Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PAKOTANKO 1,5-vuotiaan hampaidenpesuun vai pidänkö taukoa??? HELP!!

Vierailija
06.09.2011 |

Ihan järkyttävää taistelua, pötkii pakoon jo kun näkee harjan. Olen ostanut hyvänmakuisia tahnoja, on muumia ja ties mitä. Ei vaikutusta, ihan hysteerinen parku kun suuta lähestytään. Hampaita ei pitäisi olla juuri nyt edes tulossa, joten en tiedä miksi se harjaus on niiiiin kamalaa. Sama juttu tosin kynsien leikkuussa, mutta sen teen vaan väkisin. Se on helpompaa, kun ei tarvitse niin usein pakottaa, mutta tämä hammaskidutus toistuu kaksi kertaa päivässä. ;(( pelkään että lapsen hampaat menevät ihan pilalle, jos en pese niitä ja toisaalta jos pakotan niin jää trauma ja peseminen on koko ajan vain vaikeampaa. Jos en väkisin pidä kiinni ja harjaa, niin saan ehkä pari kertaa sipaistua harjalla jonnekin päin suuta.

Uskaltaisinko pitää ihan vaikka viikon tauon ja antaa lapsen vain järsiä vähän harjaa itse. Ja sitten koittaa taas uudelta pohjalta. Ei auta enää mitkään kutittelut ja muut hassuttelut meillä. Apua?!?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden pesu ei ole asia, josta 1,5-vuotias saa päättää, vaan se on vaan tehtävä.

Itse ehkä tekisin niin, että aamulla saa pestä "itse", eli pureskella sitä harjaa, mutta illalla sitten pesisin kunnolla. Ja hampaiden pesun jälkeen sitten jotain mukavaa yhdessäoloa, että mieli tulee hyväksi.

Vierailija
2/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut asiat on vain tehtävä vaikkei huvittaisikaan. Se kannattaa oppia jo pienenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on krokotiili,jonka hampuja harjataan =9pikkunen saa harjata ja sitten harjataan omat hampaat.voisit illalla harjata jonkun hampaat ja olla ikäänkuin huomioimatta taaperon,se saattaa tepsiä

t.mamma 39

Vierailija
4/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei ihan noin paljoa. Ite tein niin, että pidin taukoa aamupesussa vähän aikaa, mutta iltapesusta olin tarkka. Lapsen täytyy vaan oppia että hampaiden pesu on asia, joka kuuluu elämäään. Nyt lapseni on kaksivuotias ja antaa hyvin pestä hampaat. Tsemppiä teille!

Vierailija
5/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vahva poika ja toinen piti kiinni ja toinen pesi. Oppi sen että tämä tehdään ja nyt ei ole ollut vaikeuksia.

Jos tulee ajoittain kriisi, niin olen antanut "pestä itse" aamulla ja illalla sitten aikuinen pesee.

Vierailija
6/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei pakottaminen auttanut kun miten sitä väkisin saa suuta auki? Meillä auttoi hammaslääkärin neuvo että ottaa käyttöön sähköhammasharjan. Sillä on sujunut paremmin kun niin jännä juttu. Toinen mikä on auttanut niin hammaspeikkojen etsintä. Eli sano että katsotaanko onko peikkoja ja sitten niitä löytyy isoja jotka täytyy heti pestä pois.

Vierailija
7/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama ilta sitten poika näki, kun pesin omat hampaani sähköhammasharjalla ja hän sitten halusi sitä itsekin kokeilla. Nyt on sit hampaat pesty sillä ja ei oo huutoa ja taistelua!

Vierailija
8/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ajassa saa aikaiseksi jo pahan ientulehduksen. Ja sitten se pesu vasta kamalaa onkin.

Vierailija
9/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa iässä ihminen ottaa mallia muista ihmisistä, mieluisissa asioissa varsinkin. Ei minunkaan lapseni hammaspesuista tykännyt, ja se oli sellaista epämääräistä harjalla tökkimistä vaan kun rimpuili vastaan (=teholtaan siis täysin hyödytöntä) mutta kyllä nyt vähän alta 2-vuotiaana ihan vaatii hammaspesun itselleen kun näkee että muutkin pesevät. Asiassa auttaa hurjasti jos lapsella on sisaruksia; anna taaperon nähdä kun sisarusten hampaat pestään/sisarukset pesevät hampaat. Ei todellakaan mitään pakottamista tuon ikäiselle, tuollaisessa asiassa. Hammaskunnon puolesta olisin sen sijaan tarkempi ettei lapsi saa suuhunsa hampaille vahingollisia syötäviä (makeita) ennen kuin hammaspesut onnistuu kunnolla.

Vierailija
10/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni teki myös vaikeimpina iltoina niin, että antoi ensin lapsen pestä isin hampaat ja sitten sopivat, että sen jälkeen isi pesee lapsen hampaat.

Vierailija
11/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on krokotiili,jonka hampuja harjataan =9pikkunen saa harjata ja sitten harjataan omat hampaat.voisit illalla harjata jonkun hampaat ja olla ikäänkuin huomioimatta taaperon,se saattaa tepsiä t.mamma 39

mutta antaapa lapselle kuvan siitä, miten pääsee luistamaan tietyistä asioista kun vaan malttaa kiukutella tarpeeksi.

Ei se lapsi jaksa iänkaiken tuosta pesusta kiukuta, kun siihen ei kiinnitä sen suurempia huomioita tai anna kiukulle periksi.

Vierailija
12/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei maailmaa kaada, mutta toisaalta enpä tiedä, hyödyttääkö se tauko mitään? Jos nuo hoitotoimenpiteet harmittavat, ei se asia siitä muutu, mutta lapsi oppii, että temppuilemalla saa välillä taukoa... En mielestäni ole mikään natsiäiti, mutta jos ei nuo hassuttelut auta, niin raa'asti vaan harjaisin :( On kumminkin tärkeä asia. Ei minunkaan lapsista etenkään esikoinen pidä hampaiden harjaamisesta. On nyt tokaluokkalainen ja hammashoitajan suosituksesta siirryttiin sähköharjaan ja sehän se vasta kamalaa on. Mutta minä harjaan vielä hänen hampaansa (suositus sekin), eikä ole kivaa, mutta en dramatisoi.

Vierailija
13/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä lapsi piittaa myöskään siitä että minä pesen hampaita. Tai siis tykkää katsella kun minä pesen ja "auttaa" siinä, mutta yhtä iso taisto on silti kun on hänen vuoronsa. Sisaruksia ei ole. Tuota sähköhammasharjaa voisi kyllä kokeilla!

Pakottaminen onnistuu vain niin, että lapsi itkee suu ammollaan jo ihan hysteerisenä, jolloin on oikeastaan helppo pestä hampaat, kun suu on auki :( mutta ihan kamalaahan tuollainen on. "Pelkkä" vastustelu onkin hankalaa, koska silloin suu on tiukassa supussa eikä harjaa saa suuhun.

T. epätoivoinen ap

Mieheni teki myös vaikeimpina iltoina niin, että antoi ensin lapsen pestä isin hampaat ja sitten sopivat, että sen jälkeen isi pesee lapsen hampaat.

Vierailija
14/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se sitten aikanaan antaa harjata kunnollakin. Ja leikkimielisyys kehiin, edellä hyviä vinkkejä tulikin. Nämä auktoriteettiongelmaa pelkäävät äidit ovat niitä nuoria äitejä joiden on pakko saada homma tehtyä, vaikka väkisin. Kyllä heidänkin mieli matkan varrella realisoituu että asiat voi tehdä kaikin puolin paremmin tavoin, muutkin kuin hammaspesut.

Vierailija
15/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4 lasta joista 2 ekan kanssa pesu sujui ilman hirvittävää tappelua mutta 2 nuorinta onkin sitten ollut oma lukunsa. Juuri tuossa iässä pesu aiheutti kovat tappelut eikä niitä hampaita saanut pestyä ilman pakkoa. Jonkun aikaa harjaus suoritettiin kummankin osalta aina tarvittaessa kahden aikuisen voimin. Muutama pakkopesukerta saa uhmaikäisen tilapäisesti taas hieman suopeammaksi helpompaankin harjaukseen.

Kuten joku muukin aiemmin sanoi, ei hampaiden pesu ole asia josta tuon ikäinen voi itse päättää. Se on lapsen parhaaksi ja välttämätön asia joka tehdään tavalla tai toisella. Uhmakaudet ja vastustelut tulevat ja menevät, jossain vaiheessa tämän asian kanssa helpottaa ja taistelu siirtyy muille tantereille.

Vierailija
16/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

me teimme niin molempien lastemme kohdalla ja saapa nyt nuoret aikuiset nauttia siitä, ettei ole koskaan ollut reikiä hampaissa.

Vierailija
17/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa valita aina illalla, kummalla harjaa. Hampaiden pesu ja sitten fluoripastilli.

Meillä siis odotti "pastillia" niin kovin, että hampaidenharjauskin onnistui.

Nyt oon yrittänyt etsiä tiimalasia, joka kestäisi minuutin, kaksi. Samalla voisi seurata, kun aika kuluu.

Vierailija
18/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hampaiden hyvä kunto on tosi tärkeää, joten ne pestään sitten jatkossakin. Naapurit ihmetelkööt jokailtaista kirkuna-huutokonserttia, mut meillä harjataan hampaita, huoh.

ap

Vierailija
19/19 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvoi yhdessä tilaisuudessa, että hampaat nyt vaan on pakko pestä. Ota nenästä kiinni niin suu pysyy auki. Ensi tietty puhut ja sitten sanot, et jos et anna niin joudun ottamaan nenästä kiinni, jolloin sun on pakko avat suu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme