Mistä saat nokkosrokon? Onko voimakas?
Tuleeko muita oireita kuin paukamat ja kutina (esim. vatsaoreita, turvotusta tms.)?
Kuinka usein sinulla on rokko ja kuinka kauan kestää?
Kommentit (15)
rokko leimahtaa vähän väliä ja toisinaan saa olla pitkäänkin rauhassa. Olen keksinyt ainakin pari aiheuttajaa silloin kun olen herkimmilläni
- Pepsi Max (jokin ainesosa siinä, saattaa olla kofeiini)
- pakkanen
- katkarapu tai jokin sen tapainen esanssi tai jauhe
Olen myös kärsinyt paineurtikariasta, joka on todella kipeä ja minulla on gdermografismus albaa eli valkoista piirtopaukamointia. Olen saanut voimakkaita turvotuksia ampiaisista ja paarmoista. JOskus paukahtaa myös kuume liki 40 astetta
En joudu kuljettamaan mukana Epipeniä kuitenkaan
Onko sulla muita oireita kuin kutina ja paukamat?
Kertokaa muutkin kokemuksistanne!
Toinen oli kohtuullisen lievä, ilmeisesti viruksen aiheuttama, kun lapsi oli ollut flunssassa. Toisella oli raju, tarvitsi kortisonikuurin, koko ruumis kutisi ja oli turvonnut. Syy ei selvinnyt, ja siitä on jo monta vuotta, eikä ole uusinut.
Koska en ole allerginen millekään minulla ei ole käytössä epipeniä vaan syön antihistamiinia isona annoksena.
Vitutus, elikkä stressi saa aikaan pitkäaikaista kutinaa ja paukamia, Naama, päänähka, rinnus paukamilla aamusta alkaen ja pahenee iltaan mennessä.
Pakkasesta tai hikoamisesta saan kokovartalo urtikarina, jota seuraa paniikkihäiriö kun tuntuu että kaikki paikat turpoo..tämä kestää muutaman tunnin ja läikät erotttuvat vielä seuraavana päivänä.
Minulla ei ole koskaan ollut epipeniä. Joskus mainittiin, että adrenaliinikynä olisi hyvä vai mikä se nyt olikaan..
Hyvin kiusallista.
imetyksen kanssa, eli siis stressistä.
Nyt mulla on ollut lievää nokkosrokkoa keväästä saakka. Ensin alkoi päänahan kutinalla ja nykyään koko kroppaan nousee pieniä paukamia aina suihkussa/suihkun jälkeen. Vaikka vaihdoin ensin kaikki pesuaineet allergiaystävällisiksi ja hajusteettomiksi, vaikka pesin ilman mitään aineita, vaikka olisin pessyt järvi- tai porakaivovedellä. Ihan sama. Allerginen vedelle vissiin :D Päänahka vaan välillä verillä, kun raavin. Kropan paukamat sentään häviää tunnin kuluessa suihkun jälkeen.
allerginen. Nokkosrokko, dermografismi ja paineurtikaria riesana sekä astma. Syön antihistamiinia jatkuvasti, jos jää päivä välistä alan kutista ja oireilla muutenkin.
Stressi, jotkut pesuaineet, pölyt, homeet, keinotekoiset makeutusaineet, pakkanen, tietyt heinät, eläinhilse, varsinkin kissan, saavat ainakin karseat reaktiot aikaan. Joskus kivihedelmä myös allergisoi.
Mutta sen olen oppinut, ettei taudista ja oireista pidä stressata tai lehahtavat vielä pahemmiksi.
Onhan se joskus kiusallista, kun naamassa on jälki kuin joku olisi lyonyt. Mutta kun en siihen kiinnitä itse huomiota, se asettuu aika nopeasti.
Sehän on vain harvoin allergian aiheuttama, vaikka antihistamiini auttaakin siihen. Minulla oli vain kutinaa ja paukamia. Saattoi johtua lähinnä lämmöstä. Minulla on ollut vain kerran, tänä kesänä.
Urtikarian syy jää useimmiten selvittämättä, vaikka kävisi lääkärissäkin.
Mulla oli urtikaria 8 vuotta kroonisena. Heti kun jätti antihistamiinit pois nousi hirveä ihottuma ja tuli aivan älytön kutina. Ei siis pystynyt oleen kun kutisi niin älyttömästi. Se alkoi aivan yhtäkkiä yhtenä päivänä automatkan aikana. Leimahdin muutamassa minuutissa paukamille ja sen jälkeen ihottumaa kesti sen 8 vuotta (antihistamiineilla tosin pysyi kurissa). En tiedä mille olin allerginen. Onneksi nyt ihottuma on hävinnyt, enkä tarvitse lääkkeitä.
Nokkosrokon aiheuttaa yleensä virus ja vain muutamalla prosentilla allergia. Yleensä on ihan turhaa miettiä, mille oli allerginen, kun aika todennäköisesti ei ollut millekään.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
vatsakivut nokkosihottuman yhteydessä kiinnostavat minua. Eli minullakin on nokkosrokko ihan uutena tuttavuuteva, alkaa aina voimakkaalla vatsakivulla. Myös niveliä särkee. Pelottaa myös, että rokko 'leviää' hengitysteihin, koska oireet tulevat aina niin rajuina ja nopeasti.
Onko muilla vastakipua rokon yhteydessä? Pelottaako teitä muita, että oireet pahenevat -> anafylaktinen reaktio.
Tiedän, että on turha etukäteen harmitella, mutta kun kohtaus on päällä, väsyttää, vatsa kramppaa ja on huono olo, nousee huoli aina pintaan. Kiitos, mikäli kommentoit tai kerrot omasta rokostasi!
urticaria iski 3vrk sitten lääke kortisonipohjainen prednisolon 40mg.käytetään suun kautta.tehokas.muut eivät parantaneet kun viimeksi podin mokoman vaivan vuosi sitten.2muuta lääkettä kokeiltiin ei auttanut.kun menette lääkärille mainitkaa tämä lääke.pitäis auttaa.aion mennä saunaan tänään.vaikka ei suositella.mullakun ei ole mikään vaiva pahentunut saunassa.muiden ei tarvitse parantukaa!
Pepsi max ja muut ligth limut mullakin. Aspartami sen aiheuttaa.
Minulla tuli ja oli niin voimakas, että joudun pitämään epipeniä mukana. Nyt asia pelottaa ja ahdistaa. Syytä 'kohtaukseen' ei vielä tiedetä.
ap