Voiko stressi/raskas elämäntilanne aiheuttaa muistihäiriöitä?
Minulla on tosi raskas elämäntilanne, päivät ovat kutakuinkin pää kolmantena jalkana juoksemista ja murhettakin mahtuu ihan riittävästi tähän nykyhetkeen, olen neljän lapsen äiti ja yhden omaishoitaja sekä käyn töissä koska taloudellisesti on pakko vaikka tuossa omaishoitajuudessa ja lapsissakin on jo täysi työmaa. Nyt olen huomannut että minulla on muistihäiriöitä, esimerkiksi tänään kuulin radiosta puhetta pääministeristä enkä todellakaan muistanut kuka on suomen pääministeri, en siis ollut unohtanut vaan nimeä vaan en yhtään muistanut onko pääministeri edes nainen vai mies. Eilen koskin korviin ja olin aivan ihmeissäni että minulla on kahdet reiät molemmin puolin, en yhtään muista koska olen toiset hankkinut. Näitä on paljon muitakin ja ne ovat juuri tämmöisiä totaalisia muistikatkoja eivätkä mitään pieniä serkun kummin kaiman nimen unohtamisia, en siis yhtään muista kyseistä asiaa. Pelottaa että alkaako minulla nyt joku pettämään vaikka pitäisi pysyä vahvana ja pyörittää tätä kaikkea.
Kommentit (7)
Ihmiselläkin voi kovalevy tulla täyteen.
Itselläni on muistiongelmia, kun hemoglobiinini on huono ja silti pitää käydä töissä ja huolehtia lapsista kotona ja kaikki kotityöt ja lapsien asiat.
Minusta kuulostaa ihan normaalilta, että kun on stressiä ja murhetta liikaa, niin keho kuormittuu liikaa ja fyysinen kunto voi pettää tai sitten esim. muisti alkaa temppuilla.
Mulla ex-hyvämuistisella oli joku muistin osa-alue kehitysvammaisen tasolla vuosikymmenten stressin jälkeen :(. Ja tilanne on tuskin parantunut ja suoraan sanottuna olen helvetin huolissani muististani. Nykyään alkaa olla jo vaikeaa muistaa mitä söin aamupalaksi tms.
Elämäni on ollut todella stressaavaa syntymästäni asti, olen mm. hyväksikäytetty ja heitteille jätetty. Nuoruudessa huostaanotto, raiskausyritys, koulukiusaaminen jne. Nyt nuorena aikuisena muistini on todella heikko, jatkuvasti ahdistaa enkä tiedä miksi.
Tänään etsin kännykkääni vartin. Se löytyi olkkarista, eikä minulla ole mitään muistikuvaa siellä käymisestä. Unohdan ihan kaiken tekemäni, jokainen tapaaminen pitää kirjoittaa ylös, uunissa oleva ruoka kärähtää jossei munakello ole päällä...sanat ovat vaikeita, kurkku on "toi pitkä, vihreä vihannes" jne.
Ei ole herkkua, sen voin kertoa. Pahinta on, että koska tämä liittyy traumaattiseen lapsuuteeni, tälle ei ole hienoa nimeä enkä siis saa mitään tukea tähän.
tuo lievä amnesia, kuten asia hienommin ilmaistaan, tai että "kognitio kuormittuu" eli muistitoiminnot, looginen ajattelu, mieleen painaminen ja oppiminen, järkevä puheen tuottaminen, kuullun ymmärtäminen jne. kaikki kuormittuvat ja toimivat vajaateholla, kun mieli työskentelee ahdistavien ongelmien parissa tai on todella syvässä masennuksessa niin lamaantunut, että ei kykene enää ajattelemaan.
Itselläni juuri masennukseen liittyvä ahdistus kuormittaa muistiani niin, että mies joutuu sanomaan samat asiat moneen kertaan. Esim. jos hän kertoo, että huomenna hänellä on sitten iltameno siihen ja siihen kellonaikaan, niin en muista keskustelua enää seuraavana päivänä ja olen aivan että häh, mikä meno sulla on.
Tai sitten tosiaan, en muista ministereitä vaikka seuraan politiikkaa. Itse asiassa en muista edes omaa ikääni, syntymävuoden kylläkin, ja lasken sen aina siitä.
Diagnoosina vaikea masennus ja yleinen ahdistuneisuushäiriö.
Kyllä varmasti. Mullakin on stressitilaneessa unohtunut ihan jotain mitä olen tehnyt, esim. olen ostanut jotai n eikä mitän mielikuvaa mistä.Kannataa ehkä kuitenkin käväistä lääkärissä varmuuden vuoksi. Ja jollain tapaa pakko järjestää lepoa ja taukoa ai ainakin apua sinulle. Olisi niin kovin tärkeää pitää huolta myös itsestä, ollakseen hyödyksi myös muille. Jos suinkin saisit apua, esim. perheyöntekijältä tms. olisi se hyvä. Tsemppiä!
Uni ja lepo auttaisi. Onneksi ei mitään sen vakavampaa, vaikka arkeahan tuo hankaloittaa.