Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kerrostalossa oppii elämään?!

Vierailija
03.09.2011 |

Muutettiin kerrostaloon reilu kuukausi sitten ja aika monta huonosti nukuttua yötä on tullut kärvisteltyä. Lapsuudessa/nuoruudessani asuin kerrostalossa eikä se asumismuoto häirinnyt yhtään. Mutta nyt aikuisena naapurit tuntuvat häiritsevän kaikella elämisellään. Ennen tänne muutto asuin omakotitalossa, erittäin rauhallisella alueella.

Niin, niihin ääniin palatakseni. Miten voisin itse vaikuttaa siihen ettei kaikki äänet kuuluisi, kaikuisi niin kovaa asuntoomme rappukäytävästä ja naapuriasunnoista? Pitääkö tässä vuorata seinät jollain styroksilla tai jotain ;) Meillä ei ole väliovea varsinaisen oven edessä, vain yksi ovi ja käytävästä kuuluu ja kaikuu ihan kaikki äänet meille, makuuhuoneeseen asti. Samoin tietty meidän puhuminen yms. kuuluu rappukäytävään... Yläkerrasta kuuluu yskiminen, tavaroiden siirtelyt, puhe jne. meille. Eihän siinä mitään jos esim. yläkerrassa käytäisiin nukkumaan ajoissa. Nyt jonkinlainen hiljaisuus tulee vasta kahentoista jälkeen yöllä. Sitten aikaisin aamuyöllä alkaakin muut äänet tulla kuvaan. Lehdenjakaja juoksee rappusissa, joku lähtee töihin aikaisin, paiskaa ovensa niin kovaa kiinni että meidän ikkunat tärähtävät jne. Viikonloppuisin onkin jo sitten omat mölynsä :( Jatkuvaan autojen kiihdytyksiin ja mopoihin olen jo jotenkin tottunut mutta nämä muut äänet, huoh. Ei ole kiva tietää millon naapurissa vedetään pönttö, millon imuroidaan, kuntoillaan, pestään pyykkiä, muhinoidaan jne.

Taloissa on varmasti hurjan paljon eroja. Ei kaikissa kerrostaloissa voi olla tämmöistä, en usko! Omakotitaloon ei ole heti mahdollista muuttaa takaisin eikä toisaalta rivaritkaan houkuttele jos naapurit on suoraan ikkunan alla autoineen jne.

Vali, vali joo. Olisiko jollain jotain vinkkejä et mitä vois tehdä? Vai tottuuko näihin ääniin ajan kanssa. Vai pitääkö mun alkaa nukkuu tulpat korvissa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niihin tottuu, mutta ensin ne pitää jättää huomiotta. Väliovi auttaisi kummasti, eikö teille voi laittaa.

Keittiön ja wc:n ovet voi laittaa yöksi kiinni. Korvatulpat on hyvä, jos ei totu ääniin. Paras vaihtoehto on kyllä muuttaa omakotitaloon takaisin.

Onko uusi talo, niissä (ehkä 80- luvulta alkaen) on huonot äänieristykset. Olen asunut vanhoissa 70 luvun kerrostaloissa ja minusta niissä ei äänet kuulu häiritseväti. Ja 50- luvun rivari oli kyllä aivan ihana, nyt okt. ja vain omat mölyt.

Vierailija
2/7 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ymmärrän ap:ta.

Olen kestänyt tätä jo 7 vuotta, nyt löysimme asunnon ja muutamme pois omaan rivariin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niihin tottuu, mutta ensin ne pitää jättää huomiotta. Väliovi auttaisi kummasti, eikö teille voi laittaa.

Keittiön ja wc:n ovet voi laittaa yöksi kiinni. Korvatulpat on hyvä, jos ei totu ääniin. Paras vaihtoehto on kyllä muuttaa omakotitaloon takaisin.

Onko uusi talo, niissä (ehkä 80- luvulta alkaen) on huonot äänieristykset. Olen asunut vanhoissa 70 luvun kerrostaloissa ja minusta niissä ei äänet kuulu häiritseväti. Ja 50- luvun rivari oli kyllä aivan ihana, nyt okt. ja vain omat mölyt.

Meillä 60-70-luvun vaihteessa rakennettu kerrostalo ja täällä on hiljaista kuin huopatossutehtaassa =D Ei kyllä naapureista kuulu mitään paitsi jos joku on jättänyt parvekkeen oven auki.

Vierailija
4/7 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan asuttu helsingin keskustassa nyt puolisen vuotta ja olen ihan kypsä. En niinkään meteliin vaan noin muuten. Ei tää nyt ollukaan meidän juttu vaikka niin kuvittelin. Kaipaan sitä omaa pihaa ja tiettyä rauhallisuutta. Parveke meillä on, mutta ei se ole sama asia kuin oma terassi.

Ehkä me muutetaan johonkin jossa on kattoterassi tai sitten takas omakotitaloon.

Jos nyt joku ihmettelee että miks alunperinkään muutin. Niin vastaus on se että jotenkin vaan rupesin ihannoimaan kaikkea sitä mitä mulla ei ennen ollut ja onhan nämä vanhat asunnot kauniita. Aikani niitä katselin ja ihastelin ja kun vanhin lapsi muutti pois kotoota ja nuorin lähti helsinkiin lukioon, niin päätettiin muuttaa. Virhe!

Vierailija
5/7 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellanen pehmoinen ja lempeä. Mä taidan alkaa käyttää sitä. Voi kyllä mieheltä nauru päästä illalla, jos ehdotan sille muhinointia. Mutta kyllä se ajan kanssa tottuu.

Vierailija
6/7 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talomme on valmistunut 1961 eikä mitään kuulu. Paiti tietysti liikenteen hurina, jos on ikkuna tai parvekkeen ovi auki - ollaan erittäin vilkasliikenteisellä paikalla. Siihen tottuu, mutta asumisen ääniin tuskin.

Vierailija
7/7 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako ryijyt, sisustustaulut yms. seinillä yhtään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi