Puliukkojen äidit, missä meni vikaan?
Mitä äiti voi tehdä kun lapsesta tulee alkoholisti? Miltä se tuntuu kun nuori 30 vuotiaana notkuu puistossa ryyppyremmissä?
En usko että äidinrakkaus katoaa kun katsoin 60 vuotiasta äitiä , joka etsi 30 v alkoholistipoikaansa lähiseudun puskia tutkien, joka katosi. (löytyi myöhemmin kuolleena).
Kommentit (8)
Minusta tuli alkoholisti ja kotini oli onnellinen. Mikään siis siellä ei mennyt vikaan. Jossain muualla ehkä meni vikaan ja paljon. Itse olen toipunut alkoholisti ja onnellinen elämässäni. Niinkin onnellinen, että ihmettelen, miksi sitä litkua juo kukaan.
Kun nähnyt kuinka nuori ryyppää, sotkee parisuhteensa, ajaa autolla kännissä kortin, keskeyttää koulun...mutta mietin mistä se geeni tai into tulee juoda.
Lapsen isä lähti nuoremman naisen matkaan, pojan ollessa vielä allen vuoden ikäinen. Tämä nainen ei antanut isan tavata poikaa.
Ei äitini minun nähdäkseni ole tehnyt mitään vikaan. Veljeni on vähän erikoinen, ehkä nykyään saisi jonkun as-diagnoosin. Elämä on vain hänelle vaikeampaa kuin jollekin toiselle. On jotenkin holtiton. Asuu nyt aikuisena taas vanhempieni kanssa, käy töissä ja juo. Veli olisi ehkä tarvinnut erilaisia tukitoimia. Asia voisi myös olla erilainen, jos hänelle ei olisi tullut avioeroa.. mutta minkäs tekee jos vaimo ei ollut kanssaan onnellinen.
En tiedä mitä tästä seuraa, mutta äitini rakkaus ei lapseen ole vähentynyt, vaikka äiti tilanteeseen välillä väsyykin.
Nuorena oli pojalla joitain tyttöystäviä, mutta ei äiti niitä keitään kelpuuttanut. Ikää tuli lisää ja arvo puolisomarkkinoilla laski. Kukapa 35-vuotiaista peräkammaripoikaa huolisi, kun ei hohdokasta ammatiakaan ollut.
Viinaa kului ainaa vaan lisää ja lisää kunnes 50-vuotiaana kuoli sairauskohtaukseen.
Itse olen suvusta, joista toinen puoli on 80 % alkoholisteja. Moni on jo kuollut ja kaikki alkoholin takia. Mun veli on myös alkoholisti, en tosin ole varma kuinka paha hänen tilanteensa on tällä hekellä. Itse olen juonut nuorena PALJON, mutta onneksi tein lapset aikaisin ja sain itseni kaidalle polulle. Olen miettinyt monesti, että miten lapsistaan saisi kasvatettua järkeviä alkoholin käyttäjiä tälläisten geenien kanssa.
Lapsensa viinankäyttöön pitää puuttua silloin kun on vielä valtaa lapseen. Sitten kun alkoholismi on jo puliukkotasoa, ei mitään ole tehtävissä.
Voin kuvitella äidin tuskan.
Minulla on alkoholisti isä, ja tein vielä ensimmäisen lapsenikin nuorena alkoholistin kanssa. Onneksi itselle alkoholi ei ole mikään ongelma, eikä onneksi tyttärellekään. Annoin tyttäreni maistella alkoholia kotona jos halusi, ei ole koskaan ollut kännissä, nyt 17v. En usko että tyttärenikään alkoholiin sortuisi, huonoista geeneistä huolimatta, mutta jos niin kävisi puuttuisin asiaan heti, niin paljon kuin voisin, kovalla kädellä.