Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen kanssa "pitää" leikkiä?

Vierailija
31.08.2011 |

Huokaus. Ekaluokkainen lapseni on kavereiden suosima. Hän lupaa koulussa, että leikkii sitten illalla jonkun / joidenkin kavereidensa kanssa. No, ei hän tätä enää illalla muista, vaan oven takana saattaa olla joku muu pyytämässä ulos tai meille. Ja hän lupaa. Kohta soi ovikello ja siellä on ne, joille on päivällä luvattu. Karulta tuntuu passittaa pois sitä, joka on just päästetty meille. Etenkin, jos tiedän, että hän jää herkästi joukon ulkopuolelle. "Leikkikää kaikki yhdessä", on yleisin kommenttini, mutta enhän jaksa ottaa koko laumaa sisälle. Passitan ulos, kohta siellä on riitely, kun eivät pääsee sopuun yhteisestä leikistä. Lupaus täytyy tottakai pitää, sen kanssa leikitään, jolle on luvattu. Mutta tiedättehän - ei noista aina ota selvääkään, kenelle oikeasti on luvattu ja milloin... Onhan se kiva, että kavereita riittää, mutta välillä lapsi kokee, että hänen seurastaan riidellään.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on just tällainen, joka käyttää muita vaan pelinappulanaan!

Lupaillaan yhtä sinne ja toista tänne! Mitä väliä!

Jep jep... jospa opettaisit lastasi, että kun on jotain luvattu, niin siitä pidetään kiinni ja seuraavalle sanotaan EI!

Vierailija
2/8 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisiköhän sille lapselle opettaa mitä se lupaaminen tarkoittaa. Että toisia ihmisiä ei vaan voi kohdella noin. Tiedän, että jotkut on aika huonoja muistamaan asioita vielä tuon ikäisenä, mutta kun toisilla on taas jo parantunut se muisti niin se pitäisi vaan oppia. Tai jos on vielä 'huoleton huluvili' oikeasti niin voisiko lapselle opettaa, että ei lupaa mitään päivällä. sanoo vaikka, että katsotaan sitten illalla, kun en vielä tiedä mitä teen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä lapseni koulussa horisee, ei se välttämättä sovi minulle tai sille toiselle perheelle.

Kaikkien kanssa leikitään.

Vierailija
4/8 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä myös suosittu ekaluokkalainen eikä ole ollut mitää vaikeuksia pitää kiinni lupauksista. Yhteisleikikitkin sujuu hyvin. Tosin olen käyttänyt paljon aikaa opettaakkseni lapsilleni reiluutta ja toveruutta ja sitä minkälainen on reilu kiva kaveri. Ehkäpä siksi hän onkin niin pidetty, tai ainakin haluan ajatella, että se on suosion syy.

Vierailija
5/8 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jo tuon ikäiselle parit oharit riittää ja ei tule enää.

Meillä aikuiset ja lapset on opetettu pitämään lupaukset. Jos niitä ei pidetä, tulee kuumotusta.

Lapset ovat lapsia, mutta kyllä ekaluokkalaisen jo pitäisi ton verran tajuta, että kun loukkaa jotain muutaman kerran - se on siinä.

Vierailija
6/8 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eihän se sitten ole kaikkien kanssa leikkimistä?

Vierailija
7/8 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo on huoleton hulivili. Vaikea kuvitella että käyttäisi muita pelinappuloina (sanon näin, koska olen äiti - jokainen taitaa puolustaa lastaan). Tottakai olen puhunut lupausten pitämisestä, mutta eipä ole mennyt perille. Ei vain muista. Lupaa spontaanisti, koska haluaa leikkiä. Pitää puhua taas! Tottakai tiedän, että tyhjät lupaukset kostautuvat ja toiv. näin vähän kävisikin, että lapsi oppisi, kuinka muita kohdellaan.

Kyllä tuossa kaveripiirissä kärhämöidään. Seur päivänä eivät yleensä muista riitojaan.

Vierailija
8/8 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä putosin kärryiltä ehti ekan kommentin jälkeen.

En ole edes aikuisena miettinyt mitään tuollaisia pissiskuvioita, kyylä sitä oppii ajan kanssa luovimaan ihmisten seassa ja pitämään asemansa suosittuna ihmisenä.

Hän oppii varmasti ihan itse kuinka eri ihmiset reagoi erilaisiin "lupauksiin".

Oletteko akat ikinä kuulleet omasta suustanne esimerkiksi "kyllähän me voidaan tulla, jos aika antaa myöten" kun sukulaiset vannottavat toinen toisensa jälkeen että vierailettehan juuri heillä ympäri suomea sillä viikon syyslomalla joka teillä on?

Kaikki ihmiset vaan eivät osaa sanoa ei, ja kyllä niistä kaveriporukoissa sitten hioutuu ne oikeat ja parhaat ystävät ilman aikuisten manipulointia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan