"Olla rennosti vaan kotona" - mahdottominta ikinä pikkulasten kanssa!
Onko muilla samaa? Meillä on varsin vilkkaat pienet lapset 1v ja 3v ja mikä hirveintä ja mahdottominta niin "olla vain kotona tekemättä mitään sen kummempaa". Tämä tarkoittaa sitä, että lapset hyökkivät toistensa päälle, isompi kamppaa pienempää, sotkevat leluja, tappelevat, isompi kitisee ja pienempi itkee jatkuvasti jostain. On selvästi helpompaa lähteä aina jonnekin lasten kanssa, tai että toinen vanhemmista keksii isommalle jotain, toinen hoitaa pienempää. Harmittaa, kun tuntuu että tuntikin "vapaata olemista" tarkoittaa hirveää stressiä ja hermostumista kun lapset saavat kaikesta hässäkän pystyyn. Miten te kulutatte aikaa, kun ei aina jaksaisi leikkipuistossakaan...
Kommentit (9)
No meillä isompi on vähän liian innokas "hoitamaan" pienempää - keksii kaapata syliin ja rutistaa niin että toista sattuu tai alkaa kammeta sängyn päälle tms. tai sitten toinen kiskoo lelua toiselta ja pieni kellahtaa huutaen kumoon. Aina jotain tällaista. Ja hyppivät mun päällä jos koitan loikoilla..isompi mankuu mitä voisi tehdä.
samanikäiset. kyllä ne tappelee ja kitiseekin, mutta myös leikkivät yhdessä sekä ovat omissa touhuissa.käydäään paljon koko sakilla puistossa, ulkona pääsee vieläkin helpommalla. isompi leikki toisten kanssa ja mä valvon nuoremman touhuja samalla voi vaihtaa pari sanaa muiden aikuisten kanssa. käydään myös kävelyllä ja metsässäkin.
toivotaan että teillä tuo on joku välivaihe.
meillä leikkii vanhempi ensin vajassa tunnin ja pienempi olkkarissa. Tunnin kuluttua isompi siirtyy makkariin ja pienempi vajaan. Itse pystyn tekemään mitä itse tahdon.
Tollasta se on meilläkin, 2,5v kaksoset talossa.
sellaista se vaan on. Ja voin kertoa (molempia kokeneena) etta pienten lasten aitina ja tyossakayvana on viela huomattavasti vahemman "rentoa oleilua". Eli ei se nyt paljon tuon rennommaksi mene, ehka ap:n pitaisi hiukan laskea odotuksia tuon rennon oleilun osalta?
enkä tunnista kertomaasi tilannetta. Meillä saisin kaikessa rauhassa löhöillä sohvalla vaikka 2 tuntia ilman että mitään muuta kamalaa tapahtuisi kuin että leluja olisi ympäriinsä. Tai tarkentaen leluja olisi pitkin olohuonetta, jossa minäkin olen.
Meillä lapset eivät lyö toisiaan, kamppaa tai potki. Itkua ja kitinää on lähinnä silloin, kun kuopuksella on nälkä tai väsytys.
Ihan ensin miettisin, miksi lasten pitää satuttaa toisiaan. Monessa perheessä tuo on ihan OK, suorastaan siihen kannustetaan, mutta itse en hyväksy väkivaltaa.
meillä ihan kannustetaan keskinäiseen väkivaltaan, ja siksi meillä tapellaan.
eiköhän lapset ole erilaisia ja osa koettelee välejään rajummin kuin toiset.
Meillä lapset 7v (erityislapsi) ja 2v. Eivät onneksi juuri satuta toisiaan, mutta tuntuu, että aina kun ollaan neljän seinän sisällä niin koko ajan on ihan älytöntä riehumista ja huutamista (ja tappelua). Mietin koska tämä helpottaa :( Koska alkavat leikkiä järkevästi. Olemme yrittäneet heitä siihen kannustaa ja välillä leikitään mukanakin, mutta heti kun aikuinen häipyy pois ohjaamasta leikkiä niin max 5 min ja sama riehunta alkaa taas. Onneksi nyt on koulu ja päivähoito!
Itse nauttisin juuri sellaisesta rennosta oleilusta kotona...
Kahden tunnin sotkut siivoaa samassa ajassa kuin viiden minuutin.
Nämä eivät tappele koko ajan.