sektio vai alakautta?
mitä mieltä olette, kumpi parempi? ja mitä ongelmia sektiosta on teille koitunut?
Kommentit (34)
sektio ja ainoa synnytys siis vielä tällähetkellä minkäolen kokenut. eikä mitään valittamista! leikkaus aamulla, illalla kävelín hieman ja seuraavana päivänä kävelinkin jo yksin osastoilla kun odottelin miestäni ilman kipulääkettä. kyllähän tunsin kipua mutta odotin että siitä tulee paljon pahempaa(mitä ei tullut) ja kipulääkkeitä en pyytänyt. se on jännä kun moni tulee puhumaan supistuksista ja niiden kauheuksista jne. itse en ole supistuksia ikinä tuntenut ja koko synnytys oli kuin unelma! josta jotkut tuntuvat olevan hieman katkeria. itselläni syy sektioon oli vauvan koko(lähemmäksi 5kiloa) ja minun lantionmuotoni
Paitsi että mut leikattiin yöllä ja vähän ehdin supistuksia tuntemaan.. Jos toisen lapsen vielä saan niin toivoisin sen menevän samallalailla.
Asun ulkomailla ja täällä sektion saa valita. Miksi mennä repimään persettään? Ongelmia ei koitunut minkäänlaisia, terveet vauvat ja äiti tulivat sairaalasta kotiin.
Pakollinen sairasvakuutus kattaa nämäkin asiat. Ei täällä makseta lääkkeistäkään mitään, ei edes E-pillereistä. Suomen sairasvakuutusjärjestelmä ei ole mistään kotoisin. Toki voi lisäksi ottaa sairasvakuutuksen ja sitten pääsee yksityissairaalaan, jossa menunkin saa valita. Hoito ei kuitenkaan ole sen kummoisempaa.
mikä takapajula tämä Suomi on!!
Minä en koskaan suostu alakautta synnyttämään, synnytyspelko on niin järjetön! Ahdistaa vain jo etukäteen se tappeluiden määrä minkä joutuu käymään ja painostus alatiesynnytykseen :(
...Ei Suomessakaan ketään pakoteta alakautta synnyttämään..Mutta asiaan,yksi vaikea alatie synnytys takana ja seuraava syntyy parin viikon päästä sektiolla.
Ei ongelmia. Ei niin minkäänlaisia.
Saako vastata alatiesynnytyksen aiheuttamiin ongelmiin?
Saako vastata alatiesynnytyksen aiheuttamiin ongelmiin?
saa!
ja olen alatiesynnytyksen kannalla aina, jos se vaan on mahdollista. Mutta totuus on sekin, että nykypäivänä, kun ihmisten kyky pitää hengissä ja pelastaa kuolemalta kaikki, jotka aiemmin olisivat kuolleet esim. synnytykseen liian kapean lantion tms. syyn vuoksi, on mahdollistanut sen, että nykypäivänä on paljon äitejä, joilla ihan oikeasti on liian kapea lantio tai jokin muu oikea aito syy sille, etteivät he kykene alakautta synnyttämään. Silloin onkin typerää lähteä leikkimään hengellään, kun kerran sektion mahdollisuus on olemassa.
Ja myönnetään, että sen verran epäluomumamma olen, että kivunlievityksessä olen aina turvautunut siihen kaikkein "pahimpaan" vaihtoehtoon eli epiduraaliin.
tehty hätäsektio. Vaivoja:
episiotomia, jonka arpi vaivaa vielä 14 vuoden jälkeenkin.
isotyrä sektiohaavassa, ei voi leikata
Luulin että sektio tehdään jos siihen on joku pakollinen syy muuten aina alatiesynnytys.
oli minun kohdallani paras vaihtoehto kummallakin kerralla. Ei komplikaatioita ja olen muutenkin tyytyväinen. Lapset terveitä.
kiireellistä sektiota. Kiinnikkeitä ja vatsakipuja. Viimeisimmästä jo 3 vuotta ja edelleen jatkuu.
Kahden synnytyksen, toinen alakautta ja toinen sektio, jälkeen sitä mieltä, että sektio ehdottomasti!!! Mutta!
haluaisin NIIN kovin "normaalin" synnytyksen, pääsis itse suihkuun ja kävelemään hetikohta, saisi syödä normaalisti heti ja ennen kaikkea: saisi sen vauvan heti viereensä. Eikä olis niin kovat kivut.
Tähän mennessä mitään noista en oo kokenu kummassakaan synnytyksessä, ja taas raskaana ollessa haaveilen että normaalisynnytys olisi kolmannen kohdalla mahdollinen. Mutta riskit on minulle kovat alatiesynnytyksessä ja vauvan koosta riippuen myös vauvalle, eikä varaa ole enää tapahtua mitään vahinkoja itselle alakertaan, sen verran tuhoisa oli eka synnytys. Joten, todennäkoisesti se sektio sitten kuitenkin on parempi vieläkin, ellei hyvin pieni vauva ole tulossa ja hyvin hyvin ajoissa.. jota ei sitäkään kyllä toivoisi..
Käy välillä kyllä vähän kateeksi niitä, jotka kehuskelevat miten ihana on kun synnyttää alakautta ja sen vauvan saa viereen ja miten sen jälkeen toipuu jne..
Ei mitään pysyvää haittaa, ei tikkejä, ei arpia. Kaikki ennallaan.
todella pieleen mennyt alatiesynnytys ja pitkä toipumisaika. Ja sektio, mistä olin kipeä tasan yhden aamupäivän, ei komplikaatioita ja nopea toipuminen. Seuraavakin tulee sektiolla.
no se riippuu niin äidistä kun lapsen koostakin ja yllätys yllätys synnytyksen kulusta.
Minulle henk.koht parempia ovat olleet sektiokokemukset. Alatiesynnytys kesti liian kauan, lapsi kuoli siihen ja runsaan verenvuodon, repeämien ym takia toipuminen kesti kauan. Sektioiden jälkeen toipuminen oli nopeaa.
ja olin todella kipeä ekat pari päivää, en pystynyt liikkumaan en hoitamaan vauvaa, pelkkä ylösnousemisen ajattelu pyörrytti. kaikkein kurjinta oli se etten saanut heti vauvaani rinnalleni ja maito ei nousuut riittävän nopeasti.
noin kuukausi meni ennen kuin oikeasti koin että olin synnyttänyt lapseni ja että hän todella on minun. olisin niin kovasti halunnut synnyttää alakautta!
Mulla ei noussut maito rajun alatiesynnytyksen jälkeen ollenkaan, vauvasta tuli pullovauva. Sen sijaan onnistuneen sektion jälkeen imetys onnistui ilman poppakonsteja. Olin hereillä (spinaali) sektiossa ja mies nosti vauvan rinnalleni heti heräämössä.
olin niin lääketokkurassa ja valvonut 40 tuntia putkeen etten olisi vauvaa voinut viereeni ottaa. lisäksi tärisin kuin horkkatautinen..
Ilman muuta luonnollinen synnytys jos vaan onnistuu.