Kauhea hinku juoksemisen aloittamiseen, mutta
miten saisin aloitettua sen niin, etten kahden kerran jälkeen totea olevan liian rankkaa? Porin juoksukoulu taas näytti sellaiselta matelemiselta, että mennee hermot ;) Olisi kiva kuulla jos joku rapakuntoinen on päässyt alusta yli ja juokseen nyt pitkiäkin lenkkejä. Miten aloitit, kuinka nopeasti kunto koheni jne?
Kommentit (9)
Olen rapakunnossa ja jo parin viikon harjoittelun jälkeen olen huomannut edistystä. Olen aina inhonnut juoksemista mutta nyt tuli joku pakottava tarve aloittaa lenkkeily. Hymyillen olen tullut lenkin jälkeen kotiin. Suosittelen http://kuntoplus.fi/liikuntasuunnitelma/5-kilometrin-juoksuohjelma
ja niistä alat vähitellen juosta. Kunnosta riippuen se matka tietekin. Kohta voit jo tehdä niin että ensin vaikka kävelet ja sitten juokset kotiin. Mutta se peruskunnon luominen on tosi tärkeää. JA toiseksi, on parempi että tottuu siihen pitkään lenkkiin ja tekemään rauhassa sitä itsekseen mikä voi olla etenkin seurallisille joskus vaikeaa jos ei ole tottunut itsekseen harrastamaan.
Lisäksi tee pari kertaa viikossa lihaskuntoliikkeitä, itsellä tuli aloittaessa tehtyä se virhe että lisäsin kyllä juoksua koko ajan ja alkuvaiheessahan se tuntuu mahtavalta kun pystyy lisäilemään kilometrejä. Mutta lihakset eivät pysy perässä ellei myös niitä trenaa muuten. Eli pohkeet varsinkin mulla.
Muista ettei hätäilemällä tapahdu kuin vahinkoa, tee lenkeistä itsellesi tapa.
ja niistä alat vähitellen juosta. Kunnosta riippuen se matka tietekin. Kohta voit jo tehdä niin että ensin vaikka kävelet ja sitten juokset kotiin. Mutta se peruskunnon luominen on tosi tärkeää. JA toiseksi, on parempi että tottuu siihen pitkään lenkkiin ja tekemään rauhassa sitä itsekseen mikä voi olla etenkin seurallisille joskus vaikeaa jos ei ole tottunut itsekseen harrastamaan.
Lisäksi tee pari kertaa viikossa lihaskuntoliikkeitä, itsellä tuli aloittaessa tehtyä se virhe että lisäsin kyllä juoksua koko ajan ja alkuvaiheessahan se tuntuu mahtavalta kun pystyy lisäilemään kilometrejä. Mutta lihakset eivät pysy perässä ellei myös niitä trenaa muuten. Eli pohkeet varsinkin mulla.
Muista ettei hätäilemällä tapahdu kuin vahinkoa, tee lenkeistä itsellesi tapa.
fillaroinut ja polkenut crosstrainerilla, enkä aio punttitreeniä jättää pois. Kiitos kuitenkin vastauksesta!
t.ap
Noiden alun pikkulenkkien lisäksi voit toki harrastaa jotain muutakin liikuntaa. Tuossahan totutetaan nivelet, lihakset ja jänteet uuteen elämään.
ohjeiden mukaisesti. Ensin harkitsin treenin aloittamista tyyliin neljännen viikon kohdalta suoraan, mutta päätin malttaa mieleni. Juuri samoista syistä, kuin sinullakin, eli vedän alun muuten aina liian rankasti ja kipeydyn, minkä seurauksena taas turhaudun.
Minulla on erityisiä ongelmia polvieni, sekä niskan kanssa, minkä takia en halua ruveta nyt revittelemään.
Nytkin minulla on ohjeiden mukaisesti meneillään 2 juoksuvapaata päivää, mikä on todella turhauttavaa, mutta uskon ohjelmaan ja annan nyt lihaksilleni rauhan, jotta jaksan taas ylihuomenna jatkaa. Ensi viikosta tuleekin jo selvästi rankempi!
On ollut ihanaa ja itselleni kannustavaa seurata siinä toisessa linkissä muiden edistymistä, siksi jaksan yrittää itsekin=)
No tässä on pari ohjelmaa:
http://www.rovaniemimarathon.com/tiedostot/12-vkon-harjoitusohjelma-kym…
http://www.juoksufoorumi.fi/vb/content.php?81-puolimaraton-läpi_1
Jos peruskunto on ok, miksei aloittaisi vaikka jälkimmäisestä.
Vuosi sitten en jaksanut juosta kuin sata metriä, nyt menee 10 kilometriä helposti. Aloitin juoksemisen pururadalla, jossa juoksin ensin esim. 5 minuuttia, sitten kävelin ja sitten taas juoksin toiset 5 minuuttia. Vähitellen jaksoinkin juosta koko 2 kilometrin pururadan kokonaan. Siitä sitten pikkuhiljaa aloin lisätä sekä juoksuaikaa että -matkaa. Tärkein asia, jonka olen huomannut on, että ei se matkan pituus tapa, vaan se vauhti. Eli alussa melkein kävelyvauhtia ja kunnon kasvaessa vauhtiakin voi sitten lisätä. Tsemppiä, juokseminen on parasta, mitä voi housut jalassa tehdä!
Asiaan tuli parannus kun hankin sykemittarin.
siitä oli patteri loppu.. Mutta aikaa sain menemään reilun 4km lenkkiin 40 min ja en edes kävellyt yhtään... Mutta tästä tää lähtee. Tänään salille ja jos huomenna sitten uudestaan tuo sama lenkki.
t.ap