Lisäaine-viidakossa. Mitä kannattaisi ensimmäisenä yrittää vältellä?
Itsellä alkanut herätä kysymyksiä lisäaineiden vaikutuksesta mm. syövän syntyyn. Onkohan tämä mahdollista?
Nyt vain 6kk aikana on kuollut kolme erittäin urheilullista ja terveiden elämäntapojen omaavaa tuttua syöpään. Ovat kylläkin olleet ikähaitarilla 50-60 vuotiaita, mutta silti kuolleet aivan liian aikaisin.
Kommentit (17)
Helppo välttää. Aiheuttaa allergisoitumista yms.
olen itsekin alkanut välttämään, mutta taas (vaikka olen jo muutamaan otteeseen miehelle siitä puhunut) tuli Atrian leikkele kotiin miehen kauppareissulta. Onkos joitakin muita? Olemme aika leipää (lue paahtoleipää) syövä perhe. Onkos niissä paljon haitallisia lisäaineita, entä vähärasvaiset maitotuotteet?
t.ap
on aloitettu just tuosta E621 =natriumglutamaattista. Se on aromivahvenne. Jotkut sanovat sitä olevan niin vähän ettei haittaa,mutta kun lukee tuoteselosteita sitä on niin monessa. Se on silti hyvin vältettävissä.
Olen itse alkanut kiinnostumaan ruuan alkuperästä ja sen aitoudesta. Sanoisin,että mitä aidompaa eli vähemmän käsiteltyä ruoka ja sen ainekset on,sitä paremmin tiedät mitä syöt.
Siirtykää täysjyväruisleipään ja mieluiten luomuna.
Katsokaa, ettei siinä ruisleivässä ole vehnäjauhoja.
Samsaralla on ihana täysjyväruisleipä ilman mitään lisäaineita.
on hyvää, ei lisäaineita, kallista toki. pehmeää, ns. vuokaleipää. lapsetkin tykkää meillä.
Tuo leipä ja leikkeleet taitaa olla ensimmäinen harppaus. Mites sitten margariinien osalta? Niissä jotain sitruunahappoa jne on.
ap
on aihe josta kiistellään kovasti. Itse olen vakuuttunut voin käyttäjä,koska silloin tiedän,mitä syön. Mielestäni lapset tarvitsevat rasvaa ja siksi mielummin kiinnitän huomion määrään ja syömme voita. Ennemmin vähennän sokeria ja vaaleeta käsiteltyä viljaa...
Kunnon puhtaalla,laadukkaalla ruualla jaksaa ja pysyy terveenä!
Sen jälkeen vähentäkää natriumkloridin käyttöä.
sitten voitte miettiä jotain muuta.
Tero
asian kanssa en voi oikein leikkiä. Suvussa sen verran paha sydänsairausriski niin isän kuin äidinkin puolelta, että käytän 70% Keijua koko perheelle ja tavallista voita nautin vain harvoin. Terolle sanoisin, että tupakkaa en polta ja etanolia nautin kohtuudella ja harvoin.
ap
on aihe josta kiistellään kovasti. Itse olen vakuuttunut voin käyttäjä,koska silloin tiedän,mitä syön. Mielestäni lapset tarvitsevat rasvaa ja siksi mielummin kiinnitän huomion määrään ja syömme voita. Ennemmin vähennän sokeria ja vaaleeta käsiteltyä viljaa...
Kunnon puhtaalla,laadukkaalla ruualla jaksaa ja pysyy terveenä!
sitä on muuten mehuissa, jugurteissa jopa leivissä. katsii katsoa mitä mehuja juo ja jugurtteja syö.
Kohtuukäytön ei pitäisi aiheuttaa ongelmia, mutta jo tuo ehkä kertoo riittävästi.
Liikakäyttö aiheuttanut laboratoriokokeissa rotille päänsärkyä, hermoston toiminnan heikkenemistä, jopa reikiä aivoihin.
Tän kanssa olisin varovainen.
[i jopa reikiä aivoihin.
[/quote]
Tää reikiä aivoissa on siis urbaanilegenda.
Itse olen enemmän huolissani ympäristömyrkyistä kuin vaikkapa makeutusaineista. Ne ihan todistetusti tappavat.
ja tiesittekö, että esim. metsästä poimittu mustikka sisältää aika monta e-koodia, jos sen ainekset vain niin selitetään.
sitä on muuten mehuissa, jugurteissa jopa leivissä. katsii katsoa mitä mehuja juo ja jugurtteja syö.
E-koodeista ei voi puhua yhtenä könttinä, koska eivät ole verrattavissa toisiinsa.
Suosittelen lukemaan e-koodiavaimesta jokaisen e-koodn nimen, eli mikä se on. Sen jälkeen suosittelen googlettamaan jokaisen aineen, ja tutustumaan niihin.
E-koodeissa on paljon täysin luonnollisia aineita, eli aivan samoja kuin löytyy vaikka puolukasta. Jos oikein muistan, niin puolukassa "on" 16 eri e-koodia. Eli osa e-koodeista on täysin luonnonmukaisia, ja näin ollen ei mitenkään haitallisia.
Toisaalta, Suomessa ja EU:ssa on hyvin tarkat säännöt näiden suhteen, joten mitään oikeasti vaarallista e-koodia ei ole käytössä.
Jos haluat jotain välttää, niin vältä natriumglutamaattia ja erilaisia makeutusaineita (aspartaami, sorbitoli yms.) Nämä ovat ehkä "turhimpia" lisäaineita tuotteissa.
Sitruunahappoa (E330) on monessa paikassa, mutta sitä ei todellakaan tarvitse välttää.
Tuotteissa on sallittua ilmoittaa nämä e-koodit myös pelkillä nimillä, eli jättää koodi ilmoittamatta (ilmoittamistavaksi siis riittää joko koodi TAI nimi).
Suurin osa ihmisistä katsoo tällöin tuotteen sisältöä, että ei e-koodeja, koska yhtäkään niistä ei ole lueteltu koodin kanssa. Ja jos katsot itsekin näin, et oikeasti ymmärrä vielä e-koodeista tarpeeksi, vaan suosittelen lukemaan ja tutustumaan asiaan lisää :)
Kannattaa siis oikeasti tutustumaan aiheeseen joka kantilta. Ei ehkä kannata lukea ainoana kirjana jotain sellaista, jossa ollaan kaikkia e-koodeja vastaan, vaan suosittelen lukemaan faktatietoa ja lisäaineiden hyödyistä ja haitoista, siis molemmista.
...ei liene mitään kovin pitävää ja varmaa tutkimustulosta. Viinaa ja tupakkaa sen sijaan kannattaa välttää.
Niin perehtynyt e-koodeihin, mutta sokeri on minusta pahin, sitten suola ja transrasvat...
Minulle on ainakin epäterveellisin ihan oman kokemuksen perusteella se 621, joka on tietääkseni aika lähellä ihmisten omaa hormonia.
On olemassa samanlainen luontainen aine, mutta se kemiallisesti valmistettu ei ole täsmälleen sama, vaan taisi olla "peilikuva" alkuperäisestä.