Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako kukaan pit ruokapäiväkirjaa lapsensa syömisistä?

Vierailija
31.08.2011 |

Hiljattain luin taas äitien paasausta siitä kuinka itse ovat niin hyviä tarjoamaan monipuolista ruokaa lapsilleen ja kuinka omat kullannuput syövät hyvin ja juovat maitoa ruokajuomana ja vain vettä janoonsa jne.

...ja sitten tulee pahatarha ja pilaa lapsosten hampaat ja terveyden leivonnaisilla, makeilla jälkiruoilla, sokerilla puurossa ja pillimehuilla jne.

Uskaltautuisitko itse pitämään tarkkaa ruokapäiväkirjaa lapsesi syömisistä? Huomaisitko ehkä sittenkin että kotonakin tulee annettua kaikennäköistä pientä ekstraa ruoan lisäksi / tilalle? Ehkä käyttekin aika usein kahvilassa ja siellä saa pullaa?

Heräsi mielenkiinto kun kaikki tuntuvat aina syyttävän joko tarhaa tai sitten yleisiä tilanteita joissa muutkin vanhemmat antavat mehua tai karkkia, esim synttärit. mutta silti kaikkien lapset esim juovat sitä mehua julkisilla paikoilla.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytin sitä jopa ravitsemusterapeutille, joka totesi ruokavalion olevan monipuolinen ja terveellinen.

Vierailija
2/18 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen päivittäin huonoa omaatuntoa siitä mitä lapseni syövät. Haluaisin tarjota terveellistä ruokaa, mutta usein sitä tulee kyllä annettua kaikkea muutakin esim. puuron päälle sokeria ja voita, kaupungilla pullaa, pilli(tuore)mehut on helppoa evästä, 1-2krt/vko:ssa käydään tai meillä käy kavereitani, joilla lapsia ja silloin tulee tarjottua jotain herkkua tai he tarjoavat meille. Eilenkin annoin paljaita nakkeja välipalaksi kun en muuta keksinyt ja tänään pasteijaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään sekä hyvin että hyvin huonosti. Lapset saa sipsejä, karkkia, mehua (kukaan ei tykkää limsasta mutta niitä varmaan saisivat jos haluaisivat) ihan viikoittain. Aamupuuroon lisätään halujen mukaan suolaa, sokeria, voita. Välipalalla saavat keksiä ym.

Juu en kahtais näyttää ravitsemusterapeutille.

Vierailija
4/18 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä siksi, että siellä suostuu maistamaan kaikkea kun "puolipakotetaan", ei kehtaa nostaa meteliä kun käsketään maistamaan, vaan mieluummin syö ne pari lusikallista sitten. On 2,5v.

Tänään kotona flunssassa:

-aamulla kaurapuuroa päärynäsoseella makeutettuna, maitoa

-lounas: tarjolla vihannes-kananuudeleita, ei syönyt, maistoi yhden lusikallisen, annoin sitten makaronia ja pakastelihapullia. Maitoa.

-välipala: myslivelliä ja puoli banaania

-päivälliseksi tulee: kana-paprikakastiketta ja riisiä, luultavasti syö vain riisin. Maitoa.

-iltapala sama kuin aamupala.

Vierailija
5/18 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lounaalla annoin minä, päivällisellä meni lupaamaan mies :) Pillimehuja ei juo yhtään, koska ei tykkää mehusta. Muuten varmaan annettaisiin niitä kyllä.

Vierailija
6/18 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut pitää omasta ruokavaliosta piväkirjaa ja yllätyin suuresti siitä napostelusta mitä harrastan tajuamattani. Lapset saa syödä ihan samanlailla kuin itse syön. Mä olen terve, ei ylipainoa, jaksan puuhailla kaikennäköistä, hampaat terveet... joten en sit jaksanut murehtia syömisistäni. En murehdi lastenkaan.

Vierailija
7/18 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmesti. ja olin ihan rehellinen. merkkasin herkutkin(perunalastut, mehun ja jäätelön sekä suklaan) rav.terapeutti sanoi silti ruokavalion olevan monipuolinen ja terveellinen myös. meillä kun oli ongelmana huono syöminen ei valikoiva eli ei syönyt esim.jäätelöäkään sen paremmin kuin puuroakaan.

Vierailija
8/18 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavat sit jälkkäriksi jäätelöä tai keksiä. Ihan päivittäistä. Kavereille en tätä tietenkään kerro ja kylässä kun on tarjolla makeaa niin sanon että toki saavat ottaa kun eivät kotona juurikaan syö.

Vierailija
9/18 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut lapsi on vasta 9 kk, joten ei ole vielä lainkaan haastavaa tarjota pelkästään terveellistä ruokaa. Syö paljon kasviksia, hedelmiä, marjoja, lihaa, munaa ja lisäksi paljon rintamaitoa. Ei syö purkkiruokia, koska ei vaan suostu syömään mitään sosemaista. Sormiruuilla mennään. Odotan kovasti, että täyttäisi vuoden ja voisin alkaa antamaan maitotuotteita.

