Miten saa noin kolmevuotiaan kakkaamaan pönttöön?
On yritetty jättää vaippa pois ja tekikin kakat pönttöön, mutta alkoi sitten kakata pöksyihin. Ollaan yritetty lahjoa karkilla, ja jälleen teki jonkin aikaa kakat pönttöön, mutta kieltäytyi taas tekemästä kakkoja pönttöön. Mitä vielä? Pitäisikö jättää kakat kylmästi vaippoihin aamuun asti?
Kommentit (21)
Itse kun olin pieni ei niin kovin kauan aikaa sitten, niin muistan kuinka äiti aina esimerkiksi tutin kanssa vetosi siihen, että "ei isot tytöt käytä tuttia." Lähti ihan omasta halusta sitten se tutista luopuminen. Sama toimi myös kakkaamisen kanssa. "Ei isot tytöt kakkaa housuun." Juu, en kakannut sitten minäkään muuta kuin joskus vahingossa.
Näkeekö lapsesta kun on kakkahätä? Meillä poika jotenkin jähmettyi paikalleen tai käveli varpaillaan, ja sitten alettiin kiikuttaa pöntölle. Aina kun onnistui tekemään kakat pönttöön, sai tarrakirjaan puuhapete-tarran. Ensin pojan oli jotenkin vaikea kakata istualtaan, halusi pitää minusta kiinni ja melkein roikkui mun kaulassa, mutta kun tottui, alkoi sujua ongelmitta.
mutta lapsi kakkaa aina sängyssä nukkumaan mennessä, joten ei olla näkemässä sitä. Ja juu, istutetaan pöntöllä ennen nukkumaan menoa... pissat tulee, kakat ei.
ap
Toki pöntönpienentäjää voi kokeilla ja jakkaraa jalkojen alle :)
Tarra/ tai muu pieni palkinto kun onnistuu. Näin oppi meillä.
4,5-vuotiaana oppi meidän poika lopulta ilman pöntönpienentäjää kakkimaan. 3-vuotiaana alkoi tehdä pottaan, 4-vuotiaana pöntönpienentäjälle.
on jatkunut niin, että kakkaa illalla sängyssä? Joskus on jotain vaiheita jotka kestää aikansa, ja menee itsestään ohi. Odottakaa, että kakkausrytmi muuttuu aamuun tai päivään ja yrittäkää sitten. Ilmeisesti jotenkin rentoutuu vasta sängyssään, ja sitten antaa tulla.
Aikaisemmin kakkasi kuin kello lounaan jälkeen, mutta se muuttui aivan yhtäkkiä iltakakkaamiseksi. Itsekin epäilen tuota rentoutumista.
ap
valvottaisitte joku ilta pojan ihan väsyksiin, niin että nukahtaisi joko saman tien sänkyyn tai sitten johonkin muualle mistä kantaisitte sänkyyn. Kakkaisikohan sitten seuraavana aamuna? Sillä tavalla saisitte rytmin käännettyä..?
Itse ramppaa kyllä pissillä aina kun hätä on, mutta mikä ihme siinä on, että kakat sitten luiskahtaa housuun jokaikinen kerta :( Välillä teki myös kakat pönttöön, mutta nyt ei enää.. Ei auta lahjominen, ja kakatkin antaa huoletta olla housussa,ei haittaa yhtään leikkiä,joten sekään ei auta. Alkaa tosiaan inhottaa kun muuten olis ihan kuivaksi oppinut.
Meillä on oltu kuivia jo lähes vuoden verran, ja pissavahinkoja tulee tosi harvoin, mutta se kakkaaminen. Aaarrrgghhh.
ap
tarpeeksi hyvät lahjukset vaan peliin. Meillä 2v.lle ostettiin baby borni ja näytettiin sitä aina kaapista välillä ja sanottiin, et kun kakkaat pönttööt niin saat sen. parin viikon kuluttua kakkas pönttöön. kahdesta Seuraavasta kakasta luvattiin vaatteita nukelle ja sen jälkeen menty tarroilla.
Eikä tuon ekan pönttökakan jälkeen oo tehnyt housuun.
On lahjottu isoilla sellaisilla leluilla mitä todella haluaisi, mutta ei, silti housuun.. Palkittu on superkivasti kun on tehnyt pönttöön (erittäin harvoin) mutta ei sekään. Kellään muita ideoita?
vähän vajaa kolmevuotias teki samaa siitä lähtien kun oppi päiväkuivaksi ja oli ilman vaippaa. Pihtasi kakkaa siihen asti, että meni yöunille ja laitettiin vaippa. Ja lähes joka ilta kakka tuli vaippaan vartin sisään sänkyyn menon jälkeen. Lapseni ei myöskään suostunut potalle aiemmin, vaan pienestä asti halusi pöntölle.
Rupesin laittamaan lapsen illalla sänkyyn ilman vaippaa. Vein potan sängyn päätyyn ja selitin, että jos tulee kakkahätä, niin menee sitten potalle. Siitä samasta päivästä lähtien on tehnyt kaikki kakat pottaan (ja joskus myös pönttöön). Pyllyn pyyhinnän jälkeen sitten sujautan lapselle vaipan tai jos kakkaa ei tule käyn ennen nukkumaanmenoani laittamassa vaipan nukkuvalle.
Aluksi sai myös palkintoja aamulla pottakakasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse kun olin pieni ei niin kovin kauan aikaa sitten, niin muistan kuinka äiti aina esimerkiksi tutin kanssa vetosi siihen, että "ei isot tytöt käytä tuttia." Lähti ihan omasta halusta sitten se tutista luopuminen. Sama toimi myös kakkaamisen kanssa. "Ei isot tytöt kakkaa housuun." Juu, en kakannut sitten minäkään muuta kuin joskus vahingossa.
Eiköhän ko lapsi nyt 14 vuotiaana jo ihan tee tarpeet sinne minne pitääkin...
Sen ikäiset käyttävät pottaa harjoitteluun ja muuten. Onpa outo keskustelu.
Lapset on kyllä niiin yksilöllisiä,ettei aina tiedä miten kukakin oppii. Oisko kellään vinkkejä samaan tapauksee, mut että kakkaa tulee päivällä,ja tulee useamman kerran pieniä määriä,en tiedä eikö halua pönttöön tehdä loppuun asti kun olen huomannut että housussa on ja kiikuttanut vessaan. Mutta tulee kyllä muutenki päivällä joskus kerran tai pari.