Mikä7paljonko on soviteltu päiväraha? onko se ns kannattavaa?
Eikö siinä ole rasittava lippusten ja lappusten lähettely liittoon, työkkäriin ja ties minne? ja rahojen odottelu sekä liitosta että työkkäristä?
Kokemuksia? varsinkin sosiaaliala ja soviteltu päiväraha?!
Kommentit (5)
olin puolipäiväisenä 6 kk ja koska olin ollut työttömänä tätä ennen rullasivat päivärahat ihan normaalilla aikataululla.
no kannattaahan sitä rahaa hakea jos on osa-päivätöissä ja siihen on oikeus. En nyt sanois lappusten lähettämistä liian isoks vaivaks, verrattuna työntekoon.
itellä on kokemusta vaan sovitellusta työmarkkinatuesta, se ainakin oli tosi helppoo kun piti ainoastaan maksajalle eli kelalle lähettää 6 viikon välein sellanen lomake mihin oli merkannu et mitkä päivät ollu töis (ja työtunnit) ja mitkä työttömänä.
silloin, jos palkka on hirveän pieni. Itse teen välillä opettajan työtä ja mulla oli kaksi sivutoimisuutta, joista toisessa tosi pieni palkka (yksityinen instituutio) ja soviteltaa jäi tosi vähän. Työttömänä olisin tullut paremmin toimeen. Mutta tein niin vähän aikaa, koska mulla on mies joka ansaitsee hyvin.
Ei kamalasti vaivaa (lomakkeen täyttäminen ja palkkatodistuksen vieminen), mutta taloudellisesti oltaisiin enemmän plussalla jos jäisin työttömäksi ja pitäisin lapseni kotihoidossa (ovat kyllä yksityisessä hoidossa, joten vaikka tuloillani olisimme kunnallisessa hoitopaikassa nollamaksuluokassa, maksamme kuitenkin aika paljon/kk).
Kuitenkin tykkään työstäni ja tiedän ettei osa-aikatyöhön suostuvia noin vain löydy, ja lapset viihtyvät hoidossa mainiosti, joten jatkanemme samaa rataa.
on sen verran, että puolet ansioistasi vähennetään päivärahastasi. Eli jos tienaat 100 euroa, kokonaisansioihin tulee 50 euroa työttömyyspäivärahan päälle.
Sovitellussa päivärahassa on ongelmana odottelu. Esim. jos on tehnyt töitä elokuussa, saa palkkatodistuksen vasta elokuun lopussa (joskus ainakin opettajansijaisuuksissa vielä myöhemmin). Sitten pitää lähettää palkkatodistus työttömyyspäivärahaa maksavalle taholle (itselläni se on ollut työttömyyskassa). Tämän jälkeen jäädään odottelemaan sitä päivärahaa.
Silti olen sitä mieltä, että on kannattavaa tehdä edes vähän töitä, jos niitä saa. Jos töitä on omalla alalla tosi niukasti, kannattaan tehdä myös taloudellisesti kannattamatonta työtä. Ei muuten oikein saa pidempikestoisempia ja pysyvämpiä työsuhteita. En tunne sosiaalialaa, mutta näin on ainakin opetusalalla.