin, kihlauduin ja lopulta raskauduin ja nykyään juon kännit ehkä joka toinen kuukausi.
Mulla vaan tuo viinankäyttö meinasi vetää huumeisiinkin kun olin nuori. Lääkkeitä ja viinaa tuli vedettyä sekaisin ja silloin tällöin maria. Onneksi pidin siinä mielessä pääni että vahvempiin huumeisiin en koskenut. Enää ei tee edes mieli lääkkeitä, välttelen jopa särkylääkkeitä.
Mutta nykyään siis olen kohtuukäyttäjä ilmeisesti alkoholin suhteen. Useimmiten olen kyllä niin väsynyt ettei sitä yhtäkään tule otettua. Nyt on muuten niin että on mennyt puolisen vuotta viime känneistä. =)
NÄin on ihan hyvä mulle.
ehkäpä 2 siideriä vuodessa. Tai 2 viiniä vuodessa. Tai skumppalasillinen jossain häissä.
Eli en juo. En vaan tykkää mausta :(
Syön mieluummin suklaata eli olen suklaaholisti :) Onneksi kuitenkin normaalipainoinen sellainen!
=D
No teininä, 16-20 vuotiaana siis, tuli vedettyä miltei joka päivä viinaa. Alkoholiongelmaa siis oli ilmassa. Sitten tuli pitkä tauko jolloin en juonut oikeastaan mitään, kunnes tuli ero ja se kierre alkoi taas eli siinä 21-22-vuotiaana.
Kunnes sitten otin ja rakastuin, kihlauduin ja lopulta raskauduin ja nykyään juon kännit ehkä joka toinen kuukausi.Mulla vaan tuo viinankäyttö meinasi vetää huumeisiinkin kun olin nuori. Lääkkeitä ja viinaa tuli vedettyä sekaisin ja silloin tällöin maria. Onneksi pidin siinä mielessä pääni että vahvempiin huumeisiin en koskenut. Enää ei tee edes mieli lääkkeitä, välttelen jopa särkylääkkeitä.
Mutta nykyään siis olen kohtuukäyttäjä ilmeisesti alkoholin suhteen. Useimmiten olen kyllä niin väsynyt ettei sitä yhtäkään tule otettua. Nyt on muuten niin että on mennyt puolisen vuotta viime känneistä. =)
NÄin on ihan hyvä mulle.
Raskauden aikana en juonut, enkä ekaan puoleen vuoteen, koska imetin. =)
kesällä on lipsunut siihen "kerran viikossa" kännit (n. 4 siideriä) -tasoon. Nyt syksyllä varmaan vähenee n. kahdesti viikossa kännit (yhä tuo n. 4 siideriä on minulle tarpeeksi) -tasolle.
Tarkoititko että "nyt syksyllä varmaan vähenee n. kahdesti KUUKAUDESSA kännit"? =)
viime aikoina. 35-vuotiaaksi olin "raivoraitis". Nyt ikää kohta 40v ja juon keskimäärin yhden siiderin illassa. Viikonloppuna ostan joskus viinipullon ja nautin sen tai sitten 2-3 siideriä. Pelkään alkoholisoituvani.
Alkoholisoituminen tapahtuu hitaasti ja salakavalasti. Ehdottaisin ihan muutaman kuukauden tipatonta jaksoa ja jos et pysty olemaan sen aikaa juomatta niin ammattiapua.
Itse olen toipunut alkoholisti ja tiedän sen helvetin, siksi tämä ihan ystävällisenä neuvona, ei saarnana :)
Juodaan viikonloppuisin miehen kanssa ruoalla pe ja la iltaisin viinipullo puoliksi ja lauantaisin vielä päälle molemmat pari saunaolutta eli tuolloin päivän alkolimäärä on se 4-5 annosta. Muutoin ei viikolla juoda käytännössä ollenkaan, paitsi jos on joku iltakekkerimeno.
Olen elämäni aikana juonut itseni humalaan vain muutamia kertoja, enkä yleensä siedä suuria alkoholimääriä kerralla vaan oksentelen silloin helposti. Tuo 4-5 annosta kerralla on ehdoton kattomäärä.
Lapsi on joka toinen viikonloppu isällään, ja kyllä mä silloin olen yleensä humalassa, molemmat illat. Lomalla meni useampi päivä viikosta tissutellessa, kun lapsi oli isällään silloin pidempään. Käytän kuitenkin enimmäkseen kohtuudella, mutta noin kerran kuussa överit, joista en kyllä kerro.. Läsnä olleet näkevät, mutta en brassaile esim. Facessa lähteväni ryypiskelemään! =p Lisäksi joskus tapahtuu niin, että olen pe tiettyjen ystävien kanssa ulkona, lauantaina kysellään tekstereitse kuulumisia ja vointeja ja että kaikilla on kaikki ok. Niin valitellaan krapulaa ja väsymystä ja "tänään aikaisin nukkumaan", no mutta mäpä innostun sitten lähtemään toisten kavereiden (eri porukoita) ulos, enkä niille erikseen mainitse olleeni juuri ed. iltana ulkona.. Eli on tässä vähän salailun makua, mutta toisaalta, eipä se kellekään kuulu. Lapsen kotona ollessa en juo.
Koska olen aika sinut sen asian kanssa.
Joskus (juhlapyhät, sopiva kaveriporukka, eri ihmiset eri päivinä pyytämässä viihteelle) saatan ottaa pari, jopa kolmekin päivää peräkkäin, mutta sitten taas vastaavasti olen viikkokausia ilman tippaakaan alkoholia.
Eikä ole mitään syytä salailla kumpaakaan asiaa.
en käytä alkoa, ei kiinnosta eikä viinakset maistu hyvälle
kesällä on lipsunut siihen "kerran viikossa" kännit (n. 4 siideriä) -tasoon. Nyt syksyllä varmaan vähenee n. kahdesti viikossa kännit (yhä tuo n. 4 siideriä on minulle tarpeeksi) -tasolle.