Missä iässä peruna-porkkanaa...
ja muita esim.hedelmäsoseita? Täältä huomasin että jotkut oli alottanu jo? Eli meidän poju on 2kk 1vko,niin millonka olis ajankohtasta? Oon kyllä aina kuullu että 4kk,mutta kertokaa omia kokemuksia!
Kommentit (6)
...kun laitan jonkun keskustelun alun se on tuo jokaa vastaa... en kaipaa sen kommenteja missään muodossa! Kaikki lapsethan on tunnetusti sen mukaan allergisia! jos joku muukin viitis vastailla? = )
tämä poika nyt aloitti bataatilla jo 3kk ja 1vko iässä koska maitoa ei tarpeeksi mene ja kuitenkin lusikasta suostuu kiinteää syömään. Itse aloitin tytöillä persikalla ja sen jälkeen perunalla ja kukkakaalilla koska esikoisella oli atoopista ihottumaa niin neuvolassa kehoitettiin välttämään porkkanaa. Toiset aloittelee myös maissilla mutta meillä ei kumpikaan tytöistä suostunut sitä syömään.
Eli jos on kyse ns. " normaalista lapsesta" niin soseet aloitetaan aikasintaan 4kk iässä. Suositushan on että vasta 6kk iässä, mutta meidän likka rupesi kaipaamaan lisäravintoa 4,5kk iässä ja koska ollaan findia tutkimuksessa sanoivat että mieluummin kiinteitä lisäruokana kuin korvikkeita. Sen verran olen ymmärtänyt että keskoslapset aloittavat usein kiinteät aikaisemmin. Ilmeiseti erilainen ravintoaineiden tarve kuin täysiaikaisilla. Mutta muuten kannattaa odottaa ainakin 4kk ikään. Vauvan suolisto kun kehittyy vielä syntymän jälkeen. Vähentää allergiariskejä kun jatkaa imetyksellä mahdollisimman lähelle 6kk ikää. Eli siis yritän selittää että alle 4 kuukautisen suolisto ei ole vielä valmis kiinteisiin. Jos jostain syystä lapsella ravinnontarve erilainen ja pitää aloittaa aikaisemmin niin luulen että neuvolassa huomaavat ja sanovat.
Aloitin porkkanalla ja pikkuhiljaa sekoitin joukkoon perunaa, bataattia ja vaaleaa lihaa ja kalaa ja kanaa.
Jos todella on tarve aloittaa jo kiinteät niin aloita hyvin varovasti. Mikäli maito vielä riittää niin odota ainakin sinne 4kk asti. Saa suolisto kypsyä rauhassa.
meillä aloitettiin 4kkautisena..ja porkkana-perunalla, joka herkkua vieläkin....hedelmäsoseet myös 4kk...ja liha-kasvissoseet 5kk..kannatta antaa vähän luumusoset myös, meil ainakin muuten masu pipix...alusta asti annoin siis vähän luumua
paojakin allergiaoireita aiheuttavalle sellerille ja raa' alle porkkanalle useimmat allergisoituvat ennenpitkään. Tämä tekee porkkanan huonoksi aloitusvaihtoehdoksi. Täysin allergiaoireettomalle lapselle porkkanaa voi kokeilla. Jos kokeilun ajoittaa lehtipuiden ja pujon siitepölykauden ulkopuolelle, saa tietää porkkan siedon ilman siitepölyä.
Porkkana näyttää nousseen uudeksi äitien syyllistämisen välineeksi: jos syötät porkkanaa vauvoille-olet paha. Jos olet joskus syöttänyt porkkanaa vauvallesi- olet jälleen paha.
Tällainen on tyypillistä pelkillä ulkoaopetelluilla säännöillä kasvatetuille henkilöille. Ulkopuolinen antaa ohjeet, joita noudattamalla teidät oletko hyvä vai paha. Normaali aikuinen pystyy ohjeiden avustamana tarvittaessa muuttamaan toimintaansa tarvittaessa.