Mikä herkkutateissa on niin erikoisen hyvää?
Tänään löysin metsässä ja maistoin, eihän se maistunut miltään.
Nyt mulla on 200 gr niitä tuolla keittiössä, mitä mä niistä tekisin?
Kommentit (15)
Tatit on jotenkin litskuja, seka suolasienet on kummankin herkkuja.
Kuivattuna jo pieni määrä maustaa herkullisesti ruoan. Parasta tosin ihan sellaisenaan voissa paistettuna viipaleina, nam!
Onkohan mun makuaistissa jotain vikaa, vähän kuin olis vaahtomuovia pureskellut=)
Kuivattuna jo pieni määrä maustaa herkullisesti ruoan. Parasta tosin ihan sellaisenaan voissa paistettuna viipaleina, nam!
Onkohan mun makuaistissa jotain vikaa, vähän kuin olis vaahtomuovia pureskellut=)
Tänään löysin metsässä ja maistoin, eihän se maistunut miltään.
Nyt mulla on 200 gr niitä tuolla keittiössä, mitä mä niistä tekisin?
Mutta ei se ole ainoa ihan huipputasoinen sieni.
Mun mielestä lampaankääpä on ihan yhtä hyvä sieni kuin herkkutattikin, kaikella tavoin.
Kehnäsieni on myös aivan ihana, paitsi että se ei ole niin kiinteä rakenteeltaan kuin noi.
Kantarellikin on hyvä. Sen makuun ei kyllästy.
Täysin yliarvostettuja taas ovat mun mielestä suppilovahvero ja korvasieni. Korvasientä kerätään keväällä. Se ei maistu edes miltään, se on oikeastaan ihan turha sieni.
Suppilovahveroon taas kyllästyy. Sitä ei vaan jaksa syödä vuodesta toiseen, ei mitenkään.
kun maistoin sitä metsässä raakana=)
En ole eläissäni laittanut sieniä ruuaksi, sain lapsuudenkodissani kammon niitä kohtaan.
Herkkutatti ei todellakaan maistu "sienelle" samalla tavalla kuin esim. rouskut, mutta ei niin kovin suosittu herkkusieni kovin kaksisen makuinen ole.
Minustakin tatit ovat parhaimmillaan kuivattuina, mausteena. Kohtuullisen lämpimässä kuivatuissa on kai enemmän sitä luontaista glutamaattia, jota lisätään nykyään natrium-glutamaattina melkein mihin vaan.
kun maistoin sitä metsässä raakana=) En ole eläissäni laittanut sieniä ruuaksi, sain lapsuudenkodissani kammon niitä kohtaan.
mutta ei sita ole kypsentamatta tarkoitus syoda... ;-) Tosiaan kuivattuna ja sitten esim. pastan kanssa, vahan voita, oliivioljya, sipulia, valkosipulia, herkkutatteja, ja pastaa. On tosi hyvaa.
mutta kypsentäminen (ja suola) saa maun heräämään. Kokeile!
kun maistoin sitä metsässä raakana=) En ole eläissäni laittanut sieniä ruuaksi, sain lapsuudenkodissani kammon niitä kohtaan.
Aloittajan kysymykseen, tässä pari syytä suosioon:
- Herkkutatti on monina vuosina erittäin satoisa sieni. Se on kokemattomalle sienestäjälle myös helppo löytää metsästä ja turvallinen tunnistaa.
- Yhdestäkin itiöemästä saa usein jo aterian. Pienellä keräämisellä saa nopeasti korin täyteen, pidemmällä keräämisellä pääsee liksoille :)
- Helppo siivota (verrattuna pieniin ja runsaasti poimuja sisältäviin sieniin)
- Maku sopivan aromikas, mutta ei myöskään liian vahva, sopii moneen ruokaan ja makuun.
- Kuivaaminen vahvistaa makua. Kuivattu sieni toki pitää ruoaksi laittaessa kosteuttaa (kastikkeen neste tai erikseen liotus), mutta lopputuotteen maku on vahvempi kuin tuoreen.
Esim helppo pastakastike menee näin:
Sieniä
sipulia
kermaa
mausteita
Paista sienet ja sipulit runsaassa voissa, lisää kerma, pippuria ja suolaa
sekoita pastaan. Ai että.
vain 5 yritti kevyttä kettuilua =)
Kyllä minä varmaan huomenna nuo tatit ruuaksi teen. Oikeasti keräsin ne kun olivat niin kauniita. Tähän asti olen metsässä koiran knassa liikkuessa löytänyt tatteja joilla ei ole tuollaista ihanaa pulleaa jalkaa. Taitavat sitten olla jotain muita tatteja. Nyt löysin ihan pikkuruisia pulleajalkaisia ja madottomia tatteja. Isommat jätin metsään kun näyttivät vähän huonoilta.
hirvikärpäsiä oli kyllä aivan mahdottomasti =(
ap
Itse tykkään kanttarelleista eniten, sitten rouskuista. Tatit menee, mutta aika mauttomiahan ne ovat.