Vierailija
10/18 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavat sit jälkkäriksi jäätelöä tai keksiä. Ihan päivittäistä. Kavereille en tätä tietenkään kerro ja kylässä kun on tarjolla makeaa niin sanon että toki saavat ottaa kun eivät kotona juurikaan syö.

Aijai sua!

Vierailija
11/18 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: kolmen (ex) superallegsine lapsen äitiä..

Vierailija
12/18 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään ämpärikaupalla marjoja ja hedelmiä. Lapset napsivat myös itse kasvimaalta porkkanoitakin ja isovanhemmilta saamme usein kalaa. Mehua juovat harvoin, mutta toisaalta kesällä söimme lähes päivittäin jäätelöä, eikä se minua huolestuta.

Vierailija
13/18 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl noi hyvin syö, mut epäsäännöllisesti :-/ Hampaat kai siit kärsii ku en jaksa niit ksylitolijuttuja. Ja just pihalta popsivat marjat, hedelmät, kasvikset ja salaatit suihinsa silloku haluavat. Kai niill joku rytmi pitäs olla.

Vierailija
14/18 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niitä harvoja asioita joida hoidan varsin paneutuneesti. Alunperin ongelma oli mun makeannälkä (ei leivonnaiset, niistä en pidä mutta karkit - jee) jota lähdin ratkaisemaan. Meillä on esikoinen 3,5 v ja alkuraskaudesta lähtien on tähän saakka tullut luontevaksi terveellinen ja monipuolinen ruokavalio. Kestäisi kenen vain katsoa jos päiväkirjaa pitäisin!

Vierailija
15/18 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-vee tänään, kotona kipeenä:

aamulla maustamatonta jugurttia 2 dl

sokeroimatonta mysliä jonkun verran (punnitse & säästä, on hyvää)

yksi päärynä sekaan silputtuna

lounaaksi puolikas maksalaatikkoo EINES !!

tomaatti

puolukoita (poimin sunnuntaina)

kriikunoita joita saimme mummolta

välipalaksi cashewpähkinöitä ja pussillinen he-ma-paprikaa (kuulostaa ihan karmeelta, minä en koskisi mutta tämä neiti rakastaa sitä)

kohta kaalikääryleitä ja sitä puolukkaaa

iltapalaksi pannaria ja (sokeroimatonta kotitekoista) omenasosetta kun on punasta maitoa kaapissa

rasvatonta maitoa juo yleensä liiankin kanssa mutta kipeenä ei halua

mun mielestä aika terveellistä ruokaa periaatteella siitä mistä aita on matalin

Ja jep, minä reklamoin päiväkodin karkki- ja tikkaritarjouiluista

huomenna lapsi menee synttäreille, toivotaan että herkkujaon tarjolla :_)

Vierailija
16/18 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisin kyllä! Meillä ei kotioloissa anneta mitään ylimääräisiä herkkuja. Herkkupäivät on toki erikseen mutta silloinkin nautiskellaan tosi maltillisesti (karkkipäivä kerran viikossa ja jätskipäivä kerran viikossa). Jätskipäivänä saa sen yhden jätskin ja karkkipäivänä pienen määrän karkkia. Mehua meillä juodaan vain silloin, kun käydään kahvilassa (ei usein). Ainoa päivittäinen herkku on hillosilmä puurossa. Se on teelusikallinen ;). Meillä on tosiaan ihan rehellisesti se tilanne, että päiväkodissa (ja iltapäiväkerhossa) annetaan epäterveellisempää ruokaa kuin kotona :).

Vierailija
17/18 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän ruuat kotona (lapset kouluikäisiä, yksi päiväkodissa):

aamupala kaurapuuro, pieni hillosilmä, maitoa, tuore luumu

isomman koululaisen välipala luumu, juustoleipä, banaani, maitoa

päivällinen täysjyväpastaa ja jauhelihakastiketta, tuoretta kukkakaalia, tuoretta porkkanaa, keitettyjä papuja; jälkkäriksi tuoretta luumua

iltapala tulee olemaan puuroa ja hedelmiä (omenaa, päärynää)

Vierailija
18/18 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kotihoidetut 2v, 3v ja 5v lapset syövät ihan terveellisesti. Herkkupäivä on kerran viikossa ja silloin ostavat esim. yhdet pätkikset per nenä, tai karkkirasiat tai syövät popparipussin kolmeen pekkaan. Eilen söivät aamupalaksi leivät oivariinilla, juustolla ja kurkulla sekä lasit appelsiini täysmehua, lounaaksi tummaa spagettia, jauhelihakastiketta ja porkkanaraastetta, välipalaksi itse tehtyä marjakiisseliä, päivälliseksi samaa kuin lounaalla ja iltapalaksi puuroa. Tänään oli aamupalaksi puuroa ja maitoa sekä palat omppua, lounaaksi itse tehtyjä pinaattilettuja ja kermaperunoita sekä keitettyjä kasviksia, välipalaksi leivät ja banaania, päivälliseksi taas samaa kuin lounaalla ja iltapalaksi saavat karjalanpiirakoita munavoilla. El ihan tavallista kotiruokaa. Jälkkäriä meillä syödään vaan viikonloppuisin ja se on yleensä jotain vispipuuroa, jätskipuikot, kiisseli tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi