Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä se vaan niin on, että Saarioisten lihaperunasoselaatikko on

Vierailija
31.08.2011 |

taivaallisen hyvää!

Voisilmällä.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona lihaperunasoselaatikkoa?

Mun mielestä aika työlästä hommaa tehdä ainakin pieninä erinä, siihen lopputulokseen nähden.

Mutta hyväähän se on.

Tero

Eikä siinä mun mielestä ole kyllä mitään hankalaa? Yks simppeleimpiä kotiruokia?

Vierailija
22/36 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa aina lukea täältä, kuinka "ei kai nyt kukaan osta ja syö" nakkeja, vanukkaita, eineksiä ym. turmiollista. Ei varmaan, muuten vaan ne on kaupoissa esillä ja kymmeneen vuoteen ei ole myyty yhtäkään nakkipakettia.

kyllä täytyy olla mustavalkonen ihminen tuo kutonen.

se ei muuten ole mitään avaruustiedettä, se ruuanlaitto :)

ja olen siinä hyvä,silti saatan syödä tuota tuotetta joskus.

ei ne aina siis kulje käsikädessä taitamattomuus tehdä ruokaa ja eineksen osto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne aina siis kulje käsikädessä taitamattomuus tehdä ruokaa ja eineksen osto.

Vierailija
24/36 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

useamman. Koira syö mielellään, useamman viikossa. Lapset ehkä kerran kuussa.

Vierailija
25/36 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona lihaperunasoselaatikkoa?

Mun mielestä aika työlästä hommaa tehdä ainakin pieninä erinä, siihen lopputulokseen nähden.

Mutta hyväähän se on.

Tero

Kesäaikaan ei tule tehtyä, kun potut on niin ihania muuteskin. Talvisikaan teen kerran viikossa tai parissa (kaikki tykätään). En koe työlääksi.

Ehkäs yks yksinkertaisemmista ruoista.

Välillä lisään joukkoon esim sieniä, vihanneksia, erilaisia juustoja, mitä kaapista löytyy.

Onks se perunankuoriminen vai mikä, joka nylyisin niin vaikeeks homman tekee?

Vierailija
26/36 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ruoka-asiat herättää palstalla niin paljon intohimoja ja ketjuissa kommentoidaan niin ylimielisesti ja usein ilkeästikin (kts. myös "ruokavaliohörhöilijät"-ketju).

Surullista se on siksi, että aikuisen oikeasti on ihan autuaallisen yhdentekevää mitä ja miten muut syövät, kunhan oma perhe saa mieleistään ruokaa. Vinkkejä on kiva saada ja antaa, mutta muille vittuilu ruuasta - onhan se nyt aika pikkumaista!

Vierailija
27/36 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe työlääksi. Ehkäs yks yksinkertaisemmista ruoista.

Kerro reseptisi ja työvaiheet. Milloin teet ruuan? Edeltävänä iltana?

Itse näkisin että perunasoselaatikko valmistuu näin:

- Perunoiden kuoriminen (kuudelle, vaikkapa 1,5 - 2 kg) 20 min

- Perunoiden keitto 30 min

- jauhelihan paisto (samalla kun perunat kiehuvat)

- Perunamuussin tekeminen 5 min

- laatikoihin laitto 5 min

- laatikot uunissa 30 - 45 min

Yhteisaika 1,5 - 2 h !

Ei siinä mitään, mutta kun tulen töistä klo 16.30, lapsilla on jo nälkä, vaikka olisivat syöneet välipalaa.

Vierailija
28/36 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset syövät lihaa yli syöpäjärjestöjen suositusten. Lihankulutus on tuplaantunut maassamme 50 vuoden aikana. Runsas lihansyönti lisää erityisesti suolistosyöpien riskiä.

Suomalaiset syövät tätä nykyä lihaa ja lihavalmisteita moninkertaisesti enemmän kuin syöpäjärjestöjen mukaan olisi terveellistä. Erityisesti punainen liha on syöpäjärjestöjen pannassa. Nautaa, sianlihaa ja lihavalmisteita ei tulisi syödä yli 300 grammaa viikossa. Keskivertosuomalainen syö lihaa noin 1,5 kiloa viikossa.

- Punainen liha aiheuttaa tiettävästi enemmän riskiä kuin valkoinen liha. Toisaalta pitkälle jalostetut tuotteet ja niihin liittyvät säilöntäaineet aiheuttavat itsenäisen riskin, sanoo Suomen syöpäyhdistyksen ylilääkäri Katja Aktan-Collan.

Suolisto kärsii lihansyönnistä

Lihan syönti lisää sekä ulkomaisten että suomalaisten tutkimusten mukaan erityisesti suolistosyöpien, kuten paksu- ja peräsuolen syövän riskiä. Varsinkin suuria määriä lihaa syövillä riski nousee selvästi.

Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan 10 vuoden aikana 11 prosenttia miesten kuolemantapauksista olisi vältettävissä, jos eniten punaista lihaa syövät miehet pudottaisivat kulutuksensa alimman viidenneksen tasolle. Naisilla kuolemantapaukset vähenisivät vastaavasti 16 prosentilla.

Grillaus on pahan alku ja juuri

Aktan-Collanin mukaan itse lihan lisäksi usein lihan valmistusmenetelmät ovat riski sinänsä.

- Kannattaa välttää grillaamista ja sitä että ruoka palaa ja tulee mustaa hiiltä siihen päälle. On myös mahdollista, että paistamisessa syntyy enemmän haitallisia yhdisteitä kuin keitettäessä, Aktan-Collan sanoo.

Lihankulutus tuplaantunut puolessa vuosisadassa

Vielä 1960-luvulla lihaa syötiin Suomessa vain 100 grammaa päivässä. Puolessa vuosisadassa lihankulutus on tuplaantunut, ja nousu jatkuu vuosi vuodelta. Keskimäärin maapallolla kulutetaan lihaa saman verran kuin Suomessa 60-luvulla, noin 100 grammaa päivässä.

- Ruokavaliosta, joka sisältää riittävästi kasviksia, kuusi kourallista päivässä, kalaa, kanaa ja vähän rasvoja sekä mahdollisimman vähän punaista lihaa, on hyvä lähteä liikkeelle. Sillä tavalla syövän vaaraa voi ehkäistä kokonaisvaltaisesti, Aktan-Collan opastaa.

Vierailija
29/36 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistuu ihan kotona tehdyltä ja siksi teenkin sen yleensä itse. :)

Vierailija
30/36 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin punajuurisalaatin kanssa!

Vierailija
31/36 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei en todellakaan halua tehdä sitä itse.

Vierailija
32/36 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihaperunasoselaatikko on ylipäätään yksi niistä ruoista, jota en saa syötyä minään versiona - en itsetehtynä enkä valmisruokana. Se näyttääkin ihan oksennukselta....

Vierailija
33/36 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shepard's pie:ta teen joskus, sehän on varmaan vähän kuin perunasoselaatikkoa.

Tuolle, joka laittoi noita aikoja ruuan valmistukseen, niin ei noissa vaiheisaa mulla ainakaan noin kauan mene. Perunat voi kuoria valmiiksi, laittaa ne pieneen vesimäärään odottamaan. Kun tekee muusia, niin perunat voi pilkkoa keitinveteen, jolloin ne kypsyvät paljon nopeammin kuin puolesa tunnissa. Lisäksi ei siinä uunin vieressä tarvitse tuijotella, kun ruoka kypsyy ;) Uuniruoka tulee ihan itsestään. Voisin kyllä tehdä tuon ruuan samanakin päivänä, todnäk tekisin sitä kyllä tuplasatsin niin että siitä riittäisi vielä seuraavana päivänä.

Vierailija
34/36 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä syödään myös meillä,ainakin 2x kuussa.

Itse en tykkää perunasoselaatikosta valmiina mutta teen itse kyllä,vaikkakin puolivalmiina senkin ;D

eli Oolannis perunamuussiaines (ei sis.muuta kuin 100% perunaa),naudan vähärasvaista jauhelihaa ja joskus lisään siihen porkkanaakin. Mausteita reilusti,varsinkin grillimaustetta. NAMI!! Aikaa menee n.30min,koska uuni on kuuma ja sen ei tarvitse olla siellä kuin "ottamassa väriä" pikkuisen.

Muita eineksiä joita meillä syödään ainakin tuon 2x kk on Apetit lohimurekepihvit (pakaste) ja kun minä olen ainoa joka tykkää meillä riisipuurosta niin syön sitä "valmiina" mut en nyt muista sen sinisen törpön merkkiä,sitä joka tehdään tilamaitoon?? Ja mies syö valmiina vispipuuroa kun me muut ei tykätä siitä :D

Lapset syö noina aamuina Elovenan kaurapuuroa,ne tykkää siitä,ei yhtään riisipuurosta,mannapuurosta tmv.

Joskus (n.1krt kk) meillä syödään myös nakkeja,ranskalaisia,kananugetteja ja pizzaa.

Vierailija
35/36 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun olen tehnyt perheelle ison satsin perunamuusia ja sitä jää yli, teen siitä seuraavan päivänä lihaperunasoselaatikon. Ei oo muuten vaikeeta. Ja aikaa menee sen verran, kuin jauhelihan nopeaan ruskistukseen ja laatikon uunissa lämmittämiseen kuluu.

Yleensäkin yritän suunnitella ruoat niin, että saan niistä tehtyä seuraavana päivänä nopeasti jotain muuta.

Esim. keitän aina niin paljo riisiä, että seuraavana päivänä teen siitä nopeasti paistettua riisiä. Kun heitän sekaan pakastekasviksia ja kylkeen vaikka savukalaa, taas on ruoka hetkessä valmis, a vot!

Vierailija
36/36 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa aina lukea täältä, kuinka "ei kai nyt kukaan osta ja syö" nakkeja, vanukkaita, eineksiä ym. turmiollista. Ei varmaan, muuten vaan ne on kaupoissa esillä ja kymmeneen vuoteen ei ole myyty yhtäkään nakkipakettia.

miksi syötäisiin, kun osaan tehdä maukkaan laatikon itsekin. Eineksinä ostetaan vain nakkeja/makkaroita, niitäkin harvoin.

Kyllä minä teen sitä itsekin, mutta ostan myös tarjouksista. Eineslaatikko on sopivan kokoinen yksin syövälle, esim. ennen muita kotiin tulevalle koululaiselle tai vaikka tällaiselle päivät kotona kyhöttävälle työttömälle.

Silloin kun teen sitä itse, valmistan varmaan 10 hengen annoksen kerralla